ok jag tar det en gång till. Vi har 30 macdatorer som skall delas av 150 elever. Detta innebär att det blir 5 elever per dator. Vi kan inte skapa 5 konton för då fungerar inte det trådlösa nätverket med Göteborg stads säkerhetssystem med certifikat. Den som först loggade in blev sedan den personen som alla surfade på, vilket skulle leda till att alla andra elever kunde göra vad de ville på den förste personens certifikat. Det jag då gjorde var att lägga mig själv som den personen, vilket jag mycket snart fick backning på.
Jag skapade då ett adminkonto som inte skall användas av någon annan än mig själv för diverse inställningar och sedan skapade jag gästkontot. Det som jag tyckte var bra var att allt raderades mellan gångerna i och med att eleverna sparade saker i mappar överallt i systemet. Däremot ville jag att de skulle kunna spara sina arbeten och dessutom ha lösenord så att bara de själva kunde komma in, samtidigt som de kunde dela gästkontot. På så sätt så kan vem som helst använda datorn till surf och arbete för att sedan spara i vår plattform. Samtidigt så arbetar de mycket i imovie och garageband och när de inte hinner klart stödjer inte vår plattform de filerna vilket då fick mig att surfa runt tills jag hittade det här med tom skivavbild.
Jag delade med mig av admins dokument och i den lade jag skivavbilderna. Dokument gav jag läs och skriv. Detta ledde till att eleverna kunde logga in med sitt personliga lösenord och spara sina filer. Problemet blev dock att de har möjighet att radera varandras skivavbilder. Anledningen till att jag lade dem i dokument finns det ingen direkt förklaring till men det gör ingen skada då adminkontot inte används av lärarna för att spara dokument. Det är enbart jag som admin som har tillträde till kontot. Lärarna har sina egna datorer.