Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Konstruktiv kritik sökes

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-09-10 10:16

Denna sida är inte ny på något sätt, men det vore kul med förslag på förbättringar likafullt. Jag skapade den som en kul grej i den ständiga jakten på mer flygtid

Det hör faktiskt av sig folk lite titt som tätt och vill flyga.

http://www.funflight.uni.cc

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-09-10 10:34

Snyggt och prydligt. Gillar definitionen av mormors-sväng...
Kanske skulle bakgrunden dämpas lite, så att texten blir lättare att läsa.

En fråga: Varför en mysko .cc-adress istället för t.ex. funflight.se? De flesta brukar uppfatta en .se-adress som mer seriös, och den är betydligt lättare att komma ihåg. Skiljer det mycket i pris?

Edit: Svarar på min egen fråga. Kollade och konstaterade att det skiljer väldigt mycket i pris, så jag förstår varför man väljer uni.cc och liknande när det handlar om en hobbyverksamhet.

Senast redigerat 2003-09-10 10:45

Jag tycker sidan ser väldigt bra ut och har endast ett par mycket små saker. Bli inte nedslagen av mängden med smågrejer, jag har petigare ögon än de flesta, men så har jag hållit på med detta länge.

Även om jag uppfattar att avsändaren av webbplatsen är en privatperson, så kanske det vore snyggt med en logo för webbplatsen i alla fall, att placeras ovanför rutorna. MedX har ju en jättesnygg logo, kanske något liknande vore på sin plats. Ett leende plan eller något som anspelar på namnet - Fun Flight.

Datumformen tycker jag som är en petig person skall skrivas på formen 2003-09-10 som det görs på andra ställen i samhället. Detta är en smaksak förstås.

Hem-logotypen ser lite "sorglig" ut då den är alldeles nattsvart och ser lite tung ut uppe i kanten. Den byter heller inte utseende på något sätt när man är på den, som på de andra avdelningarna.

Jag gillar att du faktiskt markerar var man är genom att rita ut en mindre ikon under texten, när man klickat på en avdelning. Tex flygplanet för avdelningen "flygning". Många missar att ge besökaren så självklara signaler för att markera var man är.

Fotografiet på avdelningen "Flygning" är lite mörkare i tonen än de övriga sepiatonade bilderna, kanske det skall lättas upp lite?

Avdelningen "Flygning" har ett tyspnitt i rubriken som är ett sk Serif-typsnitt. Avdelningen "Kontakt" saknar rubrik och mellanrubriker (för tex kontakt och vägbeskrivningsinformation). Avdelningen "Kostnad" har en rubrik, men det är ett Sans-Serif-typsnitt, dvs ett annat slag. Kanske en mellanrubrik tex "Kostnad" skall in före orden "Att hyra ett plan" på denna avdelning. Avdelningen "Om mig" har rubrik i form av ett sans-serif-typsnitt. Avdelningen "Hem", saknar rubrik.

Även om man fattar det så kanske du skall lägga till i samband med vägbeskrivningen "Flygning endast efter bokning".

Kanske en länk till "Scandinavian Avation Academy" vore på sin plats. Foto av diplomet också? Hur länge du varit pilot, antal flygtimmar (om det är mindre än 100 så kanske man skall vänta med den informationen). ;).

Hur fort planen går kanske är kul att veta också, med någon information om hur långt man tar sig på en viss tid för olika sträckor (Sundbro-Bromma 1 h). Normal flyghöjd kanske också är kul att veta.

Länken "Flygbilder" som finns på varje sida känns som en liten efterkonstruktion, du har kanske skapat alla flikar och ville egentligen ha med en till för flygbilder och lade då in den som länk överallt. Men det är inte helt logiskt GUI. Förslag: Skapa en ny flik som heter flygbilder. Eller, använd det området där länken flygbilder finns för vettiga länkar på varje avdelning. På "Kontakt" kan du ha länkarna "Fotovägbeskrivning" och "Översiktskarta" i det området på skärmen. På avdelningen "Kostnad" kan du ha länkarna "Robin 3000" och "Cessna 172 P" i det området. Behåll länken "Flygbilder" på avdelningen "Flygning" där den känns mest hemma.

