Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hem PC/ Mac Stockholms Stad

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej

Nu har Stockholms Stad informerat om nya hempc, glädjande är att det finns tre MAC alternativ, kan ni kolla och tycka till om vilket som är mest prisvärt.
Förra gången fick vi köpa loss paketen för ca 1000 kr efter tre år, då får ni en uppfattning om totalkostnaden

F

http://www.hempc.com/

user; sstad3
lösen; globen3

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-15 12:49

Det finns redan minst två, kanske tre, trådar om det...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Fröjdan:
[...] Nu har Stockholms Stad informerat om nya hempc, glädjande är att det finns tre MAC alternativ, kan ni kolla och tycka till om vilket som är mest prisvärt. [...]

Det paket som är dyrast är naturligtvis mest prisvärt. Men faktum är nog att du ska kolla vad du behöver egentligen. En bärbar dator är helt oslagbar vad gäller flexibilitet (jag har en sån från hem-pc, Göteborg), men en ny G5 är nog den roligaste och modernaste tekniska maskinen. Vill du inte ha allt för hög månadskostnad kan du ju då köpa en skärm separat utanför hem-pc-erbjudandet.

Citat:

Skrevs ursprungligen av mondo65
Det finns redan minst två, kanske tre, trådar om det...

Hej Mondo

Jag skapade en tråd i våras om detta när förra paketet kom, tyckte att det var dags för en ny så man slapp bläddra förbi en massa oaktuell info innan man kom till det nya, fel eller rätt??

F

Jag har tittat lite till på paketen och det som slår mig är att det nämns ingenting om de bra i-programmen som antingen levereras med eller kan hämtas gratis till Mac-datorerna. T.ex. har den bärbara Fujitsu-pc:n nå't som heter Win DVD, men om Powerbooken nämns ingen motsvarighet (förmodligen iDVD).
Detta kan ju tolkas som att "Macen har ju inga program" och på så sätt försämra möjligheterna för folk att faktiskt våga välja en Mac OS-dator.

Du kan ju påtala detta för Nicator om du vill... eller nå'n annan som är berörd av Stockholmspaketen...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Alphonze
Jag har tittat lite till på paketen och det som slår mig är att det nämns ingenting om de bra i-programmen som antingen levereras med eller kan hämtas gratis till Mac-datorerna. T.ex. har den bärbara Fujitsu-pc:n nå't som heter Win DVD, men om Powerbooken nämns ingen motsvarighet (förmodligen iDVD).
Detta kan ju tolkas som att "Macen har ju inga program" och på så sätt försämra möjligheterna för folk att faktiskt våga välja en Mac OS-dator.

Du kan ju påtala detta för Nicator om du vill... eller nå'n annan som är berörd av Stockholmspaketen...

Har mailat till nicator och frågat, har inte fått något svar, frågade även i våras, har inte fått svar på den frågan heller, supporten verkar vara noll!!!!

I vilket fall som helst så vet ju åtminstone du att i-programmen är både bra och "billiga". Det är bara att välja den mac du vill ha. Men vilken...:confused:

• Oregistrerad
  • 2003-09-20 15:25

Någon som lyckat få ett besked om det är dom nya versionerna av iMac och PowerBook som kommer att levereras?

Har under en veckas tid få ett vettigt svar av Nicator!

Hur lätt är det tror ni?

Just det, deras IQ är som mitt skonnummer!

Någon som ska till Stadshuset och kan trycka tummen i ögat på dom, kanske kan få ett svar då !?

Vill gärna köpa [hyra] en utgången modell för fullt pris!

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ola Hansen
Någon som lyckat få ett besked om det är dom nya versionerna av iMac och PowerBook som kommer att levereras?

Hur lätt är det tror ni?

Någon som ska till Stadshuset och kan trycka tummen i ögat på dom, kanske kan få ett svar då !?

Hinner jag skall jag åka dit i morgon, det är öppet mellan 13-18, återkommer om jag åker dit

F

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-20 23:06

Svar Ja!

Jobbar själv för Apples räkning (inte för Nicator, alltså) på stadshuset, och det är aluminium-15" som gäller, samt 1,25 GHz-iMacen.

