Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

VPN genom Airport Extreme

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-04-25 21:36

Jag har en fullt uppdaterad Airport Extreme (v7.6.1) och en Synology DS211j som gör senaste FW, DSM 4.0-2219.

Jag sliter mitt hår nu när jag försöker få den integrerade VPN-servern i NAS'en att fungera. Jag har konfat den att köra PPTP med MS-CHAP v2 med 128 bitars kryptering och jag har satt upp en portforward i AE som pekar port 1723 mot min NAS som ska hantera de inkommande VPN-anslutningarna.

Där tar det tvärstopp. Jag har testat med min iPhone och min iPad, ingen kan ansluta...alla timar ut och säger "Kunde inte etablera en anslutning med PPP-servern".

Har ni några idéer?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-04-25 22:20

Kan du ansluta via det lokala nätverket?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-04-25 22:40
Ursprungligen av Vassius:

Kan du ansluta via det lokala nätverket?

Vad menar du? Jag försöker ju ansluta IN MOT min VPN-server men anslutningen kan aldrig etableras av någon anledning.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-04-25 22:43
Ursprungligen av zinned:

Vad menar du? Jag försöker ju ansluta IN MOT min VPN-server men anslutningen kan aldrig etableras av någon anledning.

Felsökningssyfte. För att konstatera/utesluta att det är Airporten som säger stopp, är det bra att veta om du kan ansluta över det lokala nätverket.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-04-25 23:27
Ursprungligen av Vassius:

Felsökningssyfte. För att konstatera/utesluta att det är Airporten som säger stopp, är det bra att veta om du kan ansluta över det lokala nätverket.

Jag missförstod dig där, klart bra att göra den kontrollen.

Ja, jag kan ansluta mot VPN-servern när jag sitter i det lokala nätet.

  • Medlem
  • Lund
  • 2012-04-26 09:30
Ursprungligen av zinned:

Jag missförstod dig där, klart bra att göra den kontrollen.

Ja, jag kan ansluta mot VPN-servern när jag sitter i det lokala nätet.

Har du gjort port forwarden i din AE manuellt eller använt verktyget i DSM (Konfigurera router)?
Jag har samma uppsättning som dig förutom en DS411+II istället. Fungerar klockrent. Jag konfigurerade PPTP och sedan använde jag
DSM inbyggda funktion för att göra port forward i AE. Tyvärr syns inte de reglerna i AE men de fungerar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-04-26 12:10

Nej, jag gjorde portmappningen manuellt.

Dock lyckades jag hitta någon tråd i Apples diskussionsforum där just detta togs upp och där gjordes det gällande att just port 1723 skulle, i Airport Extreme, vara hårdkodad för användning mot VPN-Server i Mac OS X Server. Det låter i sig HELT bisarrt.

Update : Jag sitter idag på jobb och på ett tillgängligt trådlöst nät här och jag testade att ansluta igen. Nu fungerade det! Hur konstigt är inte det? För sakens skull så kopplade jag ifrån anslutningen till det trådlösa nätet här för att också testa via 3G-nätet. Där är det totalt tvärstopp. Vad kan detta bero på? Inte operatören iaf för jag har en abonnemangstjänst genom Anonine som också är PPTP och den fungerar utan problem via 3G-nätet.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2012-04-26 22:02
Ursprungligen av zinned:

Nej, jag gjorde portmappningen manuellt.

Dock lyckades jag hitta någon tråd i Apples diskussionsforum där just detta togs upp och där gjordes det gällande att just port 1723 skulle, i Airport Extreme, vara hårdkodad för användning mot VPN-Server i Mac OS X Server. Det låter i sig HELT bisarrt.

Update : Jag sitter idag på jobb och på ett tillgängligt trådlöst nät här och jag testade att ansluta igen. Nu fungerade det! Hur konstigt är inte det? För sakens skull så kopplade jag ifrån anslutningen till det trådlösa nätet här för att också testa via 3G-nätet. Där är det totalt tvärstopp. Vad kan detta bero på? Inte operatören iaf för jag har en abonnemangstjänst genom Anonine som också är PPTP och den fungerar utan problem via 3G-nätet.

Testa några gånger på raken. Jag har för mig att iPhonen kan ha problem med PPTP-uppkoppling ibland, så att det funkar till synes slumpmässigt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2012-04-26 22:41

Tydligen är det Telia som har blocket det över deras nät.

https://forum.tewss.telia.se/topic/5220-vpn-fungerar-ej-langre-over-3g-men-fungerar-fint-via-wlan/

Ett samtal till Telia ska räcka för att som användare återigen få tillgången, dock kan det tydligen ta tre dagar innan det slår igenom.

1
Bevaka tråden