Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Helt ensam på 99mac

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Just nu är jag helt ensam på 99mac. Tänk vad tomt det kan kännas utan er allihopa!

Ni kan väl skriva en rad när ni ser denna tråd så att man får höra vad ni har gjort idag istället för att besöka 99mac.

Nu verkar några ha hittat hit?

Japp, jag hittade hit via Macnytt.

• Medlem
  • 2003-09-11 17:41

Samma här.

Förresten, varför kommer man inte in på det vanliga sättet?

Jag skrev just det i en annan tråd.

99mac.com domänen använder sig av två DNS-servrar som inte går att nå pga den #¤%#%&" brandväggen som strular på gamla webhotellet.

Därför måste vi omregistrera DNS-informationen hos NIC-SE vilket tar upp till 24 timmar, sedan kommer 99mac.com domänen vara tillgänglig igen.

Jag har haft en mycket dålig dag kan jag lova.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
Just nu är jag helt ensam på 99mac. Tänk vad tomt det kan kännas utan er allihopa!

Tomt var känslan...... Det sänkte sig en tystnad i rummet när man
kom in på 99mac idag. De sänkta huvudena på samtliga iMac -
avatarer talade sitt tydliga språk idag. Blir skönt när ni alla är
åter så att man kan fortsätta insupa kunskap
(ovärderlig kunskap för en som önskar switcha).

// Danne

En väldigt tråkig dag på många sätt

• Medlem
  • 2003-09-11 18:08

Det har varit en mycket mycket tråkig dag på många sätt. (Anna Lindh, Nathalie 16, femåring i Arvika).

11:e september är en svart och dyster dag även i år.

Jag ser fram emot den 12:e September.

• Medlem
  • 2003-09-11 19:21

Medan jag inte har kommit in här så har jag kikat på Applestorestatusen och sett att min G5 skickades iväg från Cork, Irland idag!:D Undrar hur länge leveransen tar? (Går via TNT).;)

Och jag fick en G5 idag så jag har haft lite att göra med.

Citat:

Skrevs ursprungligen av samul
Det har varit en mycket mycket tråkig dag på många sätt. (Anna Lindh, Nathalie 16, femåring i Arvika).

11:e september är en svart och dyster dag även i år.

:::Håller med:::

Citat:

Skrevs ursprungligen av Björnström
Jag skrev just det i en annan tråd.

99mac.com domänen använder sig av två DNS-servrar som inte går att nå pga den #¤%#%&" brandväggen som strular på gamla webhotellet.

Därför måste vi omregistrera DNS-informationen hos NIC-SE vilket tar upp till 24 timmar, sedan kommer 99mac.com domänen vara tillgänglig igen.

Jag har haft en mycket dålig dag kan jag lova.

Ett tips: Ha aldrig NS-pekarna för domänen pekandes på servrar på samma nät. Gärna spritt på olika ISP:er. Dels för att namnuppslag ska kunna göras även utan tillgång till servern. (Lite lättare att konstatera vad som är fel. Igår försökte jag hitta NS-pekarna för domänen, och det var inte lätt. Verkade som att inte ens root-servrarna kände till 99mac.com-domänen)
En annan orsak är just det du varit med om nu, Martin.

DNS har ju replikering av databasen inbyggt liksom. När man då tar bort primärservern, kan man se till att den nya informationen ligger i slavservern, och att denna i samma ögonblick ställer in sig på att replikera mot den nya tilltänkta adressen.

Sedan kommer förfrågningarna ställas till slavservern, då den gamla primärservern inte svarar. När root-informationen uppdaterats kommer nya förfrågningar ställas även till primärservern. Med andra ord påverkas inte användare mer än under tiden t.ex. webbservern flyttas.

Denna tjänst brukar kunna köpas av ISP:er. Det är ju extremt enkelt för dem att konfigurera en slav-DNS-server.
Vi använder det på jobbet och har kunnat föra ISP-byten relativt smidigt. ISP:n har och sekundär mail-exchanger för att undvika missa email vid ISP-driftproblem.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-11 22:16

Hittade hit via MacNytt. Fan vilken jobbig dag! :eek:

1
Bevaka tråden