Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Videoproblem

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2012-03-12 18:22

Hej!

Har ett väldigt störigt problem, har rippat ned min Blu-Ray-samling (mkv-format) till hårddisk och vissa rippar funkar inte i PLEX när jag kör dem till min Panasonic plasma från min MacMini, halva nedre bilden blir grönpixlig och man ser även bilder i pixelröran från en film som jag tittat på tidigare.
Kör jag dessa filer i XBMC så får jag inte samma effekt utan istället judder/släpningar.

Kör jag mkv filen i VLC fungerar det perfekt, har provat det flesta inställningar i PLEX men inget vill funka.

Kör jag istället filerna i min MacPro med en vanlig Samsung LCD-skärm så funkar 2 av tre felande filmerna med PLEX

Kör PLEX på följande konfig:

Mac Mini 2011
Mac OS X 10.7.3
Intel i7 processor
4 GB ram
Grafik AMD Radeon HD 6630M

Kör senaste versionerna av PMS, PMC.

Strömmar filmer över WiFi från min MacPro

Har en Panasonic TX-P50G20E plasma-TV där alla bildförbättringar etc. är avstängda.

Någon som kan ha ett hum om vad det här kan bero på?

/Thomas

Senast redigerat 2012-03-12 18:53

Jag har inget svar på problemet...men varför rippar du till MKV? QuickTime är ju vad som gäller - framför allt om man kör Apples burkar (men även WinMediaPlayer lirar QT numera). Mpeg4/H264 i containern ".mov" och man har inga bekymmer. MKV? Why?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2012-03-13 06:10

För att det är väldigt enkelt och tidsbesparande, att rippa en Blu-Ray till hårddisk tar endast 30-45 minuter.

MKV har blivit lite av en standard för Plex och XBMC-människorna.
Jag skulle gissa att problemet är att då du rippade så valde du fel frame-rate. VLC är fullt med fixar för "dåligt" rippat material, och alla dom fixarna finns ej i Plex och XBMC.

Om det är ovanstående som är problem så bör du se en rad liknande denna i din Plex.log:

Citat:

WARNING: CDVDPlayer::CheckContinuity - wrapback of stream:1

Om du ser den raden så kan du lösa problemet genom att rippa filen igen, fast denna gång med korrekt framerate.
Eller så demuxar du de individuella spåren, och remuxar dom till en ny MKV. Glöm dock inte att sätta korrekt framerate denna gång. Se till att använda nya mkvmerge 5.4.0.

1
Bevaka tråden