Installerade Windows 7 via Vmware Fusion på min Mac (Lion). Vmware fungerar så att den tar upp ett visst antal GB på lagringsenheten som en av förval inställningar och inte gör en partitionering av skivan. Jag trodde att den skulle göra det när jag installerade och valde att Windows skulle få använda 50 GB lagringsutrymme. Jag vet, dumt av mig att inte göra en partitionering innan.
Installerade Windows för jag var tvungen att ha Autodesk Inventor samt såg fördelen med att kunna testa webbsidor på Explorer. Jag ledsnade ganska snabbt på att ha win 7 installerat samt att jag inte behövde Inventor längre så jag besluta mig för att radera alla filer som hade med Windows och Vmware att göra. Här kan jag tänka mig att jag gör nästa misstag... Använde ett program från Mac App Store som heter AppCleaner som fungerar så att man droppar programmen man vill radera där så letar den reda på alla filer som hör till programmet för att senare skicka det till papperskorgen.
Om ni är med mig såhär långt kan ni förstå att jag inte har använt Vmwares avinstalleringsfunktion (om den har någon??) och inte heller avinstallerat Windowsprogram i Windowsmiljö. Bara letat upp alla filer och raderat dom i Lions papperskorg.
Summering: Vmware skapade 50 GB utrymme på min SSD som inte syns som en partitionering i skivverktyg. Raderade alla filer via papperskorgen, 50 GB ligger fortfarande kvar och skräpar på SSD som ett fantomutrymme!!! Nu vill jag frigöra dessa GB utan att formatera om min SSD eftersom jag har en massa program osv som jag inte vill installera om. HJÄLP!
Har upplevt samma sak när man har filer på ett USB-minne och sen tar man bort filerna ( cmd + <- ) och det uppstår fantomutrymme så man är tvungen att formatera om enheten i skivverktyg.
Skulle vara jätte tacksam om det är någon som vet hur man ska lösa detta problem som jag förmodligen har orsakat själv av lathet och dumhet. Tack!
Här ser ni hur mycket övrigt jag har som inte ens finns i verkligheten...