Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har iPad blivit omsprungen av Surface?

Tråden skapades och har fått 117 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-06-20 08:38

Ett problem med Surface är att Microsoft försöker stå på för många ben. ARMversionen, som kör Windows RT, klarar inte av vanliga Windowsprogram, men det gör Intelversionen. Vilket vi har lätt att förstå, men Svensson kommer att bli förvirrad.
ARMversionen kommer inte att kunna köra WindowsMobile-program rakt av (som iPhone vs iPad), jag tror sådana "konstigheter" ligger dem i fatet.

Det är ju det jag säger; det är en laptop. En cool laptop är det. Men någon konkurent till t.ex. iPad är det inte som jag ser det - lika lite som en smartbook är det. Ligger man och läser i sängen med en Surface? T.ex.

Ursprungligen av BlackSmp:
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-20 13:10
Ursprungligen av Zimmerman:

Det är ju det jag säger; det är en laptop.

Det är INTE en laptop. För den fungerar inte i knät som t.ex. MacBook air gör.

Och för att fungera bra som tablet så måste den vara BRA utan sitt externa tangentbord. Är den det? Kan jag använda den fullt ut stående eller i soffan?

Är det en "desktoptablet"?? Om man vill ha en bra desktoptablet så är Apples externa iPad-tangentbord bättre om man ska skriva mycket...

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-06-20 13:45
Ursprungligen av Zimmerman:

Det är ju det jag säger; det är en laptop. En cool laptop är det. Men någon konkurent till t.ex. iPad är det inte som jag ser det - lika lite som en smartbook är det. Ligger man och läser i sängen med en Surface? T.ex.

Varför skulle man inte kunna det? Den är 16 gram(!) tyngre än en iPad, det tror jag inte är avgörande...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-20 14:00

Det ryktas ju ganska rejält om att MS Office med alla kopplingar till deras tjänster kommer att komma till iPad. Då kan jag inte riktigt se vad Surface ska finna sin plats någonstans. Om man kan koppla upp sig och få tillgång till alla företagssaker som MS erbjuder så ser jag inte varför man skulle välja bort iPad.

Ursprungligen av acke:

Det ryktas ju ganska rejält om att MS Office med alla kopplingar till deras tjänster kommer att komma till iPad. Då kan jag inte riktigt se vad Surface ska finna sin plats någonstans. Om man kan koppla upp sig och få tillgång till alla företagssaker som MS erbjuder så ser jag inte varför man skulle välja bort iPad.

Finns ju fler företagsapplikationer än MS Office-sviten, vi har väl några hundratal system/applikationer som jag tror inte lirar på IOS.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-20 19:33
Ursprungligen av mendezzz:

Finns ju fler företagsapplikationer än MS Office-sviten, vi har väl några hundratal system/applikationer som jag tror inte lirar på IOS.

Sant. Tror du inte att de kommer att komma till iOS om det finns en marknad för det?

Ursprungligen av acke:

Sant. Tror du inte att de kommer att komma till iOS om det finns en marknad för det?

Nja, har svårt att svara för flera hundratals utvecklare, men det flesta tror jag inte, kanske fixar någon lite-variant där man kan gör några få procent mot den riktiga progamvaran, men ser personligen då hellre att man bygger webgränsnitt då det blir lite mer plattformsoberoende.

Vad jobbar du själv med? grafik, videoprod? finns de tunga apparna som Avid, CS-sviten, final cut etc etc... till IOS?

Vet nästan inget om detta. Vad är det för apps? Nämn några viktiga så googlar jag vidare. Vill veta mera om detta.

Ursprungligen av mendezzz:

Finns ju fler företagsapplikationer än MS Office-sviten, vi har väl några hundratal system/applikationer som jag tror inte lirar på IOS.

Ursprungligen av Zimmerman:

Vet nästan inget om detta. Vad är det för apps? Nämn några viktiga så googlar jag vidare. Vill veta mera om detta.

Procapita tex, Många kommuners största verksamhetsystem.

edit: Pratade precis med en av klientkillarna, vi har tydligen minst 600 program paketerade, redo att skjutas ut centralt ifrån utan handpåläggning. Det kan iofs röra sig av 5 olika versioner av något CAD-program etc etc, men det ligger en hel del tid bakom att få det och lira antar jag, med en surface-pro skulle man kunna skjuta på alla verksamhetsprogram rakt av.

