Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fungerar en 8MP-kamera i iPhone 4?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2012-06-15 14:58

En tanke slog mig. Är kamerasensorn i 4s lika den i std 4án? Förutom att det skiljer i megapixlar så undrar jag om det rent av går att stoppa in en 8mp modul (reservdel) och uppgradera min 5mp med en bättre? Skiljer det något rent fysiskt mellan dessa eller är det så att det skulle kunna fungera? Grejen är att kamerasensorn inte är så dyr och vill man ha en klart bättre kamera så är detta kanske en enkel lösning. Är det någon som sitter och grejjar med sådant här och kan se om det skiljer något väsentligt så att det inte skulle kunna fungera?

Här är lite fakta: 5mp kamera för 99:- Kamera med blixt för iphone 4G - importgrossisten
8mp kamera för 299:- Kamera för iphone 4S med blixt - importgrossisten

Man ser att det är en skillnad i anslutningarna men skulle man kunna flytta ev. bara kamerasensorn eller göra något annat?
Kanske finns det redan bättre sensorer att köpa som passar direkt?

Kastar ut frågan då det kanske kan vara intressant för den händige..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-15 15:11

Frågan är om det är så enkelt, borde inte firmware behöva anpassas för att kunna styra och hantera informationen som kommer från den nya kameramodulen?

/magnus

  • Medlem
  • 2012-06-16 19:33

En firmwire är ju rätt enkelt att uppdatera? Anpassningen finns ju redan i det senaste systemet som även 4s och vanliga 4 kör. Att det sedan skulle vara någon skillnad i informationsflödet från sensorn, dvs att det skulle gå åt fler fysiska ledare eller så, har jag också svårt att se.

Men frågan är om någon har sett, jämfört eller rent av provat anpassa och testat en sådan här ev. lösning?

Kolla här: http://www.ifixit.com/Guide/Installing-iPhone-4S-Rear-Camera/7112/4
och jämför med: http://www.ifixit.com/Guide/Installing-iPhone-4-Rear-Camera/3142/4

Följer man hela processen så ser det precis lika ut. Är jag något på spåret? Om ens 5mp kamera pajar eller om man bara så vill, borde en uppgradering som detta kunna fungera? Kan någon som skruvat isär Iphones, bekräfta om anslutningssockeln är av lika antal stift och typ i de båda modellerna?

Senast redigerat 2012-06-16 19:49

Det låter lite för enkelt.

Kontakterna är fysiskt väldigt olika.

edit: Ja, jag skruvade upp en 4 och en 4S och kollade åt dig.

  • Medlem
  • 2012-06-16 20:37

Så ska ett forum fungera. Svaret kom och jag tackar för det.

1
Bevaka tråden