Köpte nyligen en Time Capsule och den vill inte fungera som tänkt.
Frågan är om det är hård eller mjukvarufel..troligen det sista..
Därför har jag trixat med flera lösningar jag funnit på nätet..men det vill sig inte ändå.
När jag väl får den att fungera så gör den det så länge datorn (iMac 2010) är igång, men stänger jag av den, så är det samma visa nästa morgon, den börjar med att leta efter hårddisken, det kommer upp en vit skivavbild på skrivbordet, men den vill inte förvandlas till den typiska gröna Time Machineavbilden...och så står den och tuggar "Söker efter hårddisk för säkerhetskopiering" Efter stund kommer det ett meddelande om att den inte kunde finna hårddisken ..
Försöker jag manuellt köra Säkerhetskopiera nu ett otal ggr, så har det hänt att den kickar igång och startar och tar backup.
En lösning jag funnit är att använda Airport-Verktyg 5.6 och där gå in manuellt och söka upp Time Capsuledisken, och Koppla bort alla användare.. Stänga Airport verktyget och sedan köra Säkerhetskopiera nu..då finner den disken igen.
Det är MacFixit som gav den lösningen redan 2008.. Det går inte att använda Airport verktyget 6.0 för detta, då funktion koppla från alla användare inte finns där..
Kör Lion bör jag tillägga.
Att jag misstänker mjukvarufel beror på att jag anslöt frugans iMac (kör SnowLeopard) till Time Capsule, och där fungerar det.. även om hon stänger av sin dator efter varje användande flera ggr på en dag..
Men så tänkte jag att hennes dator kanske störde min backup, så jag kopplade bort hennes iMac..
Det hade ingen verkan på mitt problem..
Så jag tror det är Lion som spökar..men var?