Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Använder du din iPad som ebokläsare?

Tråden skapades och har fått 79 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Katinka:

Vi har en iPad som funnit sitt bo i köket där den främst används för att läsa DN. Det skulle vara bra om man kunde automatisera så att den själv hade laddat ner tidningen tills man vaknat.

Om du prenumererar på DN via Newsstand i iPaden så laddas de väl hem automatiskt? Så fungerar i alla fall min prenumeration på Distro.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-14 14:41

Jo, men vi har vanlig prenumeration (gratis, dvs löneförmån) och då får hämta den via nätet. Jag klagar inte men ett litet inställningsbart laddningsskript skulle därför inte vara illa.

Ursprungligen av Katinka:

Jo, men vi har vanlig prenumeration (gratis, dvs löneförmån) och då får hämta den via nätet. Jag klagar inte men ett litet inställningsbart laddningsskript skulle därför inte vara illa.

Aha. Det är inte så att prenumeranter på papperstidningen även får den gratis via Newsstand då? Har för mig att vissa tidningar gör så, men kanske inte DN...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-14 14:51

Tack för tipset! Inte gratis men för 29 kr/månad verkar det som om man kan få den nerladdad. Det kan det vara värt

Ursprungligen av Katinka:

Tack för tipset! Inte gratis men för 29 kr/månad verkar det som om man kan få den nerladdad. Det kan det vara värt

Newsstand är i alla fall ett otroligt mycket smidigare och snyggare sätt att läsa tidningen på än via PDF. Tycker också det låter prisvärt.

Laddat ner min första bok nu och läser för fullt, så skönt att slippa bära med sig boken mellan jobb och hem, tack så mycket för tips i tråden

Jag läsar mycket böcker på min iPad 1a WiFi. Främst från https://www.baenebooks.com/ som säljer DRM fria böcker i de flesta format, inklusive ePub som fungerar utmärkt i iBooks. Billig är de också, 4-6 USD per book. Desutom så har de mycket gratis böcker, så att man får prova på en författare utan att köpa något. Varmt rekommenderat.

Jag skall uppgradera till en iPad 3 med 3G när den kommer, helt utan tvekan. Ser verkligen fram emot den förbättrade skärmen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-17 01:09

Nej. Jag köper fortfarande böcker i bokhandeln eller lånar dem på biblioteket.

Lugnet på kvällen, med en god bok och en kopp te, eller whiskey om det är fredag, kan bara infinna sig när datorn och mobilen är AVSLAGEN.

Inte annars. Jag kan inte finna någon ro på annat sätt.

Kanske är jag gammal. Har ju fyllt hela fyrtio år.

Ursprungligen av marf:

.
Kanske är jag gammal. Har ju fyllt hela fyrtio år.

Gammal i förtid då, jag slår dig ordentligt i ålder.

Men, du har rätt, man ska vila på det sätt som ger en ro, och om en iPad gör en trött eller som Leftrustle tycker, att den är tung, så ska man givetvis göra något annat.

@Leftrustle, många böcker jag läser är lika tunga, så det går på ett ut för mig.

Försökt läsa på iPaden, men nej... Bakgrubdsbelyst text får jag nog av hela dagarn på jobbet, hemma på kvällen behöver jag vila ögonen. Plus att jag tycker att iPaden är lite för stor och tung för att kunna läsa bekvämt.

är det bara jag som tycker att det svenska utbudet på ibooks store är så otroligt dåligt så det inte ens är värt att försöka börja läsa böcker på ipaden?

  • Medlem
  • International user
  • 2012-03-17 15:33
Ursprungligen av tqila:

är det bara jag som tycker att det svenska utbudet på ibooks store är så otroligt dåligt så det inte ens är värt att försöka börja läsa böcker på ipaden?

Ja fast det finns många andra källor att köpa från. Kindle, Bokus, Bibliotek + Bluefire reader mm.

Ursprungligen av -David-:

Ja fast det finns många andra källor att köpa från. Kindle, Bokus, Bibliotek + Bluefire reader mm.

Köpa e-böcker från bibliotek?

Läste just att förlagen tycker att utlåning av e-böcker är värdelöst dålig affär för dem och de använder Zlatans bok som exempel.

Den är för övrigt ett intressant exempel eftersom den går att få tag på i Ibookaffären men på andra språk än svenska...

Det är dåligt ja, men inte så dåligt att det håller mig från att läsa. Läser hellre böcker på engelska än svenska när originalspråket inte är svenska ändå. Och utbudet av bra svenska författare är ganska begränsat ändå...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-17 15:52

Har fastnat för Kindle. Lagom stor och lätt, samt en utmärkt batteritid. 3G uppkopplingen, utan att hålla på med abonnemang är ju också bra. Mitt pappersboks innehav är förhoppningsvis minimalt inom en snar framtid då jag kastar dessa allteftersom.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-03-18 20:18

Skivbolagen tyckte ju det var en dålig affär att sälja musik via iTunes....

Hur stort utrymme tar en normalbok som lånats från bibliotekets ebokstjänst till iPad'en via Bluefire Reader?

tror att den jag laddade ner på 350 sidor var på ca 300kb, men är osäker, stora är dom inte iaf.

För mig finns det redan nu mera böcker som ebok än jag hinner läsa även om jag skulle läsa 16 timmar per dygn resten av mitt liv :-D. Detta tack vare att jag gärna läser facklitteratur och äldre litteratur (skönlitteratur har inget datum för mig) och har ett extremt brett intresse - eklestisk är bara förnamnet...å andra sidan handlar egentligen allt om samma sak fast ur olika vinklar. Jag är lyckligt lottad.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2012-03-20 07:48

Läser böcker på min kindle, böcker ska läsas på e-ink.
surfplattor är dock överlägsna på tidningar och andra tunga pdf:er.

