Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nybliven MacBook Air-ägare med frågor

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2012-03-18 21:06

Var på Digital Inn tidigare idag och köpte mig en MacBook Air. En synnerligen trevlig liten sak! Några frågor dock:

1. Jag har förstått det som att man bara behöver dra DMG-filer till "Applications" för att installera ett program. Räcker det med att högerklicka på ett program och välja "Move to Trash" (alternativt bara dra programmet till papperskorgen) för att avinstallera det? Kommer systemfiler och liknande att också raderas, eller måste man rota efter dessa och manuellt radera dem för att man helt ska bli av med ett program?

2. Jag installerade precis Adium, och den finns listad under "Devices" i Finder. Hur kommer det sig? (Eject-knappen plockade förvisso bort den.)

3. ZIP-filer extraheras automatiskt när jag dubbelklickar på dem. Hur går jag tillväga för att visa innehållet i dem, för att kunna extrahera enskilda filer vill säga?

4. FaceTime kom förinstallerad, men den finns inte listad som "Purchased", eller liknande, i App Store. Hur blir det med framtida uppdateringar av programmet? Kommer jag att kunna ta del av dem?

5. Behöver jag köpa OS X Lion från App Store? Som jag förstod kan jag när som helst ominstallera systemet genom att gå via innehållet på recoverypartitionen.

Tack på förhand!

1. .dmg-filer är en virtuell CD/DVD-skiva skulle man kunna säga. Du ska inte lägga den i programmappen utan dubbelklicka och öppna den. Därifrån kommer du mest troligt att få dra själva appen (.app) till programmappen.

2. Det beror på att du inte gjort rätt enligt punkt 1 ovan. Gör om så blir det rätt.

3. Du får använda något annat program, jag känner inte till något sådant på rak arm.

4. Det är det nog ingen som vet.

5. Denna passar jag på så får någon annan svara på som är helt hundra på svaret.

3. Winzip finns numer till Mac: winzip for mac - Google Search

4. FaceTime är mig veterligen en kärndel i MacOS X. Uppdateringar av det sker genom uppdateraren/Software update som "pushas" till datorn

3. Känner inte till något bra GUI, kör zipinfo på kommandoraden om det skulle behövas.

5. Du kan installera om systemet från räddningspartitionen. Är det senaste årets MacBook Air så kan du använda Internet Recovery som laddar ner en räddningspartition ifall den befintliga är skadad eller saknas. Är det en äldre MacBook Air ska du ha fått med ett USB-minne som du kan installera systemet från.

  • Medlem
  • 2012-03-19 01:42
Ursprungligen av Scarecrow:

1. .dmg-filer är en virtuell CD/DVD-skiva skulle man kunna säga. Du ska inte lägga den i programmappen utan dubbelklicka och öppna den. Därifrån kommer du mest troligt att få dra själva appen (.app) till programmappen.

Ah, men jag dubbelklickade faktiskt på DMG-filen, varefter ett fönster poppade upp innehållande programmet i fråga. Det var den ikonen som jag sedan drog till "Applications". Det är väl ändå det "rätta" sättet att installera ett program?

Ursprungligen av Marcus K:

3. Känner inte till något bra GUI, kör zipinfo på kommandoraden om det skulle behövas.

"zipinfo" följt av "unzip x.zip filenduvillextrahera" fungerade fint. Tack!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-03-19 02:00
Ursprungligen av san:

Ah, men jag dubbelklickade faktiskt på DMG-filen, varefter ett fönster poppade upp innehållande programmet i fråga. Det var den ikonen som jag sedan drog till "Applications". Det är väl ändå det "rätta" sättet att installera ett program?

Japp, det är rätt. Efter det kan du "mata ut" din .dmg-fil till programmet som ligger under enheter i Finder.

  • Medlem
  • 2012-03-19 04:37
Ursprungligen av joakimo:

Japp, det är rätt. Efter det kan du "mata ut" din .dmg-fil till programmet som ligger under enheter i Finder.

Tack för svar!

Hur är det med avinstallation av program på Mac? Räcker det med att dra programmet till papperskorgen för att man ska bli av med det, inklusive tillhörande konfigurations-, systemfiler o.d.?

Jag upptäckte precis att ett av programmen som jag har installerat lade en mapp i Applications, innehållande dels programgenvägen, dels en "Uninstall x"-genväg. Finns det någon särskild anledning till varför utvecklarna har valt att köra på den metoden?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-19 08:43
Ursprungligen av san:

Jag upptäckte precis att ett av programmen som jag har installerat lade en mapp i Applications, innehållande dels programgenvägen, dels en "Uninstall x"-genväg. Finns det någon särskild anledning till varför utvecklarna har valt att köra på den metoden?