Så, ovanstående kanske låter som en massa massa fel, men det är det inte. Det är verkligen småsaker jag anmärker på och hela listan går att ordna på någon timme eller två. Jag tycker att det är en kanonbra site som är mycket väl designad, med bra färg-, formspråk och även textinnehåll. Jag hoppas kunna anlita dig för en flygning inom kort!

/Ola

• Oregistrerad
  • 2003-09-10 11:10

Strålande synpunkter gott folk, keep 'em comin. Just nu trasslar det lite med telenordia och lösenord så jag kommer inte åt att uppdatera sidan

Och vill du flyga får du sno dig för jag flyttar till florida om 2 veckor

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-10 12:16

Tycker också sidan är ovanligt snygg, ren och bra för att vara en amatörsida.

Har några fler tips:

1. Du har använt "stäng fönster"-script i flera av dina fönster, det är utmärkt, men gör så på alla ställen.
2. Tycker även du borde kosta på dig att göra bakgrundssidor till flygbilderna på flygplanen, inklusive "stäng fönster"-script och din bakgrund. Då kan du ju också resizea, ta bort fula knappar, adressrad och liknande.
3. Glöm inte teckenkodningen på alla sidor…

Snygg sida!
Kanske kunde den första texten som möter besökaren tala om lite tydligare vad syftet med sidan är. Jag tänker på texten "Välkommen! Lite info om vad som händer på sidan finns nedan. I övrigt är det bara att klicka runt."

Jag tycker texten under "Flygning" ("Upp och flyg! Vad gör man när solen precis klättrat över kullarna och en fantastisk sommardag gryr? Tar med sig vännerna upp på en flygtur förstås!") är mycket mer fångande som en text som möter en på förstasidan. Kanske den skulle flyttas dit? Hur som helst borde det finnas någonting mer fångande i större text på första sidan.

I övrigt kan jag hålla med om att texten blir lite för otydlig mot bakgrunden på en del ställen. (Tydligare typsnitt och/eller ljusare/mindre kontrastrik bakgrundsbild?)

• Oregistrerad
  • 2003-09-10 15:20
Citat:

Tycker också sidan är ovanligt snygg, ren och bra för att vara en amatörsida.

Pöh! Råkar faktist driva en liten webbyrå sådetså

Hehe, allvarligt talat, jag lade inte ner speciellt mycket energi på den här sidan. Tog en 45 min att göra

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-10 15:38
Citat:

Skrevs ursprungligen av nukethenick
Pöh! Råkar faktist driva en liten webbyrå sådetså

No offense, jag uppfattade det som om du inte var proffs pga det du skrev, inte för att det på något sätt skulle se amatörmässigt ut.
Tycker som sagt sidan var tämligen snygg, jag.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-10 15:52

Jag gillar Funflight de ser rent och snyggt ut. Men här är några synpunkter och idéer. Ta det inte så hårt - du har redan gjort en snygg sida! - utan se det som positiv återkoppling!

Knapparna överst är väldigt stora och kunde ha ett snyggare typsnitt. Bilderna under knapptexten kunde visas redan från början. Det är ju då man behöver den informationen. Kul idé annars med bilder och text.

Sidan ser konstig ut på stora skärmar och upplösningar högre än 800 x 600 px. Då hamnar hela tjottafräsen mitt på skärmen och det blir en massa tomma ytor runt om.

Rubrik saknas på kontaktsidan.

När man klickar på Hem (huset) längst t h flödar texten över sättlinjen t h, åtminstone i IE för Mac. Rubrik saknas.

Flygbilderna borde öppnas i ett nytt fönster. Och varför visas en länk till "Flygbilder" när man redan befinner sig där?

Länken "Copyright MedX 2002" rör på sig när man för muspekaren över den. Är det snyggt?

• Oregistrerad
  • 2003-09-10 16:21

Ah, haha, länken ska inte röra sig... har en punkt större typsnitt onmouseover i mitt stylesheet tror jag, ska ändra det när nu stoopid telenordia fixar mitt lösenord!

1
Bevaka tråden