Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gratis 3D program

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2012-03-24 22:57

Hej. Jag behöver tips av något proffs, för alternativet att själv testa skulle ta orimligt mycket tid.
Jag har arbetat i flera år med Blender 2.4 - 2.6.2, Gimp och Pixelmator och är rätt nöjd med detta.
3D mässigt räcker Blender för mig.

Adobe:s senaste betaversion av Photoshop CS6 får man nu testa gratis vilket jag naturligtvis gör och det känns 100 gånger proffsigare än Pixelmator. Jag skulle utan tvekan köpa CS6 men att betala omkring 11000:- för ett program jag änvänder ibland är inte rimligt, så det tänker jag inte göra.
Samtidigt erbjuds man att helt gratis ladda ner Daz Studio Pro 4, Bryce7 Pro och Hexagon 2.5

Min fråga blir då. Finns CS6 proffsiga Pixelmatorfunktioner i Daz programmen.
Någon som kan ge ett bra tips.
Tack på förhand
Kalle.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-25 01:47

Kolla upp om du inte kan köpa en student / utbildningsversion av Photoshop. Jag är inte helt säker på vilka regler som finns kring det eller vad det kostar men tjejen köpte det när hon pluggade för som du säger - att lägga 10 000 kr på ett program är ohållbart privat.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-25 01:52

Ser ut som CS5.5 Design Premium kostar 349.00 euro så runt 4200 kr med moms give or take. Då får du Adobe Photoshop® Extended, Illustrator®, InDesign®, Dreamweaver®, Flash® Professional, Flash Catalyst®, Fireworks®, and Acrobat® Pro så ett jäkligt komplett paket. Men, exakta regler för deras student-versioner vet jag inte.

Fortfarande är det en del pengar men mer hanterbart helt klart.

Adobe har inga regelrätta 3D-program i dagsläget.

• Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2012-03-25 04:21

Tack Erik för tipsen. Blender 3D är jag rätt nöjd med som blir bättre och bättre och nu väntar alla på nästa version 2.6.3 som kommer i April. Att köpa ett nytt 3D innebär minst ett år med hård träning innan man kan arbeta med det skapligt. Den tiden kan jag lägga på Blender och det räcker för mig som amatör.
Är man pensionär som jag lär man inte få någon rabatt.
Det jag igentligen är ute efter är ett bildredigeringsprogram, där jag kan lägga in färdiga Blenderbilder och redigera in signaturer, textrader och annat. Texter kan jag göra i Blender, men många gånger vill man göra en textruta i bilden där man beskriver vad som ingår i animeringen, exempelvis samples/renderingstid.
Jag har både Graphic Converter, Gimp och Pixelmator, men kände att CS6 gjorde jobbet bäst. Kändes som min iMac Intel 10.6.8 64 bits i5 12GB och CS6 jobbar smidigt med varandra. Kostar det runt 10000:- så borde det självklart kännas bäst.
Jag varken röker eller dricker sprit så några tusenlappar kan jag använda till någonting jag gillar. Helt klart.
God Natt
Kalle

1
Bevaka tråden