Sakta men säkert har Apples prylar letat sig in i hemmet. Det började med en iPod, sedan iPod Touch och efter det blev det en iPad samt Apple TV. Och länge har jag funderat över att byta över till en Mac, men priset har hela tiden hindrat mig.
Idag har jag en bärbar dator (Windows 7) som används i skolan, och är överlag nöjd med denna. Sedan har jag en stationär hemma som jag sitter mest med, som jag dock börjat tröttna på då den varvar upp bara jag ska arbeta med en bilder som är lite större än HD-upplösning.
Denna har dessa specifikationer:
Windows 7
Intel i7 920 2.67GHz (4 kärnor)
4GB RAM
GeForce GT 230 1GB
23-tum Full HD Skärm
Det jag använder datorn till är surfa (väldigt mycket), läsa, skriva, programmera samt att jag använder Photoshop och Illustrator otroligt mycket (jag får panik om jag inte kan vara kreativ på något sätt). Det förekommer också lite videoredigering, och lär bli mer i framtiden. Jag spelar ALDRIG på datorn, det har jag PS3 till.
Jag är alltså ute efter en ersättare till min stationära, och har därför uteslutet MacBooks, av den anledningen att de känns onödigt att köpa en sådan när jag ändå förmodligen bara kommer ha den som stationär. Och då faller det på iMacs, men då begränsas jag till den skärmstorlek som finns, dvs. antingen 21 eller 27... och 27-tum blir otroligt dyrt med i7. Och en Mac Pro kommer jag aldrig att ha råd med, så den finns inte på världskartan.
Då kommer vi till Mac Mini, dock finns den bara i dual-coreutförande, och serverversionen använder bara den integrerade grafiken.
Jag har inga erfarenheter av hur Mac-datorer presterar, så mitt tänk är kanske helt fel... så därför frågar jag er: vad säger ni? Vad ska jag göra? Eller ska jag sitta kvar med min stationära Windows-dator ett tag till?