Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Starta med TV-ut

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det någon som vet ett bra sätt att få en G3 AV att spegla skärmen till TV, direkt vid uppstart? Jag vill alltså kunna se skärmbilden på TV, utan att behöva ha en skärm inkopplad.

Gamla AV-macar hade kortkommando för det, (cmd-A-V, om jag inte minns fel) men jag lyckas inte med något sådant på G3:an.

Nån som har nåt bra förslag?

Dator: G3 beige med standard AV-kort och OS9.

Du kan väl ändra den primära monitorn inne i bildskärms kontrollpanelen genom att flytta över menyn till den monitor som du vill att maskinen ska starta med?

Cmd-Alternativ-A-V återställer AppleVision Display

Cmd-Alternativ-T-V tvingar en Quadra AV att använda en TV som monitor

[ 07-01-2002: Meddelandet ändrat av: thevil ]

Så var det visst med kortkommandona, fast det spelar ingen roll, eftersom det bara gäller de gamla macarna.

Tyvärr ger inte videokortet möjlighet till annat än spegling av skärmen. Det går alltså inte att flytta menyraden, som man kan göra om man har fler grafikkort/skärmar.

Problemet är alltså att få videokortet att slå på TV-ut med en spegling av skärmen. (Egentligen det som skulle varit skärm, eftersom jag vill köra på enbart TV.)

Jag ska sätta mig med AppleScript nån dag och se om jag kan göra någon smart startup-fil.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Jenkan:
Jag ska sätta mig med AppleScript nån dag och se om jag kan göra någon smart startup-fil.

Glöm inte att berätta om du får det att funka.

1
Bevaka tråden