Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa nya iPad från Tyskland?

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av pmarriott:

Inget fiffel i ordets egentliga bemärkelse men momsen i Tyskland är 16% och i Sverige 25% så om priset var satt helt enligt aktuell växelkurs EUR/SEK skulle den vara 9% billigare i Tyskland.

Ska vi vara petiga så höjde Tyskland sin moms till 19% för ett par år sedan..

Sorry, kunde inte låta bli..

  • Medlem
  • 2012-03-16 09:36

Du bor i EU, jag förstår ej hur du tänker.
Vi har höga skatter i landet, ja stämmer.
Räknar jag på 16GB med Swedbank är skillnaden 20 :- dessutom

Ursprungligen av reze:

Du bor i EU, jag förstår ej hur du tänker.
Vi har höga skatter i landet, ja stämmer.
Räknar jag på 16GB med Swedbank är skillnaden 20 :- dessutom

Vad menar du? Förstår inte hur jag tänker? Vad har Sveriges eventuellt höga skatter med saken att göra? Det är snarare så att Tyskland har en relativt sett ganska låg moms. Därmed finns det förutsättningar för många saker att vara billigare där. Så om man spikade iPad-priserna i Sverige till samma som €-priserna med gällande växelkurs skulle iPad vara billigare i Tyskland. Egentligen billigare i Tyskland är i många andra EU-länder pga sin låga moms.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-03-16 15:54

Världsgaranti. Samma procedur oavsett var du lämnar in den i världen.

Ursprungligen av zinned:

Världsgaranti. Samma procedur oavsett var du lämnar in den i världen.

Fast andlin76 menar nog den 3-åriga reklamationsrätten man som konsument har i Sverige som gäller här oberoende av garantier. Apple's garanti gäller world-wide, ja. Men köper man en och den rasar efter 2,5 år har man om den är köpt i Sverige i alla fall en mikroskopisk chans att hävda ursprungligt fel och få det åtgärdat utan kostnad. Vilka konsumentlagar Tyskland tillämpar vet jag inte, de är nog inte sämre men som utländsk kan det ju vara svårt att hävda sig gentemot en barsk Herr Schulz bakom disken.

Ursprungligen av pmarriott:

Fast andlin76 menar nog den 3-åriga reklamationsrätten man som konsument har i Sverige som gäller här oberoende av garantier. Apple's garanti gäller world-wide, ja. Men köper man en och den rasar efter 2,5 år har man om den är köpt i Sverige i alla fall en mikroskopisk chans att hävda ursprungligt fel och få det åtgärdat utan kostnad. Vilka konsumentlagar Tyskland tillämpar vet jag inte, de är nog inte sämre men som utländsk kan det ju vara svårt att hävda sig gentemot en barsk Herr Schulz bakom disken.

Det som är bra att veta är om eran iPad slocknar efter knappt tre år så är det butiken där ni köpte den som ska hjälpa er med reklamationen. Många butiker, speciellt på nätet brukar hänvisa kunden vidare till en annan firma som sköter reparationer men det skall ni inte acceptera. Ni skall verkligen inte gå med på att själva kontakta Apple då de bara har 1 års garanti och kommer att skratta åt eran gamla iPad.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-16 16:23

Om säljaren säljer för mer än ett visst belopp / år är det mottagarlandets (dvs Svensk) moms som gäller. Om de följer reglerna.
Sen är frågan om USD->SEK är en bättre växelkurs än USD->EUR->SEK
Och sen tillkommer troligen frakt.

Köpa från Tyskland är nog mer intressant i de fall säljaren kan hålla låga priser för att de säljer stor volym. Men med Apple i bakgrunden som sätter priserna blir dte nog ingen större skillnad.

För mig är det enkelt med Apple-prylar - eftersom de normalt kostar lika mycket överallt kan jag lika gärna gynna en lokal handlare. Under förutsättning att de kan leverera osv...

Ursprungligen av oskard:

Om säljaren säljer för mer än ett visst belopp / år är det mottagarlandets (dvs Svensk) moms som gäller. Om de följer reglerna.

Källa på det? Har jag aldrig hört talas om.

Om ett företag exporterar för mer än xxxxkr till Sverige så skall det vara Svensk moms
tror summan ligger på 340.000SEK men hittar för närvarande ingen källa, men kag vet till 100% att det stämmer

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-16 20:43
Ursprungligen av pmarriott:

Källa på det? Har jag aldrig hört talas om.

Skatteverket: Tröskelvärden vid distansförsäljning

Citat:

I varje medlemsland fastställs en s.k. omsättningströskel. När försäljningen från Sverige till en inte skattskyldig köpare (exempelvis privatperson) i ett annat EU-land överskrider det värdet, blir den svenske säljaren skattskyldig till moms i det landet. Han ska då registrera sig till moms och lämna momsdeklarationer där på distansförsäljningen.

Ovanstående exempel är för ett svenskt företag som säljer till annat EU-land, men det omvända gäller om ett företag i ett annat EU-land säljer till en privatperson i Sverige. Det är upp till det säljande företaget att hålla reda på sånt här, det du betalar gäller. Inte som ett köp från USA där moms kommer i efterhand.

Ett annat exempel:
http://www.konsumenteuropa.se/Tull-och-moms/Tull-och-moms-inom-EU/

Om man köper en vara över disk i Tyskland är det inte utförsel. Handeln sker helt och hållet i Tyskland. Endast om du från Sverige beställer varan från Tyskland för leverans till Sverige är det frågan om utförsel. Och för att vara petig, handel till ett annat EU-land=utförsel. Export är när varan skickas ut ur EU.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-16 20:53

Tänkte aldrig tanken på att åka till Tyskland för att handla en iPad över disk. Det skulle ju vara årets sämsta affär.

Finns det verkligen någon som har lyckats att reklamera en produkt efter att garantin har gått ut
den 3-åriga gäller ju bara ev tillverkningsfel och det är upp till dig att bevisa felet

Inte så svårt, bara att kontakta tillverkaren och fråga om det problemet du har är ett vanligt fel, svarar de ja så kopierar du bara det och tar med dig det till butiken. Har aldrig hänt mig förut, men räcker inte detta?

Ursprungligen av disktant:

Finns det verkligen någon som har lyckats att reklamera en produkt efter att garantin har gått ut
den 3-åriga gäller ju bara ev tillverkningsfel och det är upp till dig att bevisa felet

Har en gammal kompakt kamera där färgen hade flagnat samt börjat läcka in vatten vid batteri luckan, var knappt tre år. Jag chansade att skickade in den dit jag en gång hade köpt den, Cyberphoto.se

Trodde inte själv att det skulle funka då den fått en del stryk under resor på höga berg och under vattnet, men jojo. Kom tillbaka med ett nytt skal, helt gratis!

Cyberphoto säljer iPad oxå, går att boka nya iPad

  • Medlem
  • Vellinge
  • 2012-03-19 07:11
Ursprungligen av disktant:

Finns det verkligen någon som har lyckats att reklamera en produkt efter att garantin har gått ut
den 3-åriga gäller ju bara ev tillverkningsfel och det är upp till dig att bevisa felet

Jag har lyckas med min Iphone 4. Plötsligt gick det inte att ringa, få samtal eller sms:a. Efter flera forsök på at restore enligt Apple's instruktioner var skärmen svart och inget gick att göra. Lämnade den ind til 3 butikken och fick efter ett par veckor en helt ny Iphone 4. Telefonen var 15 måneder gammal då det hände (det var strax innan jul sista år).

Bevaka tråden