Får du bra pris på Airport Extremen, slå till! Jag har en av fjärde generationen och är toknöjd (min kostade ca 1700 ny).
Enda skillnaden jag kan komma på är att vissa hade "draft-n" standard och andra 802.11n standard. Skillnad? Ingen, förmodligen.
Time Capsule har i omgångar varit behäftade med värmeproblem, antagligen eftersom de har dålig ventilation för en hårddisk. Jag köpte en med defekt disk och stoppade i en 2,5" som är lite svalare än en 3,5".
Jag vet inte exakt vari skillnaden mellan de olika versionerna ligger, men det är nog snarare som så att hårdvaran uppdateras i de naturliga produktcyklarna. Det är säkert annorlunda revisioner av hårdvaran som det handlar om, annars skulle de inte komma nya firmwareversioner för dem (samma grundtanke alltså).
Värt att tänka på i alla begagnatköp är garantier. Är det extremt viktigt att grejerna funkar - köp en med garanti som du kan åberopa ifall något händer. Om inte - köp, men var beredd på att du kan få en enhet som bara håller ett tag.