- anon12680
- Medlem ●
Säg 100% av Sveriges befolkning? Vilket betyder att Telia (och alla andra operatörer) bör ha 100% yttäckning.
Jag är av en annan åsikt. Bra mobiltäckning är ingalunda en mänsklig rättighet. Det man skall, och bör, täcka är i första hand de delar där flest människor använder sina mobiltelefoner. Det är precis vad jag tror att Telia gör också.
Det som kostar pengar att bygga ut. Någon eloge skall dom ändå ha för det - och utan "yttäckning" - ingen täckning........
Det som kostar pengar att bygga ut. Någon eloge skall dom ändå ha för det - och utan "yttäckning" - ingen täckning........
Tycker att elogen ska gå till oss skattebetalare
Vet faktiskt inte hur mycket sanning det är i det jag skrev ovan men visst, dom har gjort det bra. Bor själv i Norrland så Telia är det enda alternativet för många här uppe (Inte för mig dock).
Tycker att elogen ska gå till oss skattebetalare
Vet faktiskt inte hur mycket sanning det är i det jag skrev ovan men visst, dom har gjort det bra. Bor själv i Norrland så Telia är det enda alternativet för många här uppe (Inte för mig dock).
Snarare är det väl Telia som "öst in" pengar i statskassan. Numera är det aktieägarna som tjänar/förlorar pengar. Men skattebetalarna - även under monopoltiden - även om " vi" ägde det - fick nog mera tillbaka än vi stoppade in.
Faktum kvarstår dock att - Telia har största täckningen i vårt avlånga land - och har alltid haft.
Sen är inte jag själv någon större "älskare" av Telia - men det är en annan sak.
Snarare är det väl Telia som "öst in" pengar i statskassan. Numera är det aktieägarna som tjänar/förlorar pengar. Men skattebetalarna - även under monopoltiden - även om " vi" ägde det - fick nog mera tillbaka än vi stoppade in.
Har du någon källa? Inte för att jag inte tror dig, jag vill bara läsa mer om ämnet
Faktum kvarstår dock att - Telia har största täckningen i vårt avlånga land - och har alltid haft.
Som sagt. Yttäckning, ja.
Har du någon källa? Inte för att jag inte tror dig, jag vill bara läsa mer om ämnet
Källa i någon sammanfattande form är nog svårare. Det blir nog till att läsa ekonomisidor före och efter privatiseringen.Telia var ju en av två som ägde allt som hade med telekommunikation att göra. Den andra var på den tiden LM Ericson ( som gjorde hårdvaran). Det finns ju bara två alternativ vid statligt ägande och monopol. Antingen går det med förlust - och svenska folket får betala via skattsedeln. Eller också går det med vinst - och särredovisning görs inte, utan går in i statsbudgeten. Precis som många skatter. I Telias fall (och också LM Ericson i ännu högre grad) så gick det mycket bra - både i Sverige och i vissa andra länder. Så inkomster fick staten både från Telia men också i hög grad från LM - även om det inte var statligt. Tror det var Wallenberg om jag inte minns fel.
Så gamla nyheter om Sverige och industrialismen passar mycket bra för källor om ämnet. Sen blev det väl "farväl Telia" som tråden egentligen handlar om.......
Telia har nog Sveriges bästa GSM-täckning, men 3G och uppåt är de inte alls lika bra som t.ex. Telenor.
Jag vet många ställen i Skåne där Telia har full täckning med GSM, men knappt Egde i data. På samma ställe kan t.ex. Telenor ha några staplar sämre GSM, men å andra sidan full fart i data.
Vad man är i mest behov av beror nog mycket på hur man använder sin telefon.
Enligt min mening finns det ingen tjänst eller något företag som blivit varken bättre eller billigare av privatisering...
Telia står i den absolut starkaste positionen på grund av att de fortfarande äger det fasta nätet (kopparledningarna) som vi betalat med våra skattebetalarpengar en gång i tiden...
Enligt min mening finns det ingen tjänst eller något företag som blivit varken bättre eller billigare av privatisering...
Telia står i den absolut starkaste positionen på grund av att de fortfarande äger det fasta nätet (kopparledningarna) som vi betalat med våra skattebetalarpengar en gång i tiden...
Så du menar att telefoni och bredband inte blivit billigare av privatiseringen?
Så du menar att telefoni och bredband inte blivit billigare av privatiseringen?
