Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

E107 eller något annat

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skattungbyn
  • 2012-04-09 19:37

Jag har ett femtontal hemsidor som jag sköter om, en del är mina egna, andre för kompisar. De är inte kommersiella.
Jag gör dem i gratisprogrammet E107, som jag laddar ner från nätet.
Det har fungerat fint i flera år, men så kom det någon säkerhetsuppdatering och den för mig viktiga funktionen att lägga in bilder, förändra bildens storlek samt placera bilden layoutmässigt försvann. Enda möjligheten numera är att göra allt i htmlkod, vilket jag inte kan och dessutom gillar jag att direkt kunna se vad jag gör.
Visst E107 uppdateras sändigt, den senaste versionen är 1.0.1 men fortfarande finns inte min önskade version med.
Nu har jag tröttnat på att vänta. Inser att jag måste kunna råda över detta själv.
Före 2005 gjorde jag sidorna i Netscape Composer och laddade upp till serven varje gång det var några ändringar. Det var väldigt bökigt, det var därför gick över till skript på nätet. Prövade först Wordpress, men valde sedan E107.

Nu funderar jag på om jag kan göra sidorna i Pagemaker eller Indesign som jag också har.
Är det någon som vet om det funkar?

PS. Har också Golive, men har aldrig använt det. Därför skulle jag föredra Indesign som jag behärskar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-04-09 20:30

e107 är ett CMS som använder PHP och MySQL så alternativen skulle kanske snarare vara WordPress, Drupal eller Joomla om du vill fortsätta "på den inslagna vägen"
Med PageMaker, GoLive och inDesign får du webbplatser i ren html.

Det finns script så att man kan importera från e107 till WordPress om du ser den plattformen som ett alternativ. Med WordPress kommer du sedan att kunna uppdatera sidorna på samma sätt som nu, dvs via webbläsare

Ska du göra rena html-webbplatser kommer du att få göra om allt från grunden. PageMaker är ganska gammalt så det skulle jag inte rekommendera. Om inte inDesign ändrat sig så kommer du att få "bilder" på varje sida som sedan "skivas" till mindre bilder som sidan på webben består av - det blir med andra ord inga texter där som man kan gå in och ändra i så lätt. Dessutom borde sökmotorerna ha svårt att indexera en sådan webbplats.

Om du ska satsa på en webbplats i html och med de program du har skulle mitt råd bli GoLive, även om även det programmat "gått ut", som inte är så svårt om man följer manualen

E107 eller något annat

Drupal använder jag och har användt på ett par vänners sidor med.
Eftersom att du kör CMS nu så är detta inget problem. Där finns massor med addon's till drupal så man kan personifiera det i oändlighet.
Det är även open source med allt vad det innebär.
Joomla har ju nackelen att det skall köras på viss mjukvara. Eller skulle för några år sedan iaf. Men gillar man MS så är det valet inte så svårt

Joomla kan man köra på vad som helst precis som alla andra öppna CMS, Drupal, e107, WP etc.

Så har det alltid varit.

Jag skulle föreslå WP (enkelt, stort stöd, finns appar) eller Joomla.

  • Medlem
  • Harestad
  • 2012-04-10 12:11

Ett tips till: CMS Made Simple
( Open Source Content Management System - Open Source CMS - CMS PHP - CMS Made Simple )
Superenkelt CMS, som har samma kravspec. på webhotell som du är van vid.

1
Bevaka tråden