Jag har en liknande situation, kontor hemma, ett på distans och sen ett i portföljen. Jag har löst det med en enkel mapp som jag lägger alla papper i, en "inkorg". Den har jag alltid med mig. Jag har även en scanner i vart och ett av kontoren (snansnap).
Flödet är så här:
1. Papper/kvitton/post etc samlas först i inkorgen (har som sagt en med mig, men ytterligare en på vardera kontor)
2. Scannar allt till Devonthink
3. Kategoriserar och åtgärdar i Devonthink
4. Allt scannat pärmas på hemmakontoret där jag har mitt arkiv. Inkorgarna töms med jämna mellanrum.
Beroende på hur du och sambon sköter papperen (hon kanske arkiverar dem åt dig) skulle jag antingen scanna och sedan ge henne originalen alternativt arkivera själv och skicka henne pdf på det du scannat (scansnap fixar det bra). Jag har några typer av papper som alltid går en utpekad väg, för dem har jag gjort lite Automatorjobb som jag drar de scannade dokumenten till, sen skickas de automatiskt så att jag inte behöver göra något mer.
Förr i tiden bar jag runt en hel del papper, ofta fram och tillbaka med en väska som blev tyngre och tyngre. Nu för tiden bär jag dem bara en gång, det enda som blir tyngre är Devonthinkdatabasen.