I just bredband och mobiltelefoni är det väldigt svårt att jämföra eftersom båda begreppen knappt fanns 1993.
Det är snudd på gratis att ringa och använda mobildata, hur tror du det gick till?
I just bredband och mobiltelefoni är det väldigt svårt att jämföra eftersom båda begreppen knappt fanns 1993.
Men telefoni fanns...
Konkurrensen är inte det som drivit ner priserna om det är det du försöker antyda.
Vad är det som drar ner priserna menar du?
Ja, men vilken konkurrent menar du pressat ner priserna på fast telefoni?
Var trött, skrev fel, menade privatiseringen av Telia.
Ja, men vilken konkurrent menar du pressat ner priserna på fast telefoni?
Tele2 var de första som började konkurrera med hjälp av lägre pris. Sen har det ju dykt upp en hel armada av teleoperatörer som levererar fast telefoni. Nu har ju iofs prisnivån satt sig, sen ett par år tillbaka.
Nu har ju iofs prisnivån satt sig, sen ett par år tillbaka.
Det händer dock grejer när det kommer till "fast pris".
Om televerket fortfarande haft monopol så hade priserna aldrig gått ner.
Visst, det är inte privatiseringen i sig som sänkte priserna utan borttagningen av monopolet.
Idag har jag blivit så pass........
Farväl Felia, hoppas att vi aldrig ses igen!
Fan va du överreagerar, det är ett jävla kontant MBB! Räknar du med bra grejer då elle?
Jag har fortfarande fast telefoni! Efter att ha sett att Telias "prisavtal" inte medförde något positivt på min telefonräkning så bestämde jag mig efter ett tags funderande för att det var dax att byta till IP-telefoni (Bahnhof). Tyvärr missade jag att säga upp abonnemanget hos Telia vid abonnemangsperiodens brytpunkt så därför fick jag i princip punga ut med 300-500kr för att bli av med det det pga "kontraktsbrott", dock blev det ändå viss rabatt på detta e-som man ju betalar vissa saker i förskott som jag sedan inte brukat...
Telefoniboxen från Bahnhof kostade 600kr, om jag inte minns fel, men e-som jag numer endast betalar för det jag ringer vilket på senaste räkningen var 37kr istället för även rätten att ha telefonen dvs abonnemangsavgiften på över 400 spänn i månaden så tjänar jag på bytet.
Eftersom jag sedan tidigare hade bredbandet genom Bahnhof också så slipper jag abonnemangsavgiften på telefonin, som annars är blygsamma 33kr.
Det enda Telia jag har kvar nu är refillkortet i mobilen o än så länge har jag inga problem med det så det får vara kvar ett tag till
Jag tycker inte alls att jag har vunnit någonting på privatiseringen, speciellt just av telefoni. Å ena sidan kanske jag sparar några kronor på att det är lite priskrig, men allt jag vinner på det förlorar jag på dels att det är så jobbigt att välja i prisdjungeln (hur stor måste besparingen vara för att löna sig om det tar mig en hel dag att hitta den billigaste?), men framför allt alla dessa eviga samtal från abonnemangssäljare! De är tidstjuvar, energitjuvar som gör att jag höjer garden, medveten om att de kan tolka allt jag säger som en beställning och lura mig på pengar, ett hot som får mig att må sämre. Det tar en stund efter varje samtal innan jag helt är tillbaka i det jag höll på med. Det kostar massor.
Så varje gång säljarna ringer så önskar jag att vi kunde få tillbaka monopolet. Även om det blev 50% högre telefonikostnad skulle det löna sig direkt!
Jag tycker inte alls att jag har vunnit någonting på privatiseringen, speciellt just av telefoni. Å ena sidan kanske jag sparar några kronor på att det är lite priskrig, men allt jag vinner på det förlorar jag på dels att det är så jobbigt att välja i prisdjungeln (hur stor måste besparingen vara för att löna sig om det tar mig en hel dag att hitta den billigaste?), men framför allt alla dessa eviga samtal från abonnemangssäljare! De är tidstjuvar, energitjuvar som gör att jag höjer garden, medveten om att de kan tolka allt jag säger som en beställning och lura mig på pengar, ett hot som får mig att må sämre. Det tar en stund efter varje samtal innan jag helt är tillbaka i det jag höll på med. Det kostar massor.
