- fotomix
- Medlem ●
- Oskarshamn
Vet någon varför det blev så?
Alltså, så här är det.
Fick min iPhone 4 stulen i lördags.
Har sedan dess haft "hitta min iPhone" i iCloud påslaget i stort sett dygnet runt.
Inget har hänt. Förrän nyss.
Fick mail att den vart påslagen. Satte igång iCloud direkt och hittade den. I ungefär 20 minuter var den på.
Sen dog den/stängdes av. Signalen försvann.
Men det konstiga var att även telefonen försvann i "mina enheter"-listan.
Hur kan det göra det?
Innan har den stått som "ej upptäckbar" eller liknande. Och nu finns det inte alls.
Går det att komma runt sånt?
Det är polisanmält, och anmält spärr till Telia i tisdags.
Att den över huvud taget blev upptäckbar för en stund var lite konstigt. Eller?
Dela gärna med er om någon av er har erfarenhet av detta?
Jag menar bara att OM den nu är död - a brick - så kan vi aldrig få veta det då den ju då aldrig någonsin dyker upp på "nätet" igen :-D. Och OM man kan flasha in nytt IMEI - ny lur-identitet - så får vi heller aldrig veta det då den i.o.f.s. dyker upp på nätet igen men det är inte samma lur...liksom...bara en av miljoner icke stulna lurar.
Jag vet inte så mycket om tekniken med IMEI etc...men om det var så enkelt att man bad sin operatör att spärra en stulen lurs IMEI - och då skulle alltså luren bli oanvändbar på mobila telenät - då skulle väl inga iPhones snos? Eller väldigt få i alla fall. Med tanke på att stöld av iPhones är en global jätteindustri så drar jag slutsatsen att man lätt kan flasha IMEI eller vad man nu gör - att detta spärrande av lurar är meningslöst. Jag kan inte dra någon annan slutsats.
Okej.
Ja det vet inte jag hur sånt funkar.
Trodde att telefonen inte gick att göra något alls med efter det.
Trodde att telefonen inte gick att göra något alls med efter det.
Om den är IMEI-spärrad så ska det inte gå att ringa med den.
Men allt annat funkar ju.
Man kan ju använda den ungefär som en iPod Touch, med internet och appar och sånt - via Wifi.
Har kollat runt. Tydligen är en spärrad telefon obrukbar i länder som samarbetar om denna spärrdatabas. Men många länder har inget spärrande av imei så stulna lurar exporteras friskt antar jag. Därav att iphones fortfarande är så stöldbegärliga.
Tråkigt med att du blivit av med din telefon, hoppas att du har försäkring på den.
En sak att tänka på som jag har upptäckt är att om man inte använder kod (för tangentbordsupplåsningen) eller använder begränsningar i iOs så kan en tjuv lätt som en plätt gå in i inställningar och klicka ut "hitta min iphone" eller rent av radera iCloud kontot. Då blir funktionen helt plötsligt värdelös!
(Begränsningar kan man ställa in så att konton inte kan ändras utan kod även om man kan se inställningarna. )
Bara en sak att tänka på angående Hitta min iPhone....
Det här med att manipulera telefonens IMEI är något som är vanskligt. För det första tror jag inte att någon har knäckt nöten att göra det på en iPhone (rätta mig om jag har fel där) men det kan även ställa till med en fruktansvärd massa elände i nätet om man skulle råka ge den ett IMEI som redan finns. Tror dessutom att det är brottsligt att använda en enhet med manipulerat IMEI.
Nu tror jag i och för sig inte att den som stjäl mobiltelefoner, och gör det så utstuderat, riktigt har samvetsförmågan att tänka på andra nätanvändares väl och ve i IMEI-frågan.
Nej, där har du nog rätt. Jag var mest inne på linjen ifall det överhuvudtaget går att ändra IMEI på en iPhone. Om man gör det lär den ju inte att gå att aktivera mot iTunes.
Nej, där har du nog rätt. Jag var mest inne på linjen ifall det överhuvudtaget går att ändra IMEI på en iPhone. Om man gör det lär den ju inte att gå att aktivera mot iTunes.
Nej, det går inte. Om man nu inte byter hårdvara.
Att inte media informerar om att det är meningslöst att sno en iPhone...fast vad kan man vänta sig av pressen... Då kanske många tillfällighetstjuvar gav fn i att sno lurar på krogen t.ex. Denna - för mig sensationella - information måste ju ut till allmogen (ett vackert ord; "allmogen" - gammal fin svenska för "allmänheten" - inget annat - ev. laddning får ens egna fördomar stå för - det är ett neutralt ord).
Om det finns proffstjuvar som snor iPhones så måste det ju handla om export via hälare - som med många snodda bilar - framför allt exklusivare bilar. Jag kan tänka mig att många stulna iPhones används för fullt i mellanöstern och dom östliga forna sovjetrepublikerna. Man måste komma ihåg att IMEI-spärrning är ett sammarbete hos operatörer som bara gäller i vissa länder - väldigt många länder i väst men inte alla (kanada har inget sådant - där kan man använda en stulen svensk iPhone utan problem). Och i Vitryssland är det nog inte hellr några problem :-D. Hela mellanöstern utom Israel är nog grönt :-D.
En korskalle som snubblar över en iPhone på krogen och inte kan låta bli att sno den får en iPod Touch - en tung och tjock iPod Touch. Så - professionella tjuvar och personrånare måste ha en hälare (som exporterar) och jag fattar inte att snuten inte tar dessa oftare - det måste ju vara mycket spridd info om var man kan sälja en stulen iPhone. Men men...snuteriet är ju numera mer eller mindre en nerlagd verksamhet.
Jag hjälpte en vän återställa en iPhone som han fått av polisen efter att ha lämnat in den utan att någon hämtade ut den (skumt eftersom den var avaktiverad som det så fint stod på lås upp-skärmen och därmed borde varit registrerad som stulen..) och efter att ha fått se pappret från polisen som klargjorde att enheten nu stod i hans ägo så satte jag den i DFU-mode och återställde.. Mobilen fungerar alldeles utmärkt än idag, ett år efteråt.
Det kanske bara betydde att mobilen var låst via Remote Lock eller liknande och inte var IMEI-spärrad, har själv ingen aning.
Måste vara så - annars sprids just nu enorma mängder lögn på nätet - även i denna tråd :-D.
Det kanske bara betydde att mobilen var låst via Remote Lock eller liknande och inte var IMEI-spärrad
Om TS som fått sin lur stulen nu koncentrerar sig på att byta lösenord...
Byt lösenord på de sajter du använder, gmail, Facebook, Twitter osv, banken...
Du kan inte vara säker på vilken nivå tjuven ligger på, om det är en haschpundare eller überhacker...
Det kan ju också vara så att tjuven skickar den vidare och någon som verkligen kan rota med gräver i luren.
Byt AppleID-lösenordet med.