Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Excel till Indesign - en upplösningsfråga

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag jobbar som grafisk formgivare av böcker och har nu stött på något jag inte jobbat med tidigare, nämligen excelfiler som ska in i Indesign, i det här fallet en stickritning som alltså i princip är en bild. Hur gör man detta bäst för att undvika att det ser konstigt ut i Indesign? Jag behöver kunna skala upp och ner och är rädd för att upplösningen inte kommer räcka. Författarna har skapat både eps:er och pdf:er - men går det att göra så? Är en fil exporterad från excel vektorbaserat på det sättet? Eller ska man ta in excelfilerna direkt, och hur vet man då att upplösningen är tillräcklig?

Mkt tacksam för svar!
Anna

Både eps och pdf stöder - och är i regel - vektorbaserade, så det bör väl gå finemang. Har du inte provat?

Jo, men eps och pdf hänger ju båda på originalet de sparas från. Såvitt jag har förstått kvarstår vektorfunktionen bara om filen de sparats från också innehöll vektorbaserade objekt - eller har jag fel? Indesign visar ju inte heller upplösning på eps eller pdf, så jag måste ju lita på originalet. Därav min fråga om excel, som jag inte känner till så väl.

Excel-filer innehåller XML, inga vektorbaserat eller något annat "grafiskt".
Testa med att importera till InDesign (på vilka sätt som nu går), spotta ut en PDF och se hur det ser ut.

edit: En post på denna sida kanske hjälper dig: http://www.tvmcalcs.com/blog/comments/high_quality_screenshots_for_print/