Begränsningar är en verkligen en användbar funktion för säkerställa att barnen inte surfar eller använder olämpliga appar då man låter dem använda ens iPhone t.ex. i bilen. MEN, kom ihåg PIN-koden för guds skull!
Trodde att jag hade satt samma PIN-kod som jag använder för SIM-kortet, men nej nej - iPhone vägrar att släppa in mig till dessa inställningar. Efter ett par försök är jag strax uppe i en timme mellan varje tillåtet försök.
Googlade för dilemmat och hittade www.iphonebackupextractor.com som ger en möjlighet att kika in i com.apple.springboard.plist där den tillfälliga PIN-koden skulle gömma sig enligt utsago. Verkar dock som att apple har täppt till denna "lucka" (?) efter det att tipset spridit sig på diverse forum.
Felet jag gjorde var att testa att återställa telefonen till fabriksinställningarna och sedan lägga på senaste säkerhetskopian. Problemet är att kopian togs efter det att telefonen var begränsad, varpå den får samma inställningar som telefonen hade då den synkades... Skit osså.
Lösning: 1.Försäkra dig om att alla bilder, mejl, kontakter, appar osv finns sparade på datorn/icloud. 2. Återskapa telefonen till fabriksinställningar. 3. lyft tillbaka önskad media.
Verkar ju helt sjukt att säkerhetskopian fortfarande begränsar telefonen. Skulle man inte i så fall kunna spara flera säkerhetskopior (från olika datum)?
Problemet är ju att iPhone synkar sig och säkerhetskopierar sig varje gång man öppnar öppnar iTunes. Såg någon film på hur jag egentligen skulle ha gjort: Hållt in power-knappen och home-knappen samtidigt som iTunes startas. Då har man möjlighet att återställa utifrån säkerhetskopian (som gjordes i obegränsat tillstånd).
Men håll med om att detta är tok!