Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vill välja format när jag importerar i FCPX

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag skall tömma min kamera på material och tänkte göra detta i Final Cut Pro X. Det jag inte blir nöjd med är att filerna kommer ut i .mov container. Jag vill ha mp4 alternativt något annat format som PS3 stödjer så jag kan lägga in filmerna där. Jag är inte så sugen på att konvertera alla filmer jag importerar för att få dom att fungera på PS3:an.

Finns det möjligtvis någon inställning som jag inte hittar i FCPX där man väljer vilket format man importerar i ??

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-06-02 14:58

Att bara byta container är lätt, testa iFlicks (tror jag det heter).

• Medlem
  • Malmö
  • 2012-06-02 19:25

Detta tycker jag att man enkelt borde kunna göra i FCPX men jag kan inte programmet så det kan jag inte svara på.

Det som Kenjon säger är dock enkelt, iFlicks fixar det på ett kick.

Jag använder ClipWrap om jag bara ska tanka över ett SD-kort med AVCHD utan att packa om det - sådana tillfällen använder jag inte feta NLE-program. Om man kan välja .mp4 som kontainer i ClipWrap (kan inte kolla just nu) vet jag inte, men det är väl bara att byta ut .mov till .mp4 på filerna. Annars kan QTpro fixa det, men då blir det en vända till.

Senast redigerat 2012-06-02 20:28

Ok ska kika på era förslag. Tack!

Ursprungligen av jonatannn:

Jag skall tömma min kamera på material...

Jag ser det så här:

Om dina filmer redan är i ett format som PS3 accepterar, då kan du ju lägga över dem direkt, manuellt, beroende på vad du har för lösning där. Annars så måste du ju konvertera filerna i vilket fall som helst.

I fcpx, om du får upp kryssrutan där du kan välja om du vill optimera filerna eller inte, så betyder det att fcpx stödjer ditt filformat som det är, utan konvertering. Om kryssrutan är grå och ikryssad, så kommer optimering att ske och det innebär konvertering till ProRes för vidare arbete med filerna.

Om du tänker klippa i ditt material och köra kontrast- eller färgförändringar, så bör du konvertera till ProRes.

Om du bara använder fcpx events som en databas för ditt material, men sällan "jobbar" med det, så kan du skippa konverteringen (om inte fcpx tvingar dig).

När du sen vill "få ut" dina klipp så använder du lättast "share" (vet inte hur den svenska menyn ser ut) och väljer lämpligt format. Det är ju specat efter Apples egna enheter, men jag antar att du själv vet vad PS3 klarar och inte klarar.

Prova att byta suffix från .mov till .mp4 - om codecen verkligen är mpeg4/H264 så skulle det inte förvåna mig om PS3 lirar filerna :-).

1
Bevaka tråden