Då visar det sig att jag har bilder på dem kvar! Under /Users/namn/Library/Mail/V2/[email protected]/[Gmail].mbox/Alla mail.mbox/ Jag behärskar inte datorn så bra att jag kan lokalisera den mappen, vilket jag anar är bilder jag fått mailade till mig som ligger kvar?
Har du OS 10.7 Lion? Då är användarens biblioteks-mapp (Library) numera lite gömd så man inte ska råka radera något viktig i misstag.
I Finder har du en meny som heter Gå. Om du samtidigt som du trycker på menyn Gå håller nere alt-tangenten så dyker också din biblioteksmapp upp i listan. Så kan du navigera dig fram enligt sökvägen ovan där .mboxfilerna är lagrade.
Men om du tar bort en mbox-fil så försvinner alla mail i en mail-mapp, det är egentligen inte meningen man ska göra det direkt i finderstrukturen utan via programmet Mail, så håll tungan rätt i mun så du int raderar mer än du vill.
Du kanske också ska gå in via web-gränssnittet till Gmail och kolla i mappen Alla mail om de oönskade mailen verkligen är raderade. Kolla också i inställningarna i Mail.app där man kan ange om kopior på mail eller bilagor ska sparas lokalt på datorn, eller bara synka tillfälligt när mail är uppkopplat mot Gmail. Grundläget är nog att kopior alltid sparas lokalt.
Dessutom, har du någon TimeMachine säkerhetskopia på en extern hårddisk? Där sparas ju gamla kopior av dokument fastän du har slängt dem. Det kanske är några sådana säk-kopior av bilder som dyker upp?