Kan man låna böcker på bibblan med Kindle?

Ursprungligen av dhanjel:

Läser böcker på min kindle, böcker ska läsas på e-ink.
surfplattor är dock överlägsna på tidningar och andra tunga pdf:er.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-20 16:54
Ursprungligen av Zimmerman:

Kan man låna böcker på bibblan med Kindle?

Kan och kan ... Det finns ju enkla sätt att få in bibblans böcker i en Kindle. (Googles har svaret för jag tror inte man ska posta länkarna här)

Jo, hackande finns ju alltid. Men jag orkar inte hålla på med sån't. jag vill bara läsa.

När det gäller iPad/surfplattor eller e-ink-skärmar så är det ju bara rena textböcler som passar e-ink. Många böcker innehåller ju så mycket mera än text och framtidens böcker - förutom just rena textböcker - kommer att se annorlunda ut - böcker kommer att anpassas för möjligheterna t.ex. en iPad ger - redan idag görs sådana böcker (det finns några fantastiska barnböcker) - det handlar om text, länkar, bilder, interaktivitet, filmer, rörlig grafik, animeringar, ljud, etc). I framtiden är det nog bara just romaner som kommer att vara ren text - köper man en e-bok om t.ex. arkitektur, konst eller historia om några år så kommer den inte att ge mycket i en Kindle :-D.

Verktyg för att göra e-böcker är redan i användning och det vi ser är bara början på en stor förändring - ett nytt medium. Det gäller tidningar och magasin också.

Ursprungligen av Katinka:

Kan och kan ... Det finns ju enkla sätt att få in bibblans böcker i en Kindle. (Googles har svaret för jag tror inte man ska posta länkarna här)

  • Medlem
  • Växjö
  • 2012-03-20 12:40

nej dom kör krypterad epub, man får isf ta bort drm-skyddet och konvertera till mobi isf.

Då går Kindle definitivt bort för min del...och jag vill ha EN platta (försöker hålla nere antalet manicker hemma iPad verkar lösa allt. Den är ju klumpiga jämfört med en Kindle, men är man som jag sedan måååånga år van att ligga i sängen och läsa stora feta böcker - uppslagsböcker, konstböcker, designböcker, arkitekturböcker, kartböcker, etc - så är det en baggis. Försumbart. Not an issue.

Ursprungligen av dhanjel:

nej dom kör krypterad epub, man får isf ta bort drm-skyddet och konvertera till mobi isf.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-03-20 15:02

Jag tycker jag det är en enorm fördel att ha en manick som du kan slösurfa med, kolla mailen, läsa twitter och sen fortsätta läsa din bok med. Skulle bli vansinnig om jag hade en ytterligare manick för böcker.

Sen är det säkert en vanesak. Att krasst kontatera att eböcker ska läsas på e-ink är lite bakåtsträvande. Enda riktiga fördelen jag ser för e-ink är utomhus i solljus. Den fördelen äts dock snabbt upp av en iPads alla andra egenskaper.

Ursprungligen av -David-:

Jag tycker jag det är en enorm fördel att ha en manick som du kan slösurfa med, kolla mailen, läsa twitter och sen fortsätta läsa din bok med. Skulle bli vansinnig om jag hade en ytterligare manick för böcker.

Sen är det säkert en vanesak. Att krasst kontatera att eböcker ska läsas på e-ink är lite bakåtsträvande. Enda riktiga fördelen jag ser för e-ink är utomhus i solljus. Den fördelen äts dock snabbt upp av en iPads alla andra egenskaper.

Har du sett en e-inkskärm? Det är ju som att läsa på vanligt papper. Helt underbart. Jag skulle säga att det finns flera fördelar med den, exempelvis batteritid, vikt, skönt för ögonen. Jag skulle vilja säga att enda fördelen med iPad kontra exempelvis Kindle är just mångsidigheten.

Den erfarenhet jag har av e-ink är att det inte riktigt ger vad jag vill ha. En iPad är lämpligare då den klarar färg och dessutom har ett format som gör att man kan läsa det mesta, inkl tidningar utan problem. Som komplement för läsandet har jag Galaxy Note, vilket är en perfekt sak för t.ex pockets. Problemet med e-ink för min del är att det går bort så fort böckerna innehåller bilder - än mer om dessa är i färg. Fackböcker har en tendens (i.a.f för min del) att göra sig bättre på en färgskärm.

Tar man platsbrist o.dyl med i beräkningen kan en iPad spara rejält med utrymme och med den nya skärmen blir läsandet ännu mer förbättrat.

Dock vill jag hävda att 128 GB utrymme krävs på sikt i en ny iPad av det enkla skälet att man då vill åt dokument med högupplöst grafik m.m - något som drar upp utrymmeskravet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-20 22:54

utan att ha någon större erfarenhet av läsning på varken ipad2 el ipad3 så ställer jag mig lite frågande till påståendet att läsningen skulle bli så mycket bättre på ipad 3 bara pga dess högre upplösning. LCD är väl alltid LCD och inte så jättekul att stirra på under längre tid. att det går att läsa på en LCD är ju en helt annan sak.

Ursprungligen av dancey:

utan att ha någon större erfarenhet av läsning på varken ipad2 el ipad3 så ställer jag mig lite frågande till påståendet att läsningen skulle bli så mycket bättre på ipad 3 bara pga dess högre upplösning. LCD är väl alltid LCD och inte så jättekul att stirra på under längre tid. att det går att läsa på en LCD är ju en helt annan sak.

Skillnaden är milsvid. Det är som att jämföra trampbil med limousine. Om du jämför att läsa en text på en iPhone 3G och en 4:a så ser du skillnaden. Enorm, och det är mycket behagligare när bokstäverna är jämna och fina.

Bevaka tråden