Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

varför håller Apple igen ?

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .

När det gäller RAM så finns det alltså förklaringar till varför man inte hivar in mera.

I övrigt är det nog en balansgång - vissa nyckelkomponenter kostar pengar - även för Apple - och man siktar alltid mot ett PRIS till kund. Vad får/kan den kosta? Vinner eller förlorar vi om vi klämmer in det och det och höjer priset? Är det dags för en ny teknisk lösning och formdesign - och då initialt enorm ekonomisk satsning i utveckling, mantimmar och nya maskinverktyg för produktion - eller ska vi suga på denna vi kört ett tag till och ta hem ren vinst ett tag till? Etc.

Ursprungligen av billextreme:

Tycker att apple "håller igen" när det gäller den nya ipad'en.

T.ex... kamera och minne kunde varit betydligt bättre. Bättre saker har de ju redan i andra, äldre, produkter.

Varför inte göra en ipad "up-to-date" så att säga? Och sätta in en sd kortläsare oxå )

/B

Ja, med den skärmen, 4G-teknik och fortfarande samma pris och samma fina batteritid så håller Apple verkligen igen.

Allting är förstås avvägningar. Mera minne hade tagit mera plats och det betyder att man fått offra något annat, troligen utrymme för batteritid. Apple har valt att prioritera batteritiden. Kostnad och tillgång på komponenter är en annan faktor. Utifrån komponenterna i nya iPad verkar Apple faktiskt ha offrat en del av sina fina marginaler för att kunna behålla samma prisnivån som iPad 2.

Kortläsare hade absolut varit användbart för en del, man kanske inte tillräckligt många för att det ska vara värt det ur Apples synvinkel. Hela filosofin är att bara ha det absolut nödvändigaste, inte att försöka maximera antalet funktioner och finesser.

Om man tror att Apple skulle göra en "maxad" produkt med så många finesser man kan klämma in där allting är cutting edge vad gäller teknik och där alla specar är maxade (minne, ram, processorhastighet osv) så har man inte förstått hur Apple jobbar.

Ursprungligen av Adrian B:

Ja, med den skärmen, 4G-teknik och fortfarande samma pris och samma fina batteritid så håller Apple verkligen igen.

Allting är förstås avvägningar. Mera minne hade tagit mera plats och det betyder att man fått offra något annat, troligen utrymme för batteritid. Apple har valt att prioritera batteritiden. Kostnad och tillgång på komponenter är en annan faktor. Utifrån komponenterna i nya iPad verkar Apple faktiskt ha offrat en del av sina fina marginaler för att kunna behålla samma prisnivån som iPad 2.

Kortläsare hade absolut varit användbart för en del, man kanske inte tillräckligt många för att det ska vara värt det ur Apples synvinkel. Hela filosofin är att bara ha det absolut nödvändigaste, inte att försöka maximera antalet funktioner och finesser.

Om man tror att Apple skulle göra en "maxad" produkt med så många finesser man kan klämma in där allting är cutting edge vad gäller teknik och där alla specar är maxade (minne, ram, processorhastighet osv) så har man inte förstått hur Apple jobbar.

Jag tycker den här bilden summerar allt på ett bra sätt ..

och alla som önskar Kortläsare osv osv efter att tittat på den bilden kan jag tyvärr inte förklara hela grejen tydligare för ..

jag bara längtar till Apple tar bort SuperDrive på alla sina macar

Vem bryr sig om videochatkameran? Den ska ju bara fånga en liten bild som ska extremkomprimeras - råkrossas - för att klämmas via nätet till en mottagare i några och tio fps. Den kameran är verkligen det sista som ska prioriteras och det vet Apple så klart.

Angående att Apple håller tillbaka: På vissa punkter, ja, men på andra är det tvärtom.

Jag har redan nämnt skärmen, men det kan vara värt att poängtera att det inte bara är upplösningen som ligger i frontlinjen, även färgåtergivningen enligt DisplayMate (via MacRumors):

Citat:

Apple has taken the very good display on the iPad 2 and dramatically improved two of its major weak points: sharpness and color saturation – they are now state-of-the-art.

Så där de satsar - där satsar de rejält. Och får jag välja tar jag hellre en skärm i världsklass idag och väntar ett år på 128 GB-modellen.

Ursprungligen av Adrian B:

Angående att Apple håller tillbaka: På vissa punkter, ja, men på andra är det tvärtom.

Jag har redan nämnt skärmen, men det kan vara värt att poängtera att det inte bara är upplösningen som ligger i frontlinjen, även färgåtergivningen enligt DisplayMate (via MacRumors):

Så där de satsar - där satsar de rejält. Och får jag välja tar jag hellre en skärm i världsklass idag och väntar ett år på 128 GB-modellen.

Ett tillägg till Adrians inlägg kan vara Anantdtechs fina genomgång av iPadskärmen.

AnandTech - The new iPad: Retina Display Analysis

Bevaka tråden