Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

skicka mail som: i iphone

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

jag har skapat en mailadress hos min leverantör av domännamn (har inget webhotell)
så har jag vidarebefordrat den till min gmail-adress.

och i gmail har jag lagt till min skapade mailadress som "skicka som:" och valt den som default.

jag har sedan i mitt mail-program på macbooken ändrat "epostadress" under "kontoinformation" till den skapade mailen istället för min gmail så att det ser ut som om jag skickar från den skapade mailen istället. och det verkar ju funka fint.

men problemet är att om jag skickar från min iphone så står det att det kommer ifrån min gmail-adress istället för den jag skapade.

så hur gör jag för att få mail som skickas från min iphone att skickas från den skapade mailen?
har provat att ändra mail-adressen under inställningar i iphone men först fick jag bara felmeddelande om att det inte gick att skicka och nu ändrar den bara tillbaka till gmail-adressen när jag gått ur inställningen och försökt skicka ett mail.

eller har jag gjort något annat fel på vägen av de andra inställningarna?

min leverantör av domännamn verkade inte ha så bra koll på det där så därför jag vänder mig hit

Du kan inte lägga en annan sender i iPhone. Du får lägga in ditt mailkonto som du fått av din domänleverantör alt. byta tjänst till Google Apps istället så slipper du vidarebefordra osv.

Det går!

Ta bort det konto du har lagt upp med Gmailinställningarna och lägg till ett nytt, men välj då "Annat" längst ner. Sedan väljer du givetvis e-postkonto och så fyller du i dina uppgifter. På nästa sida fyller du i följande:

Inkommande epost
Värdnamn: imap.gmail.com
Användarnamn: din gmailadress
Lösenord: ska redan vara ifyllt eftersom du fyllt i ditt lösenord till Gmail i föregående steg

Utgående epost
Värdnamn: smtp.gmail.com
Användarnamn: din Gmailadress
Lösenord: ditt lösenord till Gmail

Sen är det bara att spara och köra på med din nya mailadress trots att du ansluter till Gmail.

tack för att du tog dig tid att förklara, dock vet jag redan om det där och är precis så jag har det eftersom jag har två mailadresser.
dock var problemet att jag hade den tredje mailadressen (min domännamns-mail om man får uttrycka det så) i den andra (min vanliga gmail), om du förstår.. så att jag kan skicka mail från min domänmail inne i gmail web från den.

och detta gick alltså inte att välja i iphone.

hur som helst, har faktiskt skapat mig ett google apps och kör min domänmail därigenom, och det är kanon!
dock är jag sugen på att leka lite med egen mailserver också, men får nog skapa ytterligare ett domännamn då jag inte orkar pilla med det jag har med inställningarna fram och tillbaka mellan google apps och min mailserver

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-03-21 21:23

Givetvis kan du sätta din egen maildomäns SMTP som avsändare, om det är det du menar att du vill. Men inte med port 25, eftersom de flesta operatörer spärrar den porten (i varje fall för anslutning till allt annat än sin egen SMTP). Så kolla med din maildomänleverantör vad du ska ha för SMTPportar, SSL etc.

Jag kanske missförstår dig igen, men när du ställt in kontot som jag nämnt ovan så kan du ändra det och lägga till flera adresser. Välj att ändra kontot så får du upp bland annat "E-post" och där lägger du till adresserna med ", " mellan varje adress, givetvis utan " och " så kan du sedan välja vilken adress du vill använda i Mail-appen. Jag har flera externa mailadresser kopplade till samma Gmailkonto och det fungerar utmärkt utan Google Apps.

• Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-03-22 16:17

Är det iPhone's motsvariget till Gmail's "Skicka e-post som" funktion du letar efter?
Ex:
Du har en mailadress; namn@köptdomän.com som du använder i Gmail, där du loggar in med namn@gamil.com och där skickade mail ser ut som om de kommer från namn@köptdomän.com via gmail.com.

Och för att få namn@köptdomän.com som avsändare när du mailar i iPhonen kan man göra som Phil visar i en video:
How to send mail from your own domain using Gmail and your iPhone | The Anywhere Office

Observera att arkivera funktionen byts ut mot en hederlig papperskorg.

1
Bevaka tråden