Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone 4 låst till Telia - jag har Telenor

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Tomelilla
  • 2012-02-17 16:13

Hallå!
har en iphone 4 som bara ligger och vill börja komma igång med den igen men den är låst till telia och jag har telenor.
Har uppdaterat den till den senaste firmwaren och när telefonen nu har startat om så står det att jag ska sätta in mitt sim-kort och det funkar ju bara med ett telia kort och jag undrar om man kan lösa detta på något vis förutom att få tag i ett telia kort, jag kan ju inte aktivera den förens jag har ordnat det. finns det något sett att komma in på telefonen tex safari utan att behöva ordna ett telia kort eller åka in till en telia butik? är jailbreak en lösning ?

Jailbreak är en lösning, sök så finner du gott om trådar om det här på forumet.

Mitt förslag är att kontakta Telia och beställa en upplåsningskod. Brukar kosta 300-400:-.

Ursprungligen av antex:

Hallå!
har en iphone 4 som bara ligger och vill börja komma igång med den igen men den är låst till telia och jag har telenor.
Har uppdaterat den till den senaste firmwaren och när telefonen nu har startat om så står det att jag ska sätta in mitt sim-kort och det funkar ju bara med ett telia kort och jag undrar om man kan lösa detta på något vis förutom att få tag i ett telia kort, jag kan ju inte aktivera den förens jag har ordnat det. finns det något sett att komma in på telefonen tex safari utan att behöva ordna ett telia kort eller åka in till en telia butik? är jailbreak en lösning ?

Hej!

Om du vill låsa upp din iPhone så besöker du Telias butik. På http:/./.www..telia..se/.butiker kan du söka efter din närmaste Telia butik. Telias butik skickar en beställning till Apple på operatörsupplåsningen av din iPhone. Det tar normalt några dagar innan den är klar. Efter det ska du koppla telefonen till din dator och öppna iTunes. Om upplåsningen är klar kommer det att dyka upp en uppdatering som du ska godkänna. Klicka då på Hämta och uppdatera, så blir din telefon upplåst. Kostnaden för upplåsningen är 300 kronor. Man kan beställa en upplåsning efter att man haft telefonen i minst 12 månader.

Med vänliga hälsningar
Susanne Boström
Telia Kundservice

Hej trådskaparen antex samt Telia genom medarbetaren Susanne Boström,

När ni besvarar kund så kanske ni även ska informera om lokala avvikelser.

Detta har jag även uppmanat er tidigare på detta forum. Ni måste se över era rutiner och komma överens om hur upplåsningsprocessen ska hanteras av era butiker. Som det är idag så är det inte 12 månader som gäller (trots att det står i avtalet!) om man hittar en vänlig butiksmedarbetare som gärna gör ett undantag och beställer en upplåsning trots att det fortfarande inte har gått ett år sedan köp. Det skapar en godtycklighet som inte alls är bra gentemot era kunder.

För övrigt kul att Telia fortsätter med sin närvaro här.

De som läser denna tråd får fortsättningen även gärna komma ihåg att vi har en tråd för frågor till Telia: http://www.99.se/operatorer-abonnemang/270397-fraga-telia.html.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Ni måste se över era rutiner och komma överens om hur upplåsningsprocessen ska hanteras av era butiker. Som det är idag så är det inte 12 månader som gäller (trots att det står i avtalet!) om man hittar en vänlig butiksmedarbetare som gärna gör ett undantag och beställer en upplåsning trots att det fortfarande inte har gått ett år sedan köp. Det skapar en godtycklighet som inte alls är bra gentemot era kunder.

Du kan ju inte hålla operatören ansvarig för att den enskilda arbetaren gör ett undantag här och där.
Så jag personligen anser att Telia inte behöver informera konsumenter annat än att efter 12 månader kan de låsa upp telefonen.

Ursprungligen av illerG:

Du kan ju inte hålla operatören ansvarig för att den enskilda arbetaren gör ett undantag här och där.
Så jag personligen anser att Telia inte behöver informera konsumenter annat än att efter 12 månader kan de låsa upp telefonen.

Operatören är ju ansvarig för att detta går att genomföra i deras egna system. Därför tycker jag att Telia ska se över detta.

Jag är kund hos Telia och har haft avtal hos dem i över 6 år. Köper jag en iPhone 4S med kontrakt på 24 månader så ska jag kunna få lika behandling som alla andra kunder när det kommer till upplåsning av min telefon. Om Karl, 25, kan få sin telefon upplåst i Malmö så ska jag kunna få den upplåst här i Sundsvall. Det ska inte spela någon roll om det är en tillmötesgående butiksmedarbetare eller inte.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-02-19 20:14

Det är bra att undantag kan göras. Däremot är det fel att anklaga Telia för att inte göra undantag för alla... Då är det inget undantag. Karl i Malmö kan ha goda skäl för ett undantag. Att vara missunnsam och avundsjuk är knappast ett skäl att avtalet inte ska gälla Om du anser dig ha goda skäl för en upplåst telefon, dvs skäl som gör det svårt för dig att hålla dig till avtalets 12 månader, kan du kontakta Telia och fråga snällt. De behöver inte gå dig till mötes, men har du bra skäl på riktigt försöker de säkert hjälpa till. Att bara få det upplåst för sakens skull lär inte funka.

Ursprungligen av Tobias Schelin:

Operatören är ju ansvarig för att detta går att genomföra i deras egna system. Därför tycker jag att Telia ska se över detta.

Jag är kund hos Telia och har haft avtal hos dem i över 6 år. Köper jag en iPhone 4S med kontrakt på 24 månader så ska jag kunna få lika behandling som alla andra kunder när det kommer till upplåsning av min telefon. Om Karl, 25, kan få sin telefon upplåst i Malmö så ska jag kunna få den upplåst här i Sundsvall. Det ska inte spela någon roll om det är en tillmötesgående butiksmedarbetare eller inte.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-02-19 20:02

Regeln är ju efter 12 månader. Har du inte fått det? Eller är du bara avundsjuk för att någon enstaka lyckades få sin upplåst tidigare än efter 12 mån? Inget blir ju bättre av att du försöker tvinga Telia till att införa någon slags spärr så att det absolut inte ska gå att låsa upp dem innan 12 månader.... eller missförstod jag dej?

Eftersom jag alltid har fått mina telefoner upplåsta ett par veckor efter köp (med avtal hos Telia på 24 månader) så är jag varken missunnsam eller avundsjuk på de fall där andra har fått det.

Jag efterlyser helt enkelt bara tydliga och rättvisa villkor gentemot alla Telias kunder. Det är inte mycket begärt.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-02-20 18:38

Nej, det kan man tycka. Men olika människor har krav på olika lösningar. Min mor, som aldrig åker utomlands, kan ha sin låsta telefon. Jag, som åker utomlands med ibland väldigt kort varsel för Räddningsverket (nuvarande MSB), kan behöva en snabb upplåsning av min telefon. Visst, jag borde inte köpt en låst telefon, men då kunde jag inte köpa en iPhone (innan de kom till AppleStore). Eller så var jag tvungen att ha två telefoner. Och mina uppdrag för Räddningsverket är mycket sporadiska, det går ibland flera år emellan dem.
Världen är inte rättvis. Brorsan jobbar på Göteborgs Kex, han köper kex betydligt billigare än vad jag gör. Ingen jämförelse där, jag bara menar att livet inte är rättvist. Och jag tror att alla har några fördelar på något sätt jämfört med andra...

1
Bevaka tråden