Tänk pro-versionen med en docka, vore grymt, dödar behovet av 2 enheter på jobbet.

Senast redigerat 2012-06-21 09:29
Ursprungligen av mendezzz:

Procapita tex, Många kommuners största verksamhetsystem.

edit: Pratade precis med en av klientkillarna, vi har tydligen minst 600 program paketerade, redo att skjutas ut centralt ifrån utan handpåläggning. Det kan iofs röra sig av 5 olika versioner av något CAD-program etc etc, men det ligger en hel del tid bakom att få det och lira antar jag, med en surface-pro skulle man kunna skjuta på alla verksamhetsprogram rakt av.

Tänk pro-versionen med en docka, vore grymt, dödar behovet av 2 enheter på jobbet.

Inte för att låta dryg nu, men jag förstår att ni har packat 600 applikationer i er SCCM miljö och de är för PC. Men hur tror du de kommer att se ut på en tablet? Även om de går att skjuta ut (inte säkert då de antagligen kommer att behövas anpassas för en ny image mm. mm.) så tror jag inte att Procapita eller andra kommunappar kommer att vara så roliga att använda på en tablet med pekskärm då de är skapade för en PC med mus.

Missförstå mig rätt, jag tycker att Suface ser lovande ut, men man ska nog inte tro att bara för att den kan köra Windowsprogram, så blir det en dröm att använda gamla program på den. Det tycker jag är en av styrkorna med att t.ex. iPad och Android INTE kan köra PC/Mac-program. Det skrivs nya som är anpassade för pekskärmar.

Senast redigerat 2012-06-26 20:34
Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Inte för att låta dryg nu, men jag förstår att ni har packat 600 applikationer i er SCCM miljö och de är för PC. Men hur tror du de kommer att se ut på en tablet? Även om de går att skjuta ut (inte säkert då de antagligen kommer att behövas anpassas för en ny image mm. mm.) så tror jag inte att Procapita eller andra kommunappar kommer att vara så roliga att använda på en tablet med pekskärm då de är skapade för en PC med mus.

Missförstå mig rätt, jag tycker att Suface ser lovande ut, men man ska nog inte tro att bara för att den kan köra Windowsprogram, så blir det en dröm att använda gamla program på den. Det tycker jag är en av styrkorna med att t.ex. iPad och Android INTE kan köra PC/Mac-program. Det skrivs nya som är anpassade för pekskärmar.

Jag tror inte heller att procapita och andra program anpassade för desktop/laptop blir speciellt roliga på pekskärm därför skrev jag "tänk pro-versionen med en docka", då får du desktopupplevelsen när du sitter vid ditt skrivbord, men det behöver ju inte utesluta att du även använder applikationer framtagna för Metro och pekskärm när du är på språng.

  • Avstängd
  • 2012-06-20 14:14

Tycker den ser ut som ett intressant och kanske ett konkurerande allternativ...
Skäll gärna på MS, men allt dom gjort är inte dåligt, DOS upp till 3.1 var super, win98SE och winXP likaså, nyare vet jag nästan inget om men tror att 7 å 8:an inte är helt fel.
Flopparna WinME och Vista är nog något dom flesta vill glömma... även MS

Än så länge kör jag med iPhone, iPad å Mac OS + Windows...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-20 17:25

Svar på topic: Nej det tror jag inte, det finns väl ungefär 0 surface-användare utanför Microsoft i dagsläget?

Även om Microsoft har jobbat lite på sin sex-appeal på senare tid och i vissa av sina senare produkter gör snyggare gränssnitt än Apple så tror jag det blir svårt att locka någon större del av iPadcrowden.

Däremot kan dom säkert nästla sig in hos företag samt att deras mjukvaruplatform på sikt antagligen kommer ta marknadsandelar på samma sätt som Android, genom att sälja ett stort antal budgetmodeller.

Intressant det här med MS Office till iPad. Känns som att för varje dag som går utan Office på iPad så kommer fler och fler företag inse att man inte behöver MS Office för att kunna jobba (spaning lånad från Minimal Mac). Vet inte vad som är värst för MS, att släppa Office för iPad eller exklusivt.