Däremot så har vi tyvärr inte de nya att visa, eftersom de ännu inte finns att uppbringa i Sverige.

Kom gärna ned och snacka med någon av oss om du undrar över något.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ola Hansen

Hur lätt är det tror ni?

Citat:

Skrevs ursprungligen av Fröjdan
Hinner jag skall jag åka dit i morgon, det är öppet mellan 13-18, återkommer om jag åker dit

F

Jag var och kollade i eftermidags, mycket bra bemötande i apples monter, tyvärr så är spec. i Nicators folder rena rama "skiten", sjävklart ingår alla "vanliga" Macprogram, PowerBooken har 1 GHz processor, HD är på 60 GB, snabbare minnen, bättre grafikkort dvs. inte en siffra rätt i Nicators folder.

Samma gäller Imac,en, bättre processor mm.

Ryktet i montern var också att man skulle få en "gratis" uppdatering till Phanter när den kommer.

F

PS
Väntar nu med spänning på min nya G5
Ds

• Oregistrerad
  • 2003-09-21 23:54

[QUOTE]Jag var och kollade i eftermidags, mycket bra bemötande i apples monter, tyvärr så är spec. i Nicators folder rena rama "skiten", sjävklart ingår alla "vanliga" Macprogram, PowerBooken har 1 GHz processor, HD är på 60 GB, snabbare minnen, bättre grafikkort dvs. inte en siffra rätt i Nicators folder.

Samma gäller Imac,en, bättre processor mm.

Ryktet i montern var också att man skulle få en "gratis" uppdatering till Phanter när den kommer.

F

PS
Väntar nu med spänning på min nya G5
Ds

[/QUOTE]

Det tråkiga är att man inte får det på papper!

Litar inte en minut på Nicator!!
Se bara hur dom skötte Landstingets personalköp!!

Fick inga nya G4:or då, dubbeldörren kom just då, svaret var att dom äldre redan var inköpta!
Hur dom hanterade deras blunder med Office X!

Vad är det som säger att dom inte köpt upp ett lager av dom äldre modellerna nu billigt, 'säljer' dom till fullpris!
Får en skaplig vinst att stoppa i fickan då!

Ingen som klaga heller då, för specarna i alla utskick visar ju dom äldre modellerna!

Man ringer till Nicator, just då 'slumpar' det sig att hon som har hand om det är utgången, varje gång man ringer!

Växeln lovar att vedebörande ska ringa upp!

Flyger kor?

Nej, just det!

Denna ansvariga heter 'Carina' någonting, med okänt telefonnummer, '-får vi inte lämna ut'

Bahh, lite grinig bara, men det går över!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-22 00:33

Jobbade som sagt åt Apple på Nicators event i helgen och kan bara bekräfta det som tidigare antytts, dvs att det ÄR de nya versionerna som levereras (aluminium 15" Combo samt 1,25GHz-iMacen). Och ja - Panther kommer ingå som en uppdatering mot endast fraktkostnad.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-23 13:56

ÅNGEST!

Ska man välja Powerbook G4 15" eller Power Mac G5 singelpropp?

• Oregistrerad
  • 2003-09-23 14:09
Citat:

ÅNGEST!

Ska man välja Powerbook G4 15" eller Power Mac G5 singelpropp?

Börja inte nu igen, köp den du vill ha. Jag tror att du skall ha bärbart för det verkar passa dig bäst. Eller stationär dubbelpropp om du nu vill ha riktigt bra flyt på burken. Singelprocessor G5orna kommer inte att vara så hippa på lång sikt. Titta bara på G4 Yikes eller PM G3 233.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-23 14:30
Citat:

Skrevs ursprungligen av ••• ? •••
Börja inte nu igen, köp den du vill ha. Jag tror att du skall ha bärbart för det verkar passa dig bäst. Eller stationär dubbelpropp om du nu vill ha riktigt bra flyt på burken. Singelprocessor G5orna kommer inte att vara så hippa på lång sikt. Titta bara på G4 Yikes eller PM G3 233.

