Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Frågor om Time Capsule

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Med en hårddisk som blivit oroväckande full utav bilder den senaste tiden så införskaffade jag en time capsule att använda som extern hårddisk. Tanken är att lägga över både iphoto och itunesbiblioteken till Time Capsulen och på så vis befria hårdisken på ca 400 gig minne.

Kring detta har jag nu ett gäng frågor. Hur omdirigerar man biblioteken till en extern hårddisk såsom TC? Jag vill kunna jobba med bilderna i datorn men inte spara något på hårddisken. Går det? I sånt fall, hur gör jag det (här pratar vi en tydlig ebskrving) när det ligger en kopia utav biblioteket på TC:n? Blir det långsammare just för att bilderna ligger utanför hårddisken?

Vid en överföring utav biblioteket (den kopierade bara över, kundevinte få den att flytta hela biblioteket), så går det fruktansvärt långsamt trådlöst. En estimerad tid på 500 timmar (!!), det måste väl gå att speeda upp? Men hur?

Om jag vill använda ytterligare en extern hårddisk för att säkerhetskopiera alla bilder och datorns hårddisk, kan man ha två TC där den ena bara ska säkerhetskopiera, förslagsvis via Time Machine? Kan en TC, säkerhetskopiera en annan TC och en dator?

Det här med att koppla sitt nätverk via sin TC, varför vill man göra det? Vilka fördelar får det? Som det är nu är inga sladdar kopplade mellan modemet till TC:n. Förstår inte vitsen med det men misstänker att jag inte är tillräckligt insatt?

Har förmodligen många fler frågor, men det här är vad jag sliter mitt hår ang nu.. :;)

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-04-01 09:49

Välkommen till 99.se!
En TC är inte bara en extern hårddisk, det är en router också, därför brukar man koppla in den med en kabel. En router behöver du i regel för att kunna köra mer än en enhet på ditt bredband, eftersom de flesta operatörer bara delar ut ett enda IPnummer.
Att köra helt trådlöst ger dej dubbel överföringstid mot att köra kabel (i bästa fall).
För att köra biblioteken på en extern hårddisk kopierar du först ut hela biblioteket till din externa disk, sedan startar du iPhoto med Alt nedtryckt. Då frågar den var du har ditt bibliotek.
I iTunes kan du under Inställningarna välja var ditt bibliotek ligger. Har nog aldrig kollat om det går att starta det också med Alt nedtryckt....

1
Bevaka tråden