Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ju tunnare papper desto bättre för miljön?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tidningen jag företräder har fått kritik från en naturskyddsmänniska för att ha för tjockt, ytbehandlat papper. Eftersom jag inte har en aning undrar jag här:

Är tunt papper nödvändigtvis mindre miljöfarligt än tjockt papper?

• Oregistrerad
  • 2003-09-10 13:35

uhm, jag kan egentligen ingenting om det här(papper alltså, skulle dock vilja veta mer..)
Men menar han/hon helt enkelt inte att tjockare papper = fler träd/mer regnskog(typ)?

Kan annars tänka mig att ytbehandlingar kan innehålla en del otrevligheter. Men fint blir det..

Jo, det är väl det hon menar. Men jag tänkte att det inte var så enkelt och att inte enbart mängden pappersmassa spelar in.

Jag vill helt enkelt ha ett argument, förutom de estetiska, för att tysta kritiken en smula. Jag gillar ju 110-gramspapper

Tunnare papper är väl snarare mer miljövidrigt?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-10 14:41

Ring papperstillverkaren för det papper du använder. De brukar vara väldigt hjälpsamma och är säkert intresserade av att hjälpa till med argument.

Andersson: I like the sound of that! Utveckla!

Inte nödvändigtvis, även om det naturligtvis går åt mindre pappersmassa. Olika papperstyper har bla olika stor andel återvunnen fiber. Hör med papperstillverkaren som någon tipsade.

Om det finns ett likvärdigt papper som är bättre för miljön tycker jag för övrigt också att ni ska fundera över ett byte. Nu säger jag inte att det är det du gör men att söka argument för något korkat som man själv inte reflekterat över förrän någon med mer koll påtalat det för en, istället för att ta till sig av kritiken, tycker jag låter ganska ruttet.

Givetvis strävar vi efter att göra så lite skada på miljön som möjligt och om pappret vi använder är mer miljövidrigt än likvärdiga alternativ finns det inget att diskutera. Men jag kände att slutsatsen "ju tjockare desto värre" inte riktigt räckte. Jag ska kontakta Stora och höra efter hur pappret framställs, tack för hjälpen!

1
Bevaka tråden