Nja, ett NFS-filsystem är ju som vilken annan (UNIX-) volym som helst. Har då din användare inte rättigheter till att läsa i mappen kan den inte det heller. Ett sätt att kringgå (om du vill ha läsmöjligheter för alla) är att se till att alla filer och kataloger skapas "world readable" alltså att "others" kan läsa (typ chmod o+rx på kataloger och chmod o+r på filer).
Jag skulle rekommendera dig att läsa igenom hela Uuntus NFS-HOWTO och kanske: Troubleshooting (sektion 7.4 tar upp det jag menar).
För skojs skull slog jag "id" i terminalen på Macen och fick då uid=501. Gör jag samma sak på min Linuxburk får jag uid=1000, fastän inloggningsnamnet är samma och skapat direkt efter installation på bägge maskinerna.
Det är detta nummer som är mitt användarid, att jag har ett inloggningsnamn som är xyz bryr sig inte systemet om, den kollar bara på nummer, inloggningsnamnet är till för människan eftersom vi har lättare att komma ihåg namn än nummer
Alltså har en fil som har ägare xyz i Macen ett UID på 501 och skriver jag denna fil till en NFS-disk får filen även där UID=501, vilken kanske inte existerar på den maskinen om man skulle vilja ha tillgång lokalt sedan.
Detta är anledningen till att man kan mappa om användarnamn till andra idn.
Man skulle kunna tänka sig ett UID som ett personnummer, Anders Johansson med personnummer 800808-1234 är inte samma Anders som Anders Johansson 700707-5678, fastän de delar namn. Deras ID (=personnummer) är det som skiljer dem åt.
Rörde jag till det för mycket nu eller förstår du andemeningen?