- tvrud
- Medlem ●
- Mölndal
- 2012-06-18 11:41
Jag tänkte komplettera min Macbook Pro med en Air ganska så snart men jag skulle vilja synkronisera de flesta filerna mellan dessa två datorer - jag gillar inte tanken på att sakna filer eller de senaste ändringarna på än den enda, än den andra datorn. Båda är för privat bruk och primärt kommer Pro:n sitta hemma och och Air:en är med när man behöver en dator någon annanstans (jag är för filorienterad för att en iPad skall vara ett alternativ).
Mina krav:
Helst skall synkningen ske automatiskt så snart båda datorerna är på samma nätverk (dvs. hemma). Jag kan acceptera att starta synkningen manuellt, men kan även tänka mig hacka lite skal- och äppleskript för att få igång det. Ju mindre manuella moment ju bättre!
En blandning av filer och kataloger behöver synkas, t.ex. Dokument, men allt i hemkatalogen behöver inte synkas (t.ex. kan det bli konstigt om man synkar temporära filer...). Man kan säga att ett par kataloger (som innehåller hundratals filer var) samt ett tiotal filer som ligger lite här och där i Biblioteket (se nedan) behöver inkluderas. Eposten behöver inte synkas (IMAP löser det problemet).
Jag kör en uppsjö av program och många av dem föredrar en fil på hårddisken och har inte stöd för speciella molntjänster. Jag har dessutom byggt upp en filstruktur och arbetssätt under många år och vill inte organisera om hela mitt liv bara för att passa in i en viss teknisk lösning. Därför måste jag kunna peka ut vilka kataloger som jag vill synka helt fritt.
Kontakter, kalender, Firefox bokmärken, nyckelringen, Firefox nyckelring, måste vara med. (FF kan exkluderas och hanteras för hand. Jag kör FF framför Safari eftersom FF har en hel del tillägg som gör att jag kan blockera spårkakor etc. Varför undrar du varför jag är paranoid? Har de sagt åt dig att fråga det?) Det verkar som om FF numera använder sig av SQL-databaser för de flesta filerna så det är inte säkert att det bara är att kopiera filen i sig själv (ibland kan program vara ruskigt intelligenta och ha en massa fuffens för sig med tidstämplar etc. - av en massa olika anledningar). Någon som vet om det går bra (utan att stänga FF inför varje synkning)?
iPhonen behöver synka med en, men inte nödvändigtvis båda datorerna (så att bara klona hemkatalogen blir nog dåligt, då lär Air:en tro att den skall synka telefonen också).
Pro:n kör snöleopard, inte aktuell att uppgradera, och Air:en kommer "hela tiden" köra det senaste OS:et.
Google, Macupdate och det här forumet gav en del ledtrådar, men jorden har snurrat ett par varv sedan åtminstone forumtrådarna diskuterades senast, så jag tänkte kolla vad folk använder för lösningar?
Några lösningar som jag ser:
iCloud verkar ju kunna ta hand om adressbok och kalender på ett bra sätt men det löser inte hela problemet (dvs. resten).
Dropbox (med vänner) löser nästan problemet, men för med sig en del andra problem. Dels så ser jag inte poängen med att gå via en extern server för att synka två datorer som står bredvid varandra, dels så måste jag köpa utrymme (dvs. lösningen har ofta en löpande kostnad, vilket kan blir dyrt på lång sikt) men framförallt så kräver t.ex. Dropbox att saker ligger i en viss katalog (jag använder det idag och symlänkar [klumpigt!] till andra kataloger, jag känner till SugarSync men det är också lite klumpigt).
Program som kan synka mellan två datorer. Här är väl DropSync det som tilltalar mig mest. Andra program omnämns iSynkronisera två macar respektive Möjligt att synkronisera två datorer?och Macupdate listar en del. Problemet med dessa är att jag inte vet vilken som är den bästa lösningen, flera verkar vara mer inriktade mot någon form av säkerhetskopiering till extern hårddisk än att hålla två hemkataloger i synk. Kvalitén verkar variera och en del verkar vara övergivna.
NAS med andra mer eller mindre avancerade lösningar som involverar ytterligare investeringar. Dyrt, jobbigt, tråkigt och ej önskvärd lösning.
Hur gör ni andra? Jag gissar att jag har missat någon aspekt av vad som finns med i Apples produkter, det kan vara något jag missat i iCloud, något inbyggt i Finder, osv. Kom gärna med förslag! Det måste inte vara så att jag köper ett tredjepartsprogram! Det viktiga är att det än smidig lösning.