Dustin Curtis har små händer - min tumme når till andra sidan på en Galaxy (testade just) :-D. Nå - om detta är en anledning till att Apple valt just denna storlek på iPhone - att man ska kunna sköta den med en hand (vilket jag inte tror) - så är detta ännu ett exempel på hur vi storväxta ofta får stå tillbaka för medelvärlden (flygplan, bussar, slår huvet i olika saker, etc). Vi är diskriminerade :-D.
Jag tror val av storlek har mycket att göra med - förutom handhavandet och rymlighet i fickor etc - att den också ska appelera till kvinnliga kunder. Har någon sett en kvinna med en Galaxy? :-D. iPhones ser man i lika många kvinnors händer som i mäns händer - ofta vita så klart. Om Apple får iden om att sälja en större iPhone så blir det en till modell - den vanliga storleken blir kvar. Att även lyckas sälja hightech IT-prylar till kvinnor är Big Bizniz - det är sådana saker som avgör många beslut hos företag. Det är sådana saker som påverkar miljardomsättningen.
Givetvis kan även kvinnor handha en större iPhone - så små händer har dom faktiskt inte - nej, dom tycker helt enkelt att en stor lur - t.ex. en Galaxy - är ful, löjlig, okvinnlig, gräslig, ger fel vibbar om vem dom är, etc, etc. Det är sociokulturellt och estetiskt.