Office eller ej så finns det säkerligen ett stort antal företag som är ganska inlåsta i Windowsmiljön. Det finns väl t.ex. fortfarande knappt något vettigt affärssystem för Macen, så behov av en bra pad-platform finns garanterat.

  • Avstängd
  • 2012-06-20 20:59
Ursprungligen av snigel1:

Även om Microsoft har jobbat lite på sin sex-appeal på senare tid och i vissa av sina senare produkter gör snyggare gränssnitt än Apple så tror jag det blir svårt att locka någon större del av iPadcrowden.

Att dom skulle ta åt sig av Apple-fan tror jag inte heller... men resten av alla där ute som tröttnat på Andriod och förstagångsväljare tror jag nog dom kapar åt sig en hel del av...

  • Medlem
  • International user
  • 2012-06-20 19:16

Problemet är nog inte plattan i sig och framför allt inte att dom valt ett tangentbord i skärmskyddet. Nä, problemet ligger nog i Windows. Om det sen är 7, 8, 8RT eller vad som helst, så har dom inte tänkt på helheten.
Fördelen med Apple's produkter är att dom jobbar ihop. Även programmen "talar" med varandra på sömlöst sätt.
Sen att man sin vana trogen väljer att ha fler versioner på klientoperativet, är för mig ofattbart.

  • Medlem
  • International user
  • 2012-06-20 21:20
Ursprungligen av bollman:

När man börjar få lite perspektiv på Apple-förälskelsen så blir det lite fnissigt att läsa allt negativt som genast kastas upp så snart MS lanserar något.
Oavsett hur kassa och hopplösa MS produkter är så äger de marknaden på skrivborden, och då framförallt inom företag, och det av en jävligt bra anledning:
De kan kommunicera sina planer!
I en tid när företag fullkomligt ber om att få köra Apple-produkter så fortsätter Apple att ge alla företag fingret. Ingen roadmap, ingen kontinuitet i produkterna, opålitlig service, om den ens går att få, massor av buggar som Apple vägrar konfirmera och göra något åt osv, osv.
Jag hörde om följande konversation (från förstahandskälla):
Företagskund:
-Jag tycker det är synd att Apple drar sig ur servermarknaden, det kan inverka menligt på Apples försäljning mot företag eftersom de flesta teknker möter produkterna på serversidan.
Appleanställd:
-Vi behöver inte teknikernas support längre, vi kommer in från andra hållet med iPhone och iPad.

Visserligen har han helt rätt, men det är knappast genom att "spela golf med chefen" som man gör sig populär i teknikerleden, tvärtom.

Det som jag ser framför mig med Surface, om den nu dyker upp inom rimlig tid, är att de där cheferna som propagerat för iPad till slut inser att det kanske inte är så himla kul att bara spela lite spel på sin iPad utan att det hade varit grymt bra att kunna _göra_ något på den också så man slapp släpa med sin HP-laptop _ändå_ så fort man faktiskt måste göra något jobbrelaterat. Att då ha en platta som faktiskt funkar med sharepoint, dfs och office, helt integrerat, tja, då kanske man är beredd att byta?

Inte tu tal om att Apple skapat marknaden, men risken är stor att företagen hittar en lite bättre produkt för deras behov och om de då byter så kan Apples smekmånad vara över. Nu skiter Apple ett stort stycke i företagsfunktionalitet, mer än Exchange då, eftersom företagen vill ha ändå och Apple verkar hoppas på att företagen skall anpassa sig efter iOS istället för tvärtom. Det händer inte så lätt, och det vet Apple, de har ju försökt konkurrera med Win-server och förlorat stort.

Anledningen till att MS är stora på skrivbordet är för att Windows är förinstallerat på "alla" datorer du köper.

Personligen tror jag inte på ett OS som ska fungera likadant på alla plattformar.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2012-06-21 08:32

Inget av de ca 30 administrativa system som LU har funkar på mac.
Office-sviten på PC är betydligt mer än Word, Excel, PowerPoint och LookOut!

