Hej,
köpte nyligen en stor, extern skärm till min Macbook (från 2010) för att spara ögon och nacke.
Var först inne på att köpa en Apple Cinema Display, men tyckte att den var onödigt dyr. Ska mest ha skärmen till att skriva långa texter och redigera mina icke-professionella fotografier. Fastnade därför för Samsung Syncmaster 23" (Samsung 23 "SyncMaster F2380MX LS23NVMAH5/EN | Billig), som verkade vara av tillräckligt god kvalitet för mina behov.
Jag har nu kopplat in den med HDMI-adapter + kabel och är förvånad över resultatet. Trots att upplösningen verkar vara korrekt ser bilden kornig och lite flummig ut, lite som på den allra första iMacen jag hade (1999!). Texten går absolut att läsa, men ser inte alls bra ut. Jag upplever det mer ansträngande att använda den stora, nya Samsung-skärmen än Macbookens egen skärm.
Vad jämför jag då med? Ja, dels med Macbooken, dels med högst ordinära, något mindre HP-skärmar som finns i skolan, samt med moderna iMacar som jag lånat i skolan och på internetkaféer. Alla dessa tycks producera en mycket skarpare, mjukare och mer behaglig bild än min splitternya Samsung. Det ser ut ungefär som när man ställer in Macbookens egen skärm på en alltför låg upplösning, men enligt bildskärmspanelen är upplösningen ”1080i” vald, och jag antar att det syftar på skärmens optimala upplösning, 1920 x 1080.
Har provat att justera skärmens egna inställningar, men det gör ingen stor skillnad. Jag kör med Macbookens skärm nersläckt (stänger locket vid uppstart).
Är detta priset man får betala för att välja en så stor skärm som inte är Thunderbolt eller Cinema? Eller har jag gjort något galet med inställningar eller kablar?
Tacksam för input.