Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone 4S Fabriksolåst - Ingen Service med Telia/Halebop!

Tråden skapades och har fått 71 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Du kan ju börja med att rapportera honom på Tradera så att de spärrar hans konto. Sen kan du göra som Goflorp föreslår, pengar inom 3 dagar, annars farbror blå. Varför har hans räkningar högre prioritet än du?

Farbror blå hjälper ju inte mig speciellt mycket. Han åker dit på det visst, men jag får ändå inte tillbaka mina pengar.
Har sagt att jag vill ha pengarna den här veckan, men han säger bara att han inte har pengar nu utan att jag får vänta tills han fått det.
Hotar jag med polisen finns risken att han inte betalar tillbaka överhuvudtaget.

Varför hans räkningar är prioriterade kan man ju undra, antagligen så sitter han i skiten och behöver snabba pengar. Därför han säljer allt på Tradera.
Som nuläget är för mig nu, så har jag ca 4600 kronor ute för telefonen han sålde, som är totalt värdelös för min del, dessutom så har jag köpt en annan telefon (den funkar!), så jag behöver verkligen tillbaka pengarna igår egentligen. Men, 11 dagar kvar till den 25:e, vilket är en fredag, så måndagen den 28:e läre jag ha pengarna på mitt konto som nuläget är.

Ursprungligen av tyrckfel:

Farbror blå hjälper ju inte mig speciellt mycket. Han åker dit på det visst, men jag får ändå inte tillbaka mina pengar.
Har sagt att jag vill ha pengarna den här veckan, men han säger bara att han inte har pengar nu utan att jag får vänta tills han fått det.
Hotar jag med polisen finns risken att han inte betalar tillbaka överhuvudtaget.

Varför hans räkningar är prioriterade kan man ju undra, antagligen så sitter han i skiten och behöver snabba pengar. Därför han säljer allt på Tradera.
Som nuläget är för mig nu, så har jag ca 4600 kronor ute för telefonen han sålde, som är totalt värdelös för min del, dessutom så har jag köpt en annan telefon (den funkar!), så jag behöver verkligen tillbaka pengarna igår egentligen. Men, 11 dagar kvar till den 25:e, vilket är en fredag, så måndagen den 28:e läre jag ha pengarna på mitt konto som nuläget är.

Det finns en annan aspekt i det hela som du bör värdera. Om telefonen är stulen så gör du dig just nu skyldig till brott genom att a) inneha telefonen och b) att du inte skyndsamt förpassar den till polisen. Skulle du dessutom få för dig att haka på säljarens kreativa förslag om att sälja den vidare så gör du dig skyldig till häleri om det visar sig att den är stulen. Fundera på om blotta misstanken är värt 4600:-. Vid närmare eftertanke gör du dig skyldig till häleri om du säljer tillbaka luren till honom. Om, återigen, den är stulen.
Hade jag varit i dina skor hade säljaren haft sina fiskar varma vid det här laget. Via Tradera vet du hans riktiga namn och hans adress. Idag är det tisdag. Det finns inga tekniska hinder för säljaren att knalla ner på en bank och sätta in pengarna på ditt konto idag. Hans övriga möjligheter att göra det intresserar rimligen inte dig. Han har ju lite telefoner, han kan ta ett par sms-lån och ha stålar på 15 minuter. Sen, när du fått dina pengar tillbaka, meddelar du honom att han inte får tillbaka telefonen utan den får ackompanjera en anmälan till polisen. Vill ha sin lur tillbaka får han ta det med farbror blå.
Jag slår vad om hur mycket som helst att du inte får tillbaka några pengar. Säljaren försöker förhala. Den 25:e kommer han med någon annan undanflykt.
Sätt hårt mot hårt idag.

• Medlem
  • 2012-05-15 06:09

Han får dig precis dit han vill ju!
Man kan nästan tro att du lever i ett toffel-förhållande. Gör som Goflorp säger, hota med att strypa hans Tradera-konto, och hota med farbror blå. Det är din enda minimala chans att få tillbaka några pengar över huvud taget! Jag sätter en tunna skit på att du inte får ett öre den 25:e. Däremot kanske han har bokat en flygbiljett till Tunisien eller vad han kom ifrån. Sen kan du ju försöka få tag på honom efter det...