Så varje gång säljarna ringer så önskar jag att vi kunde få tillbaka monopolet. Även om det blev 50% högre telefonikostnad skulle det löna sig direkt!
Då är det väl bara att sluta leta priser - sluta svara på "alla säljare". Då har du ditt monopol och betalar vad det kostar. För dom som vill ha valfrihet kommer att fortsätta jaga bästa priset både på telefoni och på el. Ta Telia på all din telefoni och Vattenfall eller Fortum på din elförbrukning. Stanna kvar hos dom bolagen hela livet - då har du monopol och alla är glada. Det är valfrihet.
Då är det väl bara att sluta leta priser - sluta svara på "alla säljare". Då har du ditt monopol och betalar vad det kostar. För dom som vill ha valfrihet kommer att fortsätta jaga bästa priset både på telefoni och på el. Ta Telia på all din telefoni och Vattenfall eller Fortum på din elförbrukning. Stanna kvar hos dom bolagen hela livet - då har du monopol och alla är glada. Det är valfrihet.
Det är inte alls någon valfrihet! De ringer om och om igen och det kan jag inte välja bort!
Det slog mig hur det skulle kunna fungera. Vi har ju upphandlingslagar. Televerket skulle upphandla kostnadseffektiv telefoni av alla dessa aktörer, de privata aktörerna skulle få göra sina alternativ (hur innovativa och värdefulla de nu skulle vara), jag skulle slippa alla irriterande telefonsamtal och jag skulle få lika billig och troligen bättre telefoni. Telefonsvindlarna skulle vara de enda förlorarna.
För monopol och djungel är inte de enda alternativen. Extremerna är aldrig effektiva. Optimum ligger nästan alltid i någon balans däremellan.
Typiskt att det kommer dumma svar från folk som inte läst vad man skriver när man uttrycker ett problem. Jag sade inte att monopol var målet, men att reformen gav en försämring. Det är inte samma sak.
Det är inte alls någon valfrihet! De ringer om och om igen och det kan jag inte välja bort!
Det slog mig hur det skulle kunna fungera. Vi har ju upphandlingslagar. Televerket skulle upphandla kostnadseffektiv telefoni av alla dessa aktörer, de privata aktörerna skulle få göra sina alternativ (hur innovativa och värdefulla de nu skulle vara), jag skulle slippa alla irriterande telefonsamtal och jag skulle få lika billig och troligen bättre telefoni. Telefonsvindlarna skulle vara de enda förlorarna.
För monopol och djungel är inte de enda alternativen. Extremerna är aldrig effektiva. Optimum ligger nästan alltid i någon balans däremellan.
Typiskt att det kommer dumma svar från folk som inte läst vad man skriver när man uttrycker ett problem. Jag sade inte att monopol var målet, men att reformen gav en försämring. Det är inte samma sak.
Jag förstår inte hur du lyckas få dem att ringa till dig hela tiden?
Om det är på mobilen så är det bara att skaffa en app som blockerar det.
Om du tror en upphandling automatiskt leder till bättre telefoni har du aldrig jobbat med outsourcing.
Dessutom så skulle du vara låst till en operatör i åtminstone 5år framåt.
Nej, länge leve valfriheten!
Om du med försämring menar telefonförsäljare så är det ju knappast något unikt för telefonibranschen.
Ska förstatliga allt som går att sälja via telefon?
Jag förstår att DU tycker det är ett problem - och då är det ju det - för dig. Ingen kan säga något annat. Faktum kvarstår - att många andra gillar priskrig - oavsett om det är bensin,resor,taxi eller telefoni. Alla är vi olika - och det går kanske inte att säga att det ena eller andra är rätt/fel. Så är det ju.
" Så varje gång säljarna ringer så önskar jag att vi kunde få tillbaka monopolet. Även om det blev 50% högre telefonikostnad skulle det löna sig direkt!"
Detta skrev du i alla fall..........;)
Åh nej stackare, måste du välja?
Kanske lika bra att flytta till Nordkorea?
Bortsett från att det gamla monopolet aktivt motarbetade modem, tcp/ip, ISDN, ADSL och alla andra former av modern kommunikation så håller jag med dig.
Ett tips till er som irriterar er på försäljare: Säg att ni har skuldsanering! De tackar för sig fortare än kvickt och återkommer inte förens om ett par år.
Hur vet du det ?