Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Göra liten tecknad film, vilket program?

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Luleå
  • 2012-08-13 00:34

Jag vill göra en film i, typ, Tom & Jerry-stil. För detta krävs, om jag förstått det rätt, att man arbetar med 25bildrutor per sekund. Och det är det jag är ute efter, ett program man kan jobba med 25bilder per sekund. IMovie klarar INTE det. Jag har försökt leta runt på nätet efter ett program, men hittar inte det jag letar efter. Alltså, jag vill rita en bild i datorn, föra över bilden till filmprogrammet och fortsätta så tills filmen är klar. Jag vill inte behöva använda kamera eller filmkamera. Någon som har ett tips?

Har aldrig arbetat med tecknat men visst skulle adobe premiere klara det. I o f så tror jag inte att tecknade filmer behöver ligga på 25 bildrutor/sek, det låter i så fall som ett hästjobb. Jag tror man kan göra snygga saker på ungefär hälften. dvs 12 bildrutor/sek. Det är jobbigt nog;)

Fick ett mejl att iStopMotion 3 är här. Specialpris fram till den 31 augusti 2012 (samma pris 30USD för både uppdateringar och nya licenser):
http://boinx.com/istopmotion/mac/buy/?utm_source=Boinx+Software+Ltd.+List&utm_campaign=542020c1bf-iStopMotion_3_Announcement8_22_2012&utm_medium=email

• Medlem
  • Luleå
  • 2012-08-28 21:24

Det är en tecknad film jag vill göra. En där jag har ritat teckningar som jag sedan vill få in i datorn, till exempel fotografera, och sedan visa filmen genom iMovie. Ju mer jag gräver i ämnet desto mer förvirrad blir jag. På skoj kollade jag runt lite på nätet bland ritmatriel och kolla vad jag hittade
Chromacolour Animation Kits
Herregud, jag blir å ena sidan jätteglad, vill ha!, å andra sidan känner jag mig som ett levande frågetecken. Används verkligen sån här utrustning fortfarande eller är det ett gäng entusiaster som håller kulturen kring animation av det här slaget vid liv? Jag trodde såna här grejer hörde hemma på ett museum. Jag blir ju jätteglad om jag har fel.
Är det någon av er som vet sanningen. Används denna utrustning fortfarande, vid sidan om datorer o wacomplattor, ute i film-, tv- och reklamindustrin?

Skanna in teckningarna och fixa i Photoshop om nödvändigt - gör en QT-video av bildfilerna med QT7pro - öppna dessa videofiler i iMovie.

• Medlem
  • Luleå
  • 2012-08-30 18:39

Enough! Inget mer papper om jag ska göra tecknad film. Hädanefter blir det bara digitalt. Frågan är om jag ska lägga pengarna på en Wacomplatta=5000kr eller mer, eller på en iPad+penna=ca4000kr? Har någon någon åsikt?

Prova med en billig wacomplatta först. Kostar inga 5000 (se post #5 ovan). Eller måste du ha en bamsestor?

Dom flesta som proddar tecknat använder helst papper och penna. En del som tecknar serier har försökt gå över till digitalbord, men återvänt till papperet. Det skulle vara intressant att veta hur många som använder digitalbord när det gäller tecknad konst...tror inte dom är så många. Isåfall har dom nog dom där borden som även visar bilden...kommer inte ihåg vad dom heter (dyyyyra). Cintio?

• Medlem
  • Luleå
  • 2012-09-02 00:06

Jag köpte en Wacom Bamboo pen small gen 3(599kr). Jag vet inte om den funkar riktigt ordentligt. Jag försöker använda den i Sketchbook express. följande händer:
Jag drar ett streck med pennan på plattan, det blir ett streck på skärmen, men i ett gult fält som plötsligt dyker upp runt strecket jag nyss ritat och som liknar en postit-lapp. Fältet blir större ju längre jag drar strecket. När jag lyfter pennan från plattan försvinner både strecket och gula fältet. Vad gör jag för fel? Är det en inställningsgrej? Eller kan man kanske inte använda wacom i sketchbookexpress?

• Medlem
  • Luleå
  • 2012-09-02 00:20

Jag förstår absolut ingenting. Det där gula fältet som dyker upp i samband med att jag drar ett streck, uppkommer även i Bamboo paper. När man lyfter pennan är strecket man ritat kvar, men fältet försvinner. Detta var alltså i Bamboo paper. Är Bamboo paper det enda programmet pennan och plattan skulle funka att rita med eller? Någon som vet?

• Medlem
  • Luleå
  • 2012-09-04 22:33

Det var en inställningsgrej! Nu funkar allt som det ska. Har bara använt grejerna i 20minuter första dagen och 20minuter andra dagen. Ovanan gjorde att jag spände mig och jag fick rejält ont från fingrarna, upp till örat, ner till skulderbladet och ut i fingrarna. HEMSKT!
Vanesak. Man får nog jobba med grejerna och vänja sig.

Min Wacom Bamboo är den absolut roligaste grejen jag skaffat på flera år!

Ursprungligen av KOL:

[...] Ovanan gjorde att jag spände mig och jag fick rejält ont från fingrarna, upp till örat, ner till skulderbladet och ut i fingrarna. HEMSKT!
Vanesak. Man får nog jobba med grejerna och vänja sig. [...]

Goflorp brukar i sina inlägg tala sig varm för att använda ritplatta istället för mus. Lider inte längre av musarm (men det tar ett par dagar att vänja sig):
#3; #32;

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-09-04 23:08

Du kan använda Photoshop och andra "stora" bildprogram med Wacom

Om du är intresserad av mindre program så har jag två favoriter

Rita som Niklas Frykholm gjort
frykholm.se

Scribbles är ett annat litet och trevligt ritprogram med lager som Atebits (Loren Brichter) gjort. Tyvärr uppdateras det inte men funkar i vart fall med 10.6. Det går att ladda ner från Softonic Scribbles (Mac) - Download. När det gäller registreringskod så twittrade Atebits den 24 jan ut: feel free to use “ill-be-back-71816”. Så jag tycker inte det är fel att dela den upplysningen här

Vill du ha större program men inte lägga ut pengar så finns ju alltid Gimp GIMP - The GNU Image Manipulation Program där man nu slipper "kladda" med X11 - allt fungerar direkt efter nerladdning. Ett riktigt kompetent program

Bevaka tråden