Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone -› stor skärm – möjligt?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har googlat mig fördärvad utan att få en enda träff:

Kan man koppla sin iPhone till en separat bildskärm för att surfa i större format? Vet att man kan koppla den till teven, men det är alltså en bildskärm på typ 22" jag undrar om. Skulle i så fall kunna ersätta en äldre/slö Mac som en anhörig har för att surfa och maila med.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2012-03-31 22:55

Aldrig hört eller sett. Jag tror det är framtiden, dvs. att man kommer hem när dagen är slut, och din iPhone blir en dator när du kopplar den till skärmen (+ seperat tangentbord och mus). Men ingen sådan lösning idag...

Ursprungligen av ibish:

Aldrig hört eller sett. Jag tror det är framtiden, dvs. att man kommer hem när dagen är slut, och din iPhone blir en dator när du kopplar den till skärmen (+ seperat tangentbord och mus). Men ingen sådan lösning idag...

Okej. Är lite förvånad. Låter ju inte så avancerat. Men det vore förbaskat praktiskt och skulle ju ersätta datorn för väldigt många som inte har andra behov än att surfa och maila. För den delen skulle även kameran ersättas. Och stereon.

Släktingen i fråga skulle kunna kasta ut både sin trötta gamla Mac och sin hopplöst opraktiska rutin att spela in med Audio Pro från Spotify för att sedan bränna cd-skivor till bilstereon.

PS. Det senare kräver i och för sig inte en extern bildskärm, utan bara en iPhone. Men den anhörige tycker ändå att denne inte har något behov av en iPhone. Men att kunna surfa/maila i samma stora format som med den vanliga datorn skulle definitivt få min släkting över tröskeln. DS

Finns iaf en variant för Android (där man kör Ubuntu), det är ju en sjukt trevlig lösning.. Hoppas vi får se något liknande för iOS / OS X:

Ubuntu For Android - Coming Soon - YouTube

Ursprungligen av Kermit:

Finns iaf en variant för Android (där man kör Ubuntu), det är ju en sjukt trevlig lösning.. Hoppas vi får se något liknande för iOS / OS X:

Precis vad jag efterfrågade. Apple ligger efter.

Ursprungligen av Nyteknik:

Precis vad jag efterfrågade. Apple ligger efter.

Det ska väl även påpekas att ovanstående video är en demonstration på något som ubuntu jobbar på - det finns inte publikt tillgängligt ännu (då det måste skräddarsys efter telefonens hårdvara, så de måste jobba ihop med tillverkarna mm). Men det är på gång, jag gissar att det kommer att dyka upp relativt snart, slutet av året kanske?

Håller som sagt tummarna att Apple kontrar på något sätt Men det vore ju enormt praktiskt att bara docka telefonen och ha en komplett desktop för mail/surf mm, även om man nog får ha en stationär dator för seriöst jobbande.

• Medlem
  • 2012-03-31 23:49
Ursprungligen av Kermit:

En telefon kommer, inom överskådlig tid, inte bli en ersättare till datorn. Försök att köra lite krävande bildredigering på din androjid så får vi se vad som händer.

Ursprungligen av Dalle:

En telefon kommer, inom överskådlig tid, inte bli en ersättare till datorn. Försök att köra lite krävande bildredigering på din androjid så får vi se vad som händer.

”Krävande bildredigering”...

Jag skrev surfa och maila. De flesta är aldrig i närheten av ”krävande bildredigering”, utan använder sin dator för att slösurfa, spela bridge, läsa dagstidningen och skicka mail. Hur många svenskar är födda 1930–1950 tror du? Några stycken, eller hur? Hur ofta tror du de kör ”Unsharp mask...” och ”Gradient Map...” på högupplösta bilder i storformat?

Senast redigerat 2012-04-01 00:14

Jag skrev surfa och maila. De flesta är aldrig i närheten av ”krävande bildredigering”, utan använder sin dator för att slösurfa, spela bridge, läsa dagstidningen och skicka mail. Hur många svenskar är födda 1930–1950 tror du? Några stycken, eller hur? Hur ofta tror du de kör ”Unsharp mask...” och ”Gradient Map...” på högupplösta bilder i storformat?

Precis, och sen har Apple löst det "problemet" för vanliga Svenssons iochmed iPhoto, det funkar perfekt för vanliga fotoamatörer.

• Medlem
  • 2012-04-01 10:24

Du är ju helt fenomenal på att missförstå! Det var en replik till Kermit angående hans inlägg om Android/Ubuntu och inte ett svar på ditt eget inlägg, vilket tydligt framgick av citatet i mitt inlägg!

Ursprungligen av Dalle:

Nu är jag inte speciellt insatt i android-mobiler (har ingen själv), men i dagarna släpps t ex HTC One X, som har en 4-kärnig 1.5Ghz Tegra3-processor. Tegra 3 ska enligt uppgift ligga på ungefär samma prestanda som en Core2Duo. Själv sitter jag nu och skriver på en 1.6Ghz Macbook Air med core2duo, och det går alldeles utmärkt att göra lite mer krävande bildredigering. Visst, man kanske inte renderar ut långa 3d-filmer eller så, men att göra "standard-saker" i t ex photoshop (ta in bilder från kamera i relativt hög upplösning, fixa till färger mm, skala om, croppa osv) går hur bra som helst.

