1. Man behöver inte byta mailadress för att man går över till iCloud. Man får i.o.f.s. en ny som är ett Apple-ID, men denna mailadress behöver man ju inte använda - jag har då aldrig använt Apple-mail. Mailsynk är IMAP och det har inget att göra med iCloud - man kan givetvis fortsätta att använda sin gamla mail - G-mail eller vilken mail som helst. Jag har egen domän-adress (hos One.com) och en jobbadress (MS Exchange) som jag synkar.
2. I övrigt så är väl iCloud och Google likvärdiga vad gäller kalendersynk. iCloud har ju dock andra synkgrejer som inte Google har (foton, musik, iWork) - för mig är det synk av safaris bokmärken som avgör varför jag kör med iClod (förr MobileMe).
3. Jag synkar en iPhone och fyra Macar - och en PC på jobbet (som jag i.o.f.s. nästan aldrig använder). Allt funkar klockrent. Jag har då givetvis Safari på den PC'n och därmed mina bokmärken även där.
4. Har man allt rullande och fint med Google - och inte vill ha bokmärkessynk, musiksynk, fotosynk, iWork, etc - så finns det nog ingen teknisk anledning att byta - bara principiell (man vill köra så mycket Apple/InHouse som möjligt).
iCloud har ju en API också - det innebär att fler och fler apps kommer att utnyttja iClod för synk och annat. Men det kanske Google har också. I don't know. iCloud är bara i sin linda - roadmappen är säkert enorm och spännande.