Jag har nu tittat igenom (delar) av Microsofts keynote och får följande reflektioner:

  • De anstränger sig väldigt för att inte nämna Ipad. Det är naturligt men många av de egenskaper som de nämner och vill framställa som unika är inte direkt unika för Surface:)

  • "Skaltangentbordet" är häftigt och verkar till en början som en bra ide. Jag blir dock mer och mer osäker på om jag verkligen vill ha det. Det som jag vill ha är (tror jag) ett fristående bluetoothtangenbord så att jag kan separera plattan och tangentbordet.

  • De trycker väldigt mycket på sitt inbyggda stöd. I sådan grad att de trycker mer och mer på att Surface ska användas stående på ett bord än hållandes i handen. För mig så är detta stöd en intressant detalj men inte så viktigt som de vill göra gällande. I praktiken så är det ingen större skillnad på Ipad där Apple har gjort sitt skärmskydd till stöd (vilket Microsoft inte kan göra eftersom de har tangentbordet där)

  • PC, PC, PC - de betonar verkligen att det inte är en platta utan det är en PC - vilket går igenom i känslan för presentationen

  • Vad kommer WIndows uppdateringarna att kosta? Blir de fria (för de flesta modeller) som för Apple eller kommer de att ta betalt?

  • Att det sket sig en gång under presentationen är inte hela världen - det sket sig flera gånger för Steven Jobs också:)

En intressant produkt men ett kickstand och skärmskydd med tangentbord är inte tillräckligt för att jag skulle byta

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2012-06-21 14:58
Ursprungligen av joakimo:

Jag läste också det där. Det blir en intressant höst

Intressant jämförelse från när Steve introducerade den första iPaden:

[Video] Surface vs. iPad: Microsoft's Getting Rusty At Stealing from Apple

Ursprungligen av Capeman:

Intressant jämförelse från när Steve introducerade den första iPaden:

[Video] Surface vs. iPad: Microsoft's Getting Rusty At Stealing from Apple

Jo, men den visade också något som blev en flopp för Apple. Ipadstödet med inbyggt tangentbord. Som numera är bortplockat från Apple Store

Jag undrar hur Microsofts tangentbord kommer att slå? Det blir spännade att prova

Ursprungligen av BlackSmp:

Jo, men den visade också något som blev en flopp för Apple. Ipadstödet med inbyggt tangentbord. Som numera är bortplockat från Apple Store

Jag undrar hur Microsofts tangentbord kommer att slå? Det blir spännade att prova

Blev det en flopp? Jag känner folk som köpt sådana, men de togs väl bort för att de officiellt enbart var kompatibla med den första iPaden, även om iPad 2 också fungerade.

Ursprungligen av Capeman:

Blev det en flopp? Jag känner folk som köpt sådana, men de togs väl bort för att de officiellt enbart var kompatibla med den första iPaden, även om iPad 2 också fungerade.

Ok, jag gissade:) skulle dock aldrig köpa en sådan själv

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2012-06-21 16:56

Betyder MS tramp över den här gränsen att de nu kommer att köpa Nokia? Jag är mer övertygad än någonsin. Lite mindre personalstyrka och lite mindre värde, sedan slår de till.

  • Avstängd
  • 2012-06-21 17:02

När man läser den här tråden undrar jag om vissa är rädda för att MS ska göra något bra..???
Ser det mer som om dom lyckas så är det väl kul för dom MS-trogna plus att det kommer att sporra Apple att kontra med ännu bättre grejor å priser... dvs vanligt konkurrens-förfarande

Fast nu börjar väl också en ny patent-vortex igen :-/

Ursprungligen av LaHe:

När man läser den här tråden undrar jag om vissa är rädda för att MS ska göra något bra..???
Ser det mer som om dom lyckas så är det väl kul för dom MS-trogna plus att det kommer att sporra Apple att kontra med ännu bättre grejor å priser... dvs vanligt konkurrens-förfarande

Fast nu börjar väl också en ny patent-vortex igen :-/

Jag är snarare rädd för att de inte ska få till det. Men jag tror att de är pressade att presentera något nu som inte är riktigt färdigt än. För den stora nyheten borde vara möjligheten att köra Windows 8 applikationer på PRO plattan? Jag har inte sett hela keynoten men jag antar att de inte kunde visa upp någon sådan applikation?

För det som visades upp var inte speciellt revolutionerade.

Bevaka tråden