Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

går inte att överföra pengar till iphone (TELIA)

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej. jag skaffade iphone igår av en kompis ,sen köpte jag telia kóntantkort.sen nu på kvällen fungerar det inte att överföra pengar.Det kan vara att det är abonemangmobil? går det att låsa upp?

Tack på förhand. mvh!

Enda låset jag hört talas om är operatörslås, så så länge det är Telia ska det funka.

Det förutsätter ju att den är låst till just telia. Vad hade din kompis för abonnemang?

Koppla in till iTunes och se om den vill göra nåt med den.

En telefon kan vara låst till en operatör, annars har den ingen annan anknytning. Abonnemang, SIM etc har inget med din telefon att göra, möjligtvis ev förhöjd månadsavgift på ett abonnemang.

Har du ett kontantkort i telefonen så är det inte ett abonnemang du har i telefonen. Antingen eller.

Ring Telia och fråga varför du inte kan ladda ditt kontantkort.

Ursprungligen av andre91:

...Det kan vara att det är abonemangmobil?...

Vad är en "abonnemangmobil"?

Om den är operatörslåst så fungerar det självklart med kontantkort från den operatören också. Det finns mig veterligen inga mobiler som är låsta till att bara köra abonnemang - och inte kontantkort.

Det är väl bara att fråga kompisen om den är operatörslåst, och till vilken operatör i så fall.

han sa att den va låst till telia.men telefonen funkar ju,om de skulle vara fel kontantkort i skulle den väl inte funka alls?

han hade sånt där microchip eftersom den va låst,då hade han telenor.har det någon betydelse?

Ursprungligen av andre91:

han hade sånt där microchip eftersom den va låst...

Jag gissar att den då var upplåst via GEVEY SIM.

Det är straffbart att använda sådana i Sverige (och en massa andra länder), eftersom de utnyttjar och missbrukar nödnumret 112. Men om det kortet inte används i telefonen nu längre, så ska det inte spela någon roll för det här problemet.

Ursprungligen av andre91:

...då hade han telenor.har det någon betydelse?

Nej, det ska inte ha någon betydelse i det här fallet.

Om telefonen är låst till Telia, och man använder ett Telia-kontantkort, så ska allting fungera. Om det ändå inte går att ladda pengar på kontantkortet, så är det antingen ett Telia-problem, eller ett rent handhavandeproblem.

Mitt tips är att börja med att svara på BlackSmps frågor, så att vi verkligen vet var vi står.

  • Medlem
  • 2012-03-05 06:18

Först säger du att den funkar med Telia, sedan säger du att din kompis använde ett Telesnor-abbonemang?

Du får nog beskriva bättre exakt vad som funkar, och vad som inte funkar.
"Microchip", är det microsim? Det antar jag att du också har eftersom ett vanligt simkort inte går i om vi nu pratar om en iPhone 4/4S?

Nu backar vi bandet en aning:

  1. Kan du ringa med telefonen med ditt SIM-kort?

  2. Kan du ta emot samtal med telefonen med ditt SIM-kort?

  3. Står det Telia 3G eller något annat högst upp till vänster på din telefon?

Om du kan göra det så fungerar telefonen med Telia och det spelar ingen roll om du har kontantkort eller ett abbonemang. Fungerar inte det så får du skaffa ett kontantkort från Telenor och prova.

Nästa steg:

  1. Kan du betala in pengar till ditt SIM-kort?

Om du har problem med det så är det något annat.

  • Medlem
  • 2012-03-05 07:58

Teliarefill appen funkar dåligt. Hos mej har gått bättre med appen "Mitt Telia"
P-O

1
Bevaka tråden