En anledning kan vara att utvecklarna har gjort en Windows-produkt och bett någon som inte är helt 100% hemma i OS X att snabbt porta över det till Mac.

Undvik dessa.

Ursprungligen av san:

Tack för svar!

Hur är det med avinstallation av program på Mac? Räcker det med att dra programmet till papperskorgen för att man ska bli av med det, inklusive tillhörande konfigurations-, systemfiler o.d.?

Jag upptäckte precis att ett av programmen som jag har installerat lade en mapp i Applications, innehållande dels programgenvägen, dels en "Uninstall x"-genväg. Finns det någon särskild anledning till varför utvecklarna har valt att köra på den metoden?

I många fall är det bara att dra applikationen till papperskorgen, men ibland lämnar de en del skräp kvar i systemet. För att vara lite mer säker på att få bort det mesta kan man använda sig av applikationer som AppDelete eller App Zapper. Jag använder AppDelete och det funkar bra. Kostar en liten slant, men det är det värt.

  • Medlem
  • 2012-03-19 15:37
Ursprungligen av san:

3. ZIP-filer extraheras automatiskt när jag dubbelklickar på dem. Hur går jag tillväga för att visa innehållet i dem, för att kunna extrahera enskilda filer vill säga?

Vill du bara kunna titta på vad en zip-fil innehåller, kan du ladda ner och installera BetterZip Quick Look Generator som är alldeles gratis. Med den installerad räcker det med att du markerar zip-filen i Finder och trycker mellanslag, så visas innehållet upp.

Vill du sen kunna extrahera en viss fil från zip-filen får du nog köpa t.ex. deras program eller nåt liknande, eller köra Terminalvarianten.

  • Medlem
  • 2012-03-19 16:35

Tack för alla svar!

Program, med ändelsen "app", är ju i själva verket mappar, men som Finder döljer. Däri finns mappen "Contents" som i sin tur innehåller alla ikoner och liknande. Om jag skulle komma att manuellt radera en sådan mapp via terminalen, skulle det vara detsamma som att avinstallera programmet på det traditionella sättet (dra till papperskorgen)?

I Linux använder man som kanske bekant en pakethanterare för att avinstallera program (apt-get/aptitude --purge eller Synaptic). Hur fungerar OS X "pakethanterare" egentligen? Vad är det som händer när man drar ett program till papperskorgen?

Ursprungligen av san:

...en sådan mapp...

I meningen precis före så nämner du två olika sorters mappar ("app"-mappen och "contents"). När du sedan i meningen efter pratar om "en sådan mapp" så är det lite svårt att veta vilken du syftar på...

Ursprungligen av san:

...skulle det vara detsamma som att avinstallera programmet på det traditionella sättet (dra till papperskorgen)?...

Men jag misstänker att du syftar på "app"-mappen, och då är svaret på frågan ja. Även om jag inte förstår varför man ska gå den omvägen via Terminalen. Antingen kastar man bara programmet i papperskorgen, eller så använder man ett avinstallationshjälpsprogram (dagens längsta ord ) som t.ex AppZapper, AppCleaner eller AppDelete.

Ursprungligen av san:

...Vad är det som händer när man drar ett program till papperskorgen...

När du kastar appen i papperskorgen, så kastar du appen i papperskorgen. Varken mer eller mindre.

Det görs ingen "formell avinstallation". Eventuella inställningsfiler och annat som appen har installerat ligger kvar på olika ställen (t.ex i Preferences och Application Support).

Därför använder man med fördel något av hjälp-programmen som nämnts tidigare.

  • Medlem
  • 2012-03-19 17:03
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

I meningen precis före så nämner du två olika sorters mappar ("app"-mappen och "contents"). När du sedan i meningen efter pratar om "en sådan mapp" så är det lite svårt att veta vilken du syftar på...

Men om du syftar på "app"-mappen, så är svaret på frågan ja. Även om jag inte förstår varför man ska gå den omvägen via Terminalen. Antingen kastar man bara programmet i papperskorgen, eller så använder man ett avinstallationshjälpsprogram som t.ex AppZapper, AppCleaner eller AppDelete.

När du kastar appen i papperskorgen, så kastar du appen i papperskorgen

Varken mer eller mindre.

Det görs ingen "formell avinstallation". Eventuella inställningsfiler och annat som appen har installerat ligger kvar på olika ställen (t.ex i Preferences och Application Support).

Därför använder man med fördel något av hjälp-programmen som nämnts tidigare.

Ah, syftade självklart på "app-mappen".

Så enkelt var det. Man är ju lite skadad av den mer "komplexa" hanteringen av allt sådant i andra operativsystem. Lika bra att man börjar vänja sig vid "undvik att tänka så mycket, OS X sköter det åt dig så att du kan ägna din tid åt annat"-mentaliteten, på gott och ont.

1
Bevaka tråden