Det som kommer att inträffa med VoD är att tjänsterna kommer att utvecklas till något användbart. Och nej, när en PC krävs för att se film är det inte användbart.
*DVD-spelare med DivX/MPEG4 börjar komma. KiSS DP-500 är en sådan. Den har Ethernet inbyggt för anslutning till dator/Internet.
Det innebär att man kopplar sin DVD-spelare till Internet och konsumerar VoD via den. Det leder till många uppenbara fördelar såsom enklare handhavande, bättre ljud, bättre bild och ökad stabilitet. Många av punkterna kräver naturligtvis snabb, stabil uppkoppling, men redan en 2,5 Mbits-förbindelse ger ett skapligt resultat. Högre hastighet medger surround etc. En bra DVD-spelare ger tveklöst mer filmglädje än en dator och jag är starkt övertygad om att de flesta vill se filmer via sin hemmabio än via datorn.
Jag kommer att testa VoD när det kommer lösningar för DVD-spelarna. Dekodrarna kan naturligtvis byggas in i TV-apparaten också.
Jag säger inte (längre):
"Nu ska vi se film här gott folk, vi slår oss ner framför datorn i varsin stol och får ljudet i rungande MONO istället för att sätta oss i soffan ute i vardagsrummet och se filmen i hemmabion."
Ska jag beställa VoD vill jag ha det till min hemmabio, jag vill inte fippla med en dator. Jag tycker inte att SF Anytime och liknande tjänster är bra - än, det krävs utveckling först.