- @ndreas
- Medlem ●
- Borås
Hos InWarehouse betalar du 19.494Kr för en ny G4 Dual 1,42Ghz.
Skynda fynda 16st kvar.. eller vänta tills G5:an riktigt har börjat komma så kanske dessa G4:or blir ännu billigare.
Är det värt att spara 10.000Kr istället för att välja en Dubbel G5:a för 30.000Kr
Hur skulle ni gjort om ni hade dessa alternativ???
10.000K mer i plånbok
Eller en G5:a Dual
Jepp! G5:a för mig med! Om inte annat så för det faktum att den G4:an väsnan något fruktansvärt. Oavsett om man installerat Apples tystare kit! Själv blir jag grymt knäckt av att sitta vid en Dual 867 MHz som moddats rejält för att bli tystare. Same shit!
Nej G5:an rockar, om inte annat så för att den är så jäkla tyst!
/Jont Olof
Om jag var du skulle jag vänta på G6 - jag skulle inte bli förvånad om den släpps efter jul faktiskt. Eller åtminstonde 3GHz Quad G5
Okej, men om man väljer mellan G4 dual 1,42 GHz och G5 1,6 GHz, som båda kostar ungefär lika mycket på inWarehouse. Hur fan gör man då??? Jag ska köpa nästa vecka en av dessa burkar inkl. en Cinema Display 20". Men vilken burk ska jag välja?? Och hur mycket väsnas en G4 dual 1,42 GHz.
Synpunkter tack!!!
Skrevs ursprungligen av Daniel Roos
Okej, men om man väljer mellan G4 dual 1,42 GHz och G5 1,6 GHz, som båda kostar ungefär lika mycket på inWarehouse. Hur fan gör man då??? Jag ska köpa nästa vecka en av dessa burkar inkl. en Cinema Display 20". Men vilken burk ska jag välja?? Och hur mycket väsnas en G4 dual 1,42 GHz.
Synpunkter tack!!!
Enligt amerikanska MacWorlds tester så är en dual 1.42 och en singel 1.6 G5 lika snabba ungefär. Du väljer egentligen mellan två chassin. Och är inte G5 coolare och roligare att ha?
Skrevs ursprungligen av Björnström
Enligt amerikanska MacWorlds tester så är en dual 1.42 och en singel 1.6 G5 lika snabba ungefär. Du väljer egentligen mellan två chassin. Och är inte G5 coolare och roligare att ha?
G5:an borde ju ha lite bättre uppgraderingspotential också?
Den har ju AGP 8x, modernare minnen och stöd för SATA-diskar vilket säkert är uppskattat när man ska uppgradera burken om något år.
Dessutom har jag en känsla av att en G5 har ett betydligt högre andrahandsvärde va?
Skrevs ursprungligen av Daniel Roos
Synpunkter tack!!!
Jag har en dual 1.42 och om jag skulle välja idag så skulle jag tevklöst välja G5an....
Aldrig vart förbannad på en mac förens jag fick denna, den är ostabil och väsnas.
Sprutarut hur mycke värme som helst så att det blir omöjligt att sitta med ständ dörr i mitt rum!
Och den är inte speciellt snabb.....
Mitt sämsta datorköp någonsin.
Usch vad trist! Jag lider med dig...
Då förstår du att jag för ett tag se'n sålde iväg min QS 800, efter bara 6 månader, med en liten nätt förlust på 10'
G5:an har skapat ha begär efter en mac igen men tyvärr så gapar skattkistan tom.
Men vadå, livet går vidare. Utan några större problem, tack och lov:)
Om jag var du skulle jag vänta på G6 - jag skulle inte bli förvånad om den släpps efter jul faktiskt.
Jag krokar på en fråga;
Vad skulle motivera en ytterligare generationsväxling till G6? 128 bit känns tveksamt... Ny värre altivec som är dubbelt eller mer så bra? Dubbelprocessor monterad på ett chip?
Well, vad tror du/ni?
Om jag var du skulle jag vänta på G6 - jag skulle inte bli förvånad om den släpps efter jul faktiskt. Eller åtminstonde 3GHz Quad G5
Det skulle jag.
Men med tanke på smileyn på slutet så anar jag viss ironi?
Gadd skriver:
Jag har en dual 1.42 och om jag skulle välja idag så skulle jag tevklöst välja G5an....
Aldrig vart förbannad på en mac förens jag fick denna, den är ostabil och väsnas.
Sprutarut hur mycke värme som helst så att det blir omöjligt att sitta med ständ dörr i mitt rum!
Och den är inte speciellt snabb.....
