Nu är jag rejält bekymrad. Jag har en ny MacBook Pro inköpt i december. (Den finns uppbackad mot en TimeCapsule med TimeMachine). Jag körde tidigare SnowLeopard, men uppgraderade till Lion i januari. Förutom att jag tycker det har blivit extremt fult med alla gråa menyer etc så saknar jag funktionen "Save as".
Det är i samband med den nya "duplicera funktionen" som strulet började. Jag använder nämligen Pages mycket, men försöker jag "duplicera" en fil som jag skrver i får jag bara meddelandne som
”Ej sparat Pages-dokument.pages” kunde inte flyttas eftersom du saknar behörighet att öppna ”Autosave Information”.
Det samma gäller när jag använder ett annat av mina favoritprogram Omni Outliner.
Jag har kört Skivverktyg ett antal gånger och rättat behörigheter, men inget händer. Till slut tänkte jag att det kanske kunde vara ett fel i Pages, så jag avinstallerade hela det programmet med Clean my Mac och köpte en helt ny version på AppStore. Men samma problem dök upp igen med det nya programmet.
Jag frågade runt och fick då förslaget att jag skulle göra en sk Säker start, genom att hålla ned skifttangenten vid uppstart. (Jag har gjort det förut på min gamla macbook pro, så jag tror jag vet hur man gör) Men nu satte den igång som vanligt fast efter att aktivitetsindikatorn gått ca 2 cm hängde det hela sig. Efter en halvtimme så gav jag upp och gjorde en omstart genom att hålla ned startknappen 5 sek. Macken sen fungerade precis som vanligt, men konstigheterna vid duplicera kvarstod.
I går kväll när jag gick och la mig tänkte jag att jag kanske var för otålig, eller att något extrautrustning kanske stökade till det, så jag drog ur alla sladdar utom strömsladden och gjorde ett nytt försök med säker start.
Men när jag kom tillbaka till datorn efter nio timmar visade det sig att den hängt sig igen. Den lilla snurran snurrade men aktivitetsindikatorn hade bara kommit 2 cm.
Så vad kan det vara för fel. Ni har hjälpt mig förr på det här forumet, så jag hoppas på hjälp igen.