AAAAHHHH! Men jag vill ju ha båda ju!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-23 16:24
Citat:

Skrevs ursprungligen av ••• ? •••
---Singelprocessor G5orna kommer inte att vara så hippa på lång sikt. Titta bara på G4 Yikes eller PM G3 233.

Vadå, skulle inte min beigea G3 266AV vara hipp? Var sitter förresten analogvideo-inkontakten på era burkar…;)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-23 16:26
Citat:

AAAAHHHH! Men jag vill ju ha båda ju!

Jag vet. Det var det största problemet för oss i helgen, inte att få någon att välja Mac, utan att det är så svårt att välja Mellan Macarna;)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-09-23 17:08

Jag tror säkert att PB 15" på 1 GHz är mer än tillräckligt för mina behov, men måste säga att G5:an har mer muskler under huven. Ahhh, fasen vad svårt det är att välja... Grrrrrrrrr... Det blir nog en bärbar i alla fall. Varför kan man inte ha obegränsat med pengar, drösvis med cash som Jocke v. Anka? Verkligen irriterande det här med penningbristen. OK, det blir en PB. Jag kan alltid bygga en billig stationär pc-låda ju, en Shuttle X.

Mondo och Fröjdan, vad valde ni till slut?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-09 15:10

Det blev inget. Väntar ett tag tror jag tills G5 generation 2 kommer eller nästa PB.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Ola Hansen: [...] Litar inte en minut på Nicator!!
Se bara hur dom skötte Landstingets personalköp!!

Fick inga nya G4:or då, dubbeldörren kom just då, svaret var att dom äldre redan var inköpta!
Hur dom hanterade deras blunder med Office X! [...]

När Göteborg Stad hade erbjudande våren 2002 så hade Nicator hand om de s.k. pc-datorerna medan Macforum hade Mac (vad annars?). En polare hyrde pc från Nicator, men de hade inga problem med dem då. Jag (egentligen min fru) hyr Mac från Macforum och de gav lite luddiga svar angående Office X som då var nytt, men till slut fick vi våra Office X istället för Office classic som annonserades först. Så på det hela skötte Macforum det ganska bra även om det var lite darrigt där ett tag. Samma är det nog Med Nicator nu, de vill ju ändå försöka göra sitt bästa för kunden (kanske).

Citat:

Mondo och Fröjdan, vad valde ni till slut?

Jag valde en G5 med apples 17 skärm, skulle gärna valt en 20 tums men det fanns inte med i förslagen.
Jag jobbar till 95% hemmaifrån så bärbart kändes lite fel.

F

Citat:

Skrevs ursprungligen av Fröjdan:
Jag valde en G5 med apples 17 skärm, skulle gärna valt en 20 tums men det fanns inte med i förslagen.
Jag jobbar till 95% hemmaifrån så bärbart kändes lite fel.

F

Grattis, det var väl ett bra val! 17" är inte fy skam.
Vad har du för månadskostnad nu då?

Citat:

Grattis, det var väl ett bra val! 17" är inte fy skam.
Vad har du för månadskostnad nu då?

Ca 470 Kr netto per månad, och i tre år. Förra gången fick vi lösa paketet med 1.200Kr efter hyrtiden. Detta blir ca 18.000 totalt, och då ingår i paketen, externa JBL högtalare, smartcardläsare, diskettstation, norton, uppgradering till panther, hela office paketet för X, fri service, reparation, garanti och support under hela hyrtiden.

Skulle man köpa allt och betala på avbetalning med ränta skulle det bli mycket dyrare.

F

• Medlem
  • 2003-11-12 20:24

Hurra för valfriheten i Stockholms läns landsting! Får inte välja Powermac G5 nu november 2003. År det inte dags att skrota hemdatorköp och låta var en få välja sin egen dator. Samt slippa låta nördarna på företaget Nicator välja ens dator och lämnar den om 3-4 månader gammal och mindre värt. Mycket billigare för Nicator förståss. På tal om orättvisst att högavlönade tjänstemän skall få kraftig subventionerade datorer mens alla andre betalar moms och skatt.

1
Bevaka tråden