Har du namn och allt, så är det bara att knata in till fogden och kräva igen pengarna därifrån! Skit i Tradera och bängen, eftersom de gör inte ett piss för dig. Får man en indrivningen genom fogden på sig, så blir det garanterat liv i luckan...

Lämnade själv in en indrivningen gentemot min A-kassa för att pengarna inte var utbetalade på rätt dag, då de slarvat och förhalat mitt ärende hur länge som helst.

Jag kan ju inte vara helt säker på att den är stulen heller.
Den fungerar ju med 3 och Comviq. För att veta om den är stulen måste jag ju besöka en Telia-butik.

Något skumt med den är det. Gå till en Telia-butik. De har ingen möjlighet att ta telefonen ifrån dig. Skulle du komma in med den och den visar sig vara stulen kan de på sin höjd tillkalla polis, men de får inte ta den ifrån dig. Den befogenheten har de inte. Och om den verkligen är stulen så rekommenderar jag dig att låta polisen ta hand om det, annars kan du råka ut för långt värre tråkigheter än att bli blåst på 4600:-. Om det är en standardblåsning där någon tecknat ett abb för att få ut en lur att sälja och sen fimpa abbet så har Telia ingen juridisk möjlighet att kräva luren tillbaka av dig, eftersom du faktiskt har köpt den. Det värsta som kan hända är som sagt om den är stulen och då kanske de försvinner in bakom disken med den och ringer farbror blå. Då har du 2 möjligheter, stanna kvar och ge din version av händelserna eller dunsta. Jag kan inte nog understryka detta - om den är stulen - glöm pengarna och låt polisen ta hand om den. Nu är detta långsökt, men ponera att den verkligen är stulen och den rätte ägaren just i detta ögonblick sitter och ser dess geografiska läge via Find My iPhone. Då är sannolikheten stor att det snart glider upp en vit/gul/blå Volvo utanför ditt hus med lustiga lampor på taket.
Alltså, återigen, om jag vore du så skulle jag ge säljaren till kl. 14 på sig att se till att pengarna är på ditt konto. Hota med att anmäla till Tradera och Polisen om så inte sker. Om du får pengarna, anmäl ändå till Tradera och gå sen till Polisen. Eller gå till en Teliabutik och säg som det är och be dem kolla det.

• Medlem
  • 2012-05-15 13:11

tyrckl, du gav 4 500:-för iPhone 4S/64 GB som kostar 7 800:- Du måste ha förstått att ngt är galet.
Gå till Polisen med den. Rätt fräckt att be om hjälp här.

• Medlem
  • Finspång
  • 2012-05-15 13:29
Ursprungligen av reze:

tyrckl, du gav 4 500:-för iPhone 4S/64 GB som kostar 7 800:- Du måste ha förstått att ngt är galet.
Gå till Polisen med den. Rätt fräckt att be om hjälp här.

Du har helt klart ingen koll på vad en begagnad iPhone kostar nu förtiden.

Min sambo köpte en Olåst 4S 32GB för 4200 kronor. Priserna på Tradera ligger runt dom summorna.
Och den 4S jag köpte istället är 32GB låst till Telia/Halebop för 4050 kronor.

• Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2012-05-15 22:27

Jag vill inte strö salt i såret men ponera att du förlorar dessa 4600 – på vilket sätt vill du att det ska ske?
Gör som pmarriot skriver.

Vill förövrigt påminna om den välskrivna tråden http://www.99.se/iphone/284529-kopa-begagnad-iphone-las-detta-forst.html

• Medlem
  • Göteborg
  • 2012-06-27 19:24

Jag vill inte riva upp gamla sår men jag är väldigt nyfiken att veta hur allt slutade. Självklart så behöver inte trådskaparen känna sig tvungen att posta

Bevaka tråden