Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Tomma NFS-shares... Vad är fel?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Då jag har NFS påslaget på servern för utdelning, och detta fungerar perfekt på min Boxee Box så mountade jag upp exakt likadant på Macen min...

Men hittar inget innehåll alls i dem, så vad gör jag för fel?

Någon som har lust att guida mig tillrätta?

Hur ser din exports-fil ut på servern?
Vad har du för version av OS X?

Jagharför mig att man behöver speca sharen med "insecure" i exports-filen. Antar att du har listat din NFS i fstab på Boxee Box och då monteras den av "root". Macen gör inte det om du anslutit via command+k, och ansluter på en "opriviligerad" port (portnummer över 1024). Du bör se i logfilerna på servern vad som gått fel...

Såhär ser min exports ut:

Citat:

/media/FTP1 *(ro,sync,no_root_squash)
/media/FTP2 *(ro,sync,no_root_squash)
/media/FTP3 *(ro,sync,no_root_squash)

Kör med 10.7.4 på bärbara Macen, och servern kör Ubuntu 12.04 LTS.

På Boxee Boxen, så lägger jag bara till den som en NFS-share, och har alltså inte pillat med någon FSTAB där inte.

Hmmm... Efter att ha plitat in insecure så fungerar det, 2 av 3 mountas, ena kommer jag inte ens åt blir nekad direkt innan jag går in på den. Andra kommer jag in på, men nekas att gå vidare.

Försöker tyda svaren i den här tråden: https://discussions.apple.com/thread/3698831?start=0&tstart=0 utan att få något svar.

Låter som om du har olika uids på linuxburkarna och på Macen.
Ett sätt att lösa det är att sätta anonuid och anongid till något lämpligt (på servern)
En export skulle kunna se ut så här då:
/mnt/volym1 *(rw,sync,insecure,all_squash,anongid=100,anonuid=200)

Vilket mappar alla användare som monterar sharen till grupp 100, användare 200) oavsett om de råkar vara gud (root) självt.
Naturligtvis får man se till att /mnt/volym1 ägs av 200:100 också (chown -R 200:100 /mnt/volym1) och att användaren och gruppen finns (slå id ANVNAMN)...

Men ser du ingenting i loggarna annars?

I loggarna får jag bara upp att jag inte har behörighet för FTP3, alltså 3:e NFS-sharen som jag ville mounta...

Men om jag fattar dig rätt, så måste alltså min Macanvändare även ha ett konto på servern bara för att kunna komma åt det? Eller har jag missat något.

Nja, ett NFS-filsystem är ju som vilken annan (UNIX-) volym som helst. Har då din användare inte rättigheter till att läsa i mappen kan den inte det heller. Ett sätt att kringgå (om du vill ha läsmöjligheter för alla) är att se till att alla filer och kataloger skapas "world readable" alltså att "others" kan läsa (typ chmod o+rx på kataloger och chmod o+r på filer).

Jag skulle rekommendera dig att läsa igenom hela Uuntus NFS-HOWTO och kanske: Troubleshooting (sektion 7.4 tar upp det jag menar).

För skojs skull slog jag "id" i terminalen på Macen och fick då uid=501. Gör jag samma sak på min Linuxburk får jag uid=1000, fastän inloggningsnamnet är samma och skapat direkt efter installation på bägge maskinerna.
Det är detta nummer som är mitt användarid, att jag har ett inloggningsnamn som är xyz bryr sig inte systemet om, den kollar bara på nummer, inloggningsnamnet är till för människan eftersom vi har lättare att komma ihåg namn än nummer
Alltså har en fil som har ägare xyz i Macen ett UID på 501 och skriver jag denna fil till en NFS-disk får filen även där UID=501, vilken kanske inte existerar på den maskinen om man skulle vilja ha tillgång lokalt sedan.
Detta är anledningen till att man kan mappa om användarnamn till andra idn.

Man skulle kunna tänka sig ett UID som ett personnummer, Anders Johansson med personnummer 800808-1234 är inte samma Anders som Anders Johansson 700707-5678, fastän de delar namn. Deras ID (=personnummer) är det som skiljer dem åt.

Rörde jag till det för mycket nu eller förstår du andemeningen?

1
Bevaka tråden