- Capeman
- Medlem ●
- Malmö
- 2012-03-19 09:19
Tänkte skriva lite kort om min favoritapp för fjärrstyrning av datorer, eller VNC.
Ibland har man behov, eller åtminstone en önskan, att kunna komma åt sin dator även när man inte har fysisk tillgång till den. Eller, som i mitt fall, inte orkar resa sig från soffan. Alla macar har en server för VNC, ett protokoll för fjärrstyrning inbyggt från början och kan därmed fjärrstyras via en annan Mac eller iOS-enhet. Jag tänker inte gå in i detalj på hur man aktiverar VNC och gör inställningar - sådana trådar har vi redan här. Däremot tänkte jag skriva lite om mitt eget val av fjärrstyrningsprogram för iOS - Screens.
Det finns en liten uppsjö av program i App Store som låter dig fjärrstyra din dator, men jag sticker ut hakan och påstår att det inte finns ett lika snyggt och enkelt program som Screens.
Screens är en universell app (fungerar på både iPhone och iPad) som med App Store-mått är ganska dyr - i nuläget kostar den 149,-, även om den var nere på 109,- vid introduktionen. Om det är värt det kan bara du svara på, men jag tycker den är det.
När du startar programmet möts du av en guide som visar dig hur du ställer in appen så du kan ansluta till din Mac, men även hur du gör inställningarna på datorn. Efter guiden (som man kan hoppa över) får du möjlighet att ansluta till din Mac. Är Macen på det lokala nätverket så kommer appen att hitta datorn själv och du behöver bara fylla i användarnamn och lösenord, sen är du igång! Screens stöder förstås SSH-tunnling.
I skärmdumparna nedan kan du se hur programmet ser ut innan du ansluter till din dator och vyn du möts av kan se ut på två olika sätt. Antingen en sida för varje dator du vill ansluta till, eller en mindre tumnagel för varje dator, om du har flera och vill få bättre överblick över vilka du kan ansluta till. Sen är det bara att klicka på den dator du vill komma åt och vips är du inne.
Screens har ett par riktigt smidiga och enkla funktioner som gör att jag uppskattar det mer än andra, utöver att det är estetiskt tilltalande. Om du har en gömd docka kan det med andra appar vara lite knöligt att komma åt den, men i Screens drar du helt enkelt bara hela "skärmen" åt höger och släpper den, så dyker dockan upp. Likaså kan du få upp en yta med knappar till vanliga funktioner som via fjärrstyrning annars kan vara lite omständliga att få fram, t ex Copy/Cut/Paste, Spotlight, minimera/stäng/avsluta, markera alla etc. Vidare har Screens ett antal "gestures" som man kan modifiera. Då kan du, via tre eller fyra fingrar, komma åt funktioner som Mission Control, byta "Space", ta fram Dashboard etc.
Ja, det finns andra appar som kan mer, med macron och allt möjligt. Och det finns appar som gör det blilligare. Men jag tror inte det finns appar som gör det man oftast vill göra via VNC så enkelt och så snyggt som Screens gör det.
Här kan du köpa Screens:
http://itunes.apple.com/us/app/screens-vnc/id400012962?mt=8
Vilka är era erfarenheter av fjärrstyrningsprogram? Vilken app använder ni och varför?