Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Excel till Indesign - en upplösningsfråga

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag jobbar som grafisk formgivare av böcker och har nu stött på något jag inte jobbat med tidigare, nämligen excelfiler som ska in i Indesign, i det här fallet en stickritning som alltså i princip är en bild. Hur gör man detta bäst för att undvika att det ser konstigt ut i Indesign? Jag behöver kunna skala upp och ner och är rädd för att upplösningen inte kommer räcka. Författarna har skapat både eps:er och pdf:er - men går det att göra så? Är en fil exporterad från excel vektorbaserat på det sättet? Eller ska man ta in excelfilerna direkt, och hur vet man då att upplösningen är tillräcklig?

Mkt tacksam för svar!
Anna

Både eps och pdf stöder - och är i regel - vektorbaserade, så det bör väl gå finemang. Har du inte provat?

Jo, men eps och pdf hänger ju båda på originalet de sparas från. Såvitt jag har förstått kvarstår vektorfunktionen bara om filen de sparats från också innehöll vektorbaserade objekt - eller har jag fel? Indesign visar ju inte heller upplösning på eps eller pdf, så jag måste ju lita på originalet. Därav min fråga om excel, som jag inte känner till så väl.

Excel-filer innehåller XML, inga vektorbaserat eller något annat "grafiskt".
Testa med att importera till InDesign (på vilka sätt som nu går), spotta ut en PDF och se hur det ser ut.

edit: En post på denna sida kanske hjälper dig: http://www.tvmcalcs.com/blog/comments/high_quality_screenshots_for_print/

"I had a project a couple years ago making Excel charts for high quality brochures. I was not expecting great results, but I went ahead anyway. The client had a graphics guy using Illustrator on a Mac, so I copied the charts as pictures (vector files) into PowerPoint, then printed the PowerPoint presentation to a PDF file using one of the free PDF drivers which the internet is awash in. I don’t recall whether it was CuteFTP, PrimoPDF, PDFCreator, but it wasn’t anything Adobe. The PDFs didn’t look great to me, but that’s because they store a low-res image for screen viewing, while the vector graphic remains in the file.The graphics guy was able to extract the metafiles from the PDF, drop them into Illustrator, apply no formatting except for minor resizing. The printed output (four color glossies at a professional printer) were of excellent quality, much better than I’d expected.So as far as I can tell, the best thing to do is retain the vector format. Second best is one you placed highly: turn off ClearType. (Note: you called it TrueType in the conclusion.) I hate when text looks blurry, and I hate when amateur antialiasing (as found in Office 2007) blurs the objects comprising metafile objeccts."

Så länge utskriften till pdf från excel inte _tvingades_ att bli rastrerad (av någon outgrundlig och/eller klumpig anledning) så är filen garanterat vektorbaserad.

Att importera eller klipp-och-klistra in excelbladen in i InDesign funkar ju också, men då får man ju sitta och pula med formateringen. Inget man vill om den redan var färdig i utskriften till pdf.

Den där posten ovan sätter nog myror i huvudet på vem som helst... Gå från Excel->PowerPoint->CuteFTP (:-D - PDFCreator möjligtvis)->Illustrator. Holy Mother of Pearl! Och detta är ju direkt goja: "The PDFs didn’t look great to me, but that’s because they store a low-res image for screen viewing, while the vector graphic remains in the file." Om han inte snackar om eps förstås...

Nä, in med pdf-en i InDesign (bulle-D), slå på högkvalitativ bildvisning (View->Display Performance->High Quality Display), zooma in och kolla att allt ser bra skarpt och fint ut. Skriv ut en pdf eller en papperskopia om du inte litar på ögonen.

Tack för svar! Nu känns det lite tryggare

En pdf verkar i alla fall vara att föredra framför en eps? Jag kan inte se att excel själv har ett exportalternativ till eps, så jag gissar att författarna där gjort någon kringrörelse - och sånt gör mig alltid nervös!

Kortfattat: EPS är ett obsolet format som kan ställa till det på alla möjliga sätt. Undvik.

Sök på inlägg av Adobe/Indesign-experten Richard Rönnbäck och "EPS"!

Det största problemet är nog inte om upplösning håller, eller om det är vektorer utan om färgen (framför allt den svarta) i excel dokumentet/pdf/eps är i RGB läge eller ej.
Om den svarta färgen är i RGB läge, vilket är vääääldigt vanligt från office, så är det rätt stor risk att det blir flerfärgs svart i "bilden" vilket i sin tur innebär problem om resultatet trycks (på annat sätt en digitalt, digitalt är rätt förlåtande).

Man kan ju tillägga att om man vill göra snygga tabeller i största allmänhet (inte korsstygnsbeskrivningar eller-vad-det-nu-var här) är det oftast lika bra att bita i det sura äpplet och formatera tabellen i InDesign med endast rådatan från Excel. Detta för att ha full koll på typsnitt, tabellbredder osv osv – samt färg som Mattias påpekar. Handlar det om många tabeller skapar man lämpligtvis ett antal stycke-/tecken-/objekt-format (Paragraph/Character/Object Styles) för att styra tabellernas utseende konsekvent och tidsbesparande.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-05-04 15:11

Jag satt för några veckor sen och formaterade tabeller från excel. De innehöll dessutom massa kemiska formler osv - vilket gjorde att jag verkligen inte kunde korra under tiden. Det går - men är grymt tidskrävande. Tidigare har jag exporterat som pdf från excel och vektoriserat i acrobat. Det finns en workaround som gör att man kan vektorisera även om man inte har typsnitten. I korthet går det ut på att man lägger till en vattenstämpel till 0% och vektoriserar resultatet. Det funkar bra om tabellen ser snygg ut från början - men om du vill redigera den så funkar ju inte det.

BRASKLAPP!
Grafik som görs i Excel och Word har en tendens att bli RGB-svart i Indesign. Så och PDFer som kommer ut som RGB från de båda programmen. Håll ett öga på detta annars kan det bli strul vid tryck med fyrfärgssvart där man absolut inte vill ha det.
/m

1
Bevaka tråden