Mitt sämsta datorköp någonsin.
Tyvärr verkar inte de nya G5 förutom 2 x 2Ghz vara snabbare än vad du har nu..Tystare men långsammmare.
http://www.barefeats.com/quick.html
Mikael Risedal
Andra testar visar dock på helt andra resultat. Där är 1.6GHZ G4 (singel) lika snabb eller i många fall snabbare än dual 1.42GHz. Har inte tid just nu att lämna några länkar, men sök runt lite eller kolla macsurfer.com.
Tack för era synpunkter (förutom miri som jag inte längre orkar bry mig om). Har nu ändrat mig från att köpa en dual G4 1,42 GHz till att istället köpa en G5 1,6 GHz. Sedan om G4:an skulle vara aningen snabbare eller inte spelar mig ingen större roll. Att den är mycket tystare, har färre flaskhalsar och nyare teknik är det som avgör. Sedan är den ju snyggare tillsammans med min Nikon LS 8000 ED än vad G4:an är!
Anledningen till att jag dock kommer vänta lite med beställningen är att jag samtidigt ska köpa en Cinema Display 20" . Min förhoppning är att Apple ska släppa en ny serie Cinema Displays som matchar G5:an nu på mässan i Paris. Men släpper de inte skärmarna då så får jag nog läggga in min beställning endå, för nu måste jag bara ha ett nytt digitalt labb...
Skrevs ursprungligen av Kalle W
Jag krokar på en fråga;
Vad skulle motivera en ytterligare generationsväxling till G6? 128 bit känns tveksamt... Ny värre altivec som är dubbelt eller mer så bra? Dubbelprocessor monterad på ett chip?
Well, vad tror du/ni?
Vad är det som säger att ett generationsskifte namnmässigt måste innebära förändring av bussbredden?
G3 och G4 har båda 32-bitar.
Det finns självklart massor med saker som kan utvecklas på processorn och som gör det befogat att kalla det G6.
Cache-minne, Altivec. Fler processorer per chip. Nya tekniker som tillåter avsevärt högre klockfrekvenser osv.
Dock tror jag inte att vi kommer se G6 förrän i SanFrancisco 2005.
Själv så tänkte jag köpa mig en Powermac G4 1ghz och en ny powerbook 15" alu (om den nu kommer under Paris) skulle inte vara helt fel.
Men nu börjag jag tänka om!
Nej vad tror ni om en G5 1.8 siället och en ny Pb 12"?
Om inte så lär dom passa bätter ihop
Jag tror iaf att det blir en riktigt bra kombination eller vad säger ni andra, hur hade ni gjort??
Sen är det klart är 1.8 så mycket bättre än vad 1.6:an är?
Ska oxå nämnas att jag är ganska ny på mac men är helt fast i konceptet.
För den delen så läste jag just nu! att 1.6 har PCI-platser tre 33MHz, 64-bitar och att 1.8 och 2x2 har en PCI-X, 133 MHz, två PCI-X,100 MHz. Men då är min fråga som inte fattar så mycket om det hela. vad är PCI-platserna till för och varför så mycket bättre med snabbare?
Shit kommer jag att låta helt XP nu???
MHV:Helmot
Skrevs ursprungligen av miri
tackar för den kommentaren Daniel
En vänlig sinnad fråga, vilker scannerprogram kör du med din Nikonscanner.
Mikael Risedal
Jag har ganska nyligen köpt scannern och tyvärr inte börjat använda den i väntan på min nya stationär burk och skärm. Dock kommer jag köra Silverfast 6 för OSX när allt är på plats.
Den version av Silverfast som medföjlde var 5.5 och fungerar bara i Photoshop under classic-läge. Dock ska det gå att uppgradera Silverfast från 5.5 till 6:an (som ska fungera för OSX) för $65.
Jag har laddat ned en demo av Silverfast 6 för OSX på min iBook men inte hunnit testa med scannern än. Vi får se hur det fungerar när allt är på plats...
Silverfast är ett utmärkt program, tar dock lite tid att lära sig. Ett annat program som är bra är Vuescan. www.hamrick.com
Jag rekommenderar alla att testa vuescan som kostar 40USD. Alltså en bråkdel av Silverfast.
Ed som har skrivit programmet har verkligen förenklat användargränssnittet och användarvänlighet vad det gäller dia samt neg scanning. Ed lyssnar på användarna och modifierar programmet ständigt.
Nikons egen programvara som är fri att tanka ner fungerar oxå bra i OSX. men har ett något kluddigt användargränssnitt och är långsamt speciellt på filterfunktioner som damm och rep borttagning
Mikael Risedal