Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Brutallångsam MBA rev A - all hjälp uppsattas!

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Örebro
  • 2012-05-24 15:27

Hej!

För några dagar sedan inträffade något som helt satte min gamla MBA rev A helt ur spel. Dock vet jag inte vad det var.
Vad jag vet är resultatet - datorn extrembrutalt långsam. Den är i princip obrukbar.
Jag är mitt uppe i skrivandet av min c-uppsats och jag har datorn på i säkert en månad i stäck, med väldigt mycket aktivt användande. Bara dagarna innan förändringen hade jag ett 30-tal dokument uppe allt rullade på fint(så fint som det kan gå på en stekhet MBA från tidigt 2008). Sedan hade jag datorn vilandes i väskan över helgen och hade den uppe två-tre gånger. SEN inträffade förändringen på måndagen när jag var tillbaka på skolan och skulle plugga som vanligt.

Jag har kört skivverktyg och den hittar inga fel på disken. Jag har laddat ner OnyX och iTweak och kört provat de flesta av deras funktioner utan resultat. Jag laddade ner Avast-antivirus som kördes lite halvdant utan resultat.
I Aktivitetskontrollen hittar jag inga processer som slukar varken CPU eller minne nämnvärt.
ALLT tar fruktansvärd tid, om det inte hinner hänga sig innan dess vill säga. Att starta om datorn brukar ta lång tid, men nu resulterar det i en väntetid på sköna 30 minuter.

Jag GISSAR att det är hdd:n som håller på att ge upp, så här därför beställt en ny SSD på nätet som jag ivrigt väntar på. Kan man se på något sätt att det är hhd:n som segar ner så in i bomben?

Har ni några tips och råd vad jag kan göra, eller vad som kan vara fel?
Kan även meddela att detta inte direkt hjälper i uppsatsskrivandet..

Alla svar uppskattas!

Brutallångsam MBA rev A - all hjälp uppsattas!

Som du skriver så lär det vara HDD.

Är väl onödigt att påpeka, men en backup skulle inte sitta fel i det här läget. TimeMachine, SuperDuper eller CarbonCopyCloner kan användas för att återställa ditt system, program och dokument till 100% som det ser ut idag Gör dessutom en extra backup på dina viktigaste dokument till ett fett USB-minne så att du kommer åt dem med ultrakort varsel på valfri dator om inte din SSD hunnit komma innan kraschen är ett faktum.

1
Bevaka tråden