Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Finns det någon "dela-ut-skrivare-program" till Mac os X?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Slöinge
  • 2003-09-14 21:32

Skulle vilja ha ett litet program som delade ut usb-skrivaren till alla andra datorer i nätverket....finns det ?

• Medlem
  • Karlstad
  • 2003-09-14 21:39

Har inte provat själv, men är inte Rendezvous just ett sådant "program"?
http://www.apple.com/macosx/jaguar/rendezvous.html
Danne

• Medlem
  • Slöinge
  • 2003-09-14 21:51
Citat:

Skrevs ursprungligen av Danne V
Har inte provat själv, men är inte Rendezvous just ett sådant "program"?
http://www.apple.com/macosx/jaguar/rendezvous.html
Danne

Japp det stämmer nog, men i mitt nätverk så finns det även windoze datorer...vad jag vet så kan dom väl inte se rendezvous-skrivare?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2003-09-14 21:53

Behövs det verkligen något särskilt program? Så här säger Mac Hjälp när man söker på "Dela ut skrivare". Lycka till!
/Niklas

Citat:

Om du vill låta andra datorer i det lokala nätverket använda dina skrivare startar du Skrivardelning.

Alla skrivare i skrivarlistan i Utskriftskontroll är delade, både de som är anslutna till din skrivare och de som är anslutna till nätverket.

Öppna Systeminställningar och klicka på Fildelning. I fliken Tjänster väljer du Skrivardelning och klickar på Start.

Du kan hjälpa andra att hitta en delad skrivare genom att öppna Utskriftskontroll, markera en skrivare, välja Visa info från menyn Skrivare och sedan i fältet Plats skriva in var skrivaren är placerad.

Delade skrivare visas automatiskt i dialogrutor för utskrift på andra datorer som är anslutna till det lokala nätverket (IP-delnätet).

Dokument som väntar på utskrift på delade skrivare lagras på datorns hårddisk. (Det är alltså datorn som hanterar utskriftskön till skrivaren.)

Edit: Såg nu i ditt nya inlägg att du även har Windows-datorer. Vet inte hur skrivardelningen funkar med dessa.

• Medlem
  • Slöinge
  • 2003-09-14 21:55
Citat:

Skrevs ursprungligen av Niklas
Behövs det verkligen något särskilt program? Så här säger Mac Hjälp när man söker på "Dela ut skrivare". Lycka till!
/Niklas

Hmm den har jag missat totalt, tack så mycket ska prova dela ut där!

• Medlem
  • Karlstad
  • 2003-09-14 22:07
Citat:

Skrevs ursprungligen av Gomer
Japp det stämmer nog, men i mitt nätverk så finns det även windoze datorer...vad jag vet så kan dom väl inte se rendezvous-skrivare?

Inte jag heller. Det var därför jag la med länken. Kanske finns det mer info att tillgå där?

Danne

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-09-14 22:13

Det finns en beskrivning på Apples diskussionsforum om hur man delar ut en skrivare från 10.2 till Widows.

Det finns ytterligare en beskrivning här.

Lycka till.

• Medlem
  • Mölndal
  • 2003-09-15 01:06

Har själv provat Apples inbyggda skrivardelning i 10.2. Fungerar utmärkt. Provade med en Epson bläckstråle samt en Epson laser.

Som nämdes tidgare aktiverar man en skrivare under Systeminställningar-Fildelning.

Vilket geni som hittat på ordet "Fildelning" här kan man ju undra - det är inte bara filer som delas utan skrivare och events mm. Skulle natrligtvis heta "Delning" rätt och slätt.

1
Bevaka tråden