I alla fall, min poäng är att jag faktiskt tror att det KOMMER att ske inom en överskådlig framtid. I dagsläget kan den kanske bara ersätta en bärbar för mail, surf o dyl, men med tanke på hur fort utvecklingen går frammåt tror jag att det inom kort kommer att vara rätt poppis lösning. Hoppas på det iaf

Ursprungligen av Kermit:

Tegra 3 ska enligt uppgift ligga på ungefär samma prestanda som en Core2Duo.

Att Tegra 3 är snabbare än en Core 2 Duo är ett marknadsföringsknep som nVidia använde innan release (då mot T7200 i 2 GHz) men som visat sig vara långt från sanningen.

Sanningen är att samtliga Intel Atom på marknaden är snabbare än Tegra 3.

Här är AnandTechs SunSpider-test av Intels enkelkärniga Atom. I diagrammet finner du även Asus Transformer Prime som har en fyrkärnig Tegra 3.

Nu kör de ju inte samma mjukvara så jämförelsen är inte 100% tillförlitlig. Den ger däremot ett hum om hur Tegra 3, och övriga Cortex A9-baserade chip (A5, A5X o s v), presterar i förhållande till Intels diton.

Sen är just javascript väldigt optimerat för processorer med flera kärnor både på Android och iOS. Hade det varit en enkeltrådad uppgift hade Atomen sprungit cirklar runt Tegra 3.

Källa: AnandTech - Quick Look: ASUS 1025C and Cedar Trail

Har den bara HDMI eller DVI så kan man ju koppla in den och köra skärmdubblering med Apples adapter.

• Medlem
  • 2012-03-31 23:44

Varför inte bara koppla en ATV till skärmen direkt? Trådlöst och jäkligt smidigt.

Detta funkar väl till viss del om man kopplar en Apple TV till en skärm och sen använder skärmdubblering. Men detta kommer troligtvis utvecklas mer och man kommer få mer som OS X-liknande gränssnitt, precis som videon med Android, jag tror på denna lösning. Men man kommer alltid behöva någon sorts "klient" som sköter den tunga biten (Apple TV/Mac mini t ex.)

Det tror jag iallafall.

Perfekta datorn torde vara en iPad3, lägg på en ATV3 och du har allt du ser på iPad:en på TV'n.

Perfa surfdatorn, och den fixar 98% av vad en dator gör för en vanlig människa.

Enda "problemet" skulle väl vara bränna CD-skivor till bilstereon då.
Ett "problem" som vi löste genom Spotify och en koppling mellan iPhone'n och bilstereon.

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-04-01 00:47

Apples digitala AV-adapter - Apple Store (Sverige)

Funkar till vanlig datorskärm precis lika bra som till en tv.

Ursprungligen av Vassius:

Apples digitala AV-adapter - Apple Store (Sverige)

Funkar till vanlig datorskärm precis lika bra som till en tv.

Ja, jag funderade på varför ingen reagerade på det när pmarriott skrev det för ett par timmar sen...

Ursprungligen av Capeman:

Ja, jag funderade på varför ingen reagerade på det när pmarriott skrev det för ett par timmar sen...

Men frågan är, var det verkligen så han menade, ska det ersätta en vanlig Mac? Jag tror mer på en lösning som är att man kopplar in sin telefon i en docka/klient så hämtar den informationen/nätverket/musiken/programmen/etc men visar den i ett gränssnitt som liknar dagens OS X, ungefär som det vi såg i videon med Android.

Ursprungligen av Patrik D:

Men frågan är, var det verkligen så han menade, ska det ersätta en vanlig Mac? Jag tror mer på en lösning som är att man kopplar in sin telefon i en docka/klient så hämtar den informationen/nätverket/musiken/programmen/etc men visar den i ett gränssnitt som liknar dagens OS X, ungefär som det vi såg i videon med Android.

Ok, det var inte så jag tolkade det första inlägget: "Kan man koppla sin iPhone till en separat bildskärm för att surfa i större format? Vet att man kan koppla den till teven, men det är alltså en bildskärm på typ 22" jag undrar om. Skulle i så fall kunna ersätta en äldre/slö Mac som en anhörig har för att surfa och maila med." Surfa i större format, vet att det går att koppla till TVn, men undrar om bildskärm i 22"-format. Viss brist på information där i så fall!

Jag vet inte. Även om det går med adaptern så borde du lägga till ett tangentbord också. Och en sådan lösning känns så där laget osmidig...

Är det inte enklare och mer effektivt att köpa en iPad?

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag vet inte. Även om det går med adaptern så borde du lägga till ett tangentbord också. Och en sådan lösning känns så där laget osmidig...

Är det inte enklare och mer effektivt att köpa en iPad?

Jag, det var mitt förslag med.

En iPad, så slipper han bry sig om "dator" och operativsystem, och starta och skrivbordsanalogier och allt annat som gör att en dator är jobbig att använda för äldre. ipaden är igång på en bråkdel av en sekund, det finns programvara för precis de sakerna han sägs göra.
Ser man lite suddigt kan man förstora text bra på en iPad (man sätter två fingrar på skärmen och drar isär).
Man kan även få den att läsa det man markerar på ett himla smidigt sätt.
Det mesta är intuitivt, lättfixat och förbaskat roligt.
Dessutom - och det är inte förglömma - så komer Farbororn ligga i teknikens framkant och få coolhetsfaktor

Koppla tangentbord till en iPad är ett sekundjobb. Apples egna funkar kanon.

Jo, det är enkelt när man behöver skriva mycket men du måste ändå pillra på telefonen för att styra allt så det känns som en bakvänd lösning. Som du säger, iPad är rätt väg:)

1
Bevaka tråden