Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ska Apple göra som Dell?

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Fick just en fundering.
Datorleverantören Dell, gör ju så att de aldrig har datorer i lager utan att de bygger ihop det antal datorer de får in beställningar på.
Vilken borde vara lika enkelt för Apple att genomföra.
Om Apple skulle börja uppdatera sina maskiner så fort det kom ny hårdvara som t.ex. Dell gör så skulle man aldrig behöva känna sig orolig att snart släpper Apple något revolutionerande och jag som just köpte ny dator. De här hyparna inför de stora mässorna tror jag skadar Apples försäljning. Jag tror att folk skulle känna mer trygghet om de viste att när de köper en Mac så köper de det bästa som går att köpa för det priset just nu.
Så varför skulle inte Apple kunna börja bygga ihop macarna i varje land. D.v.s. att istället för att alla macar nu byggs i ett och samma land, så skickas endast delarna ut till varje lands lilla verkstad där de sedan sätts ihop efter beställningar.
Jag vet faktiskt inte om det är en bra ide. Jag tycker att det låter som det. Men så är ju inte jag speciellt insatt i hur sånt där fungerar så jag kan ju ha missat någon viktig del. Men i mina öron låter det som om både konsumenter och Apple borde käna ekonomiskt på det hela.
Vad tycker/tror ni?

Tja, eller inte..

Så varför skulle inte Apple kunna börja bygga ihop macarna i varje land. D.v.s. att istället för att alla macar nu byggs i ett och samma land, så skickas endast delarna ut till varje lands lilla verkstad där de sedan sätts ihop efter beställningar.

För att få ekonomi i det hela så bör maskinerna byggas på en plats med underleverantörernas fabriker vägg-i-vägg (precis som Dell). Då kan man beställa 200st 1 GHz processorer, 80GB diskar och DVD-R enheter och få leverans inom en halvtimme -"just-in-time" kallas konceptet.

Du glömmer dock en sak: Dell säljer direkt utan återförsäljare och grossister. Alla svenska återförsäljare skulle med andra ord försvinna (och dom står för 95% av Apple försäljningen idag).

• Oregistrerad
  • 2002-07-28 11:35

Jag är är delvis för och delvis emot.

Fördelarna är ju att man alltid får det "senaste" och Apple slipper sina stora släpp vilket gör att man inte känner sig lika "lurad"...

nacdelarna är mång. Jobbar man med support så vill man ha så enhetlig maskinpark som möjligt. För hur kul är det att komma ut och få felsöka på varje ny typ av burk. Med tanke på senaste omgången QS med ATI-kort så är jag inte så förtjust på tanken... Sen vill jag att ÅF skall ha en maskin hemma som jag kan få inom 24h... Det är nästan ett krav med snabba leveranser. Har en kompis som fick vänta på en ny Dellserver i två veckor för den hade försvunnit på vägen mellan fabrik och hans serverhall... inte vidare kul!

Har en kompis som fick vänta på en ny Dellserver i två veckor för den hade försvunnit på vägen mellan fabrik och hans serverhall... inte vidare kul!

Dell har väl normalt en leveranstid på 14-28 dagar ifrån fabrik? Såvitt jag känner till så finns det inte några färdiga maskiner i lager redo att skickas utan allting byggs efter order.

Allting har en baksida...

• Oregistrerad
  • 2002-07-28 11:42
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Martin Björnström:
Dell har väl normalt en leveranstid på 14-28 dagar ifrån fabrik?

jag var lite otydlig inser jag...

Det tog den vanliga tillverkningstiden + ytterligare tid då levernsen gick fel. Enligt Dell så stod servern på en pall i en hörna i Helsingborg. Enligt fraktbolaget var den felmärkt och var en runda i Italien...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-07-28 19:15

Dell är väl det absolut sista företag som Apple bör emulera!

Håller fullständigt med föregående talare. På mitt jobb så har vi haft Dell som leverantör av datorer under några år. Men detta är snart över. Problem med trasiga cd-spelare och hårddiskar vid leverans, fläktar som låter etc är bara några av problemen. De har blivit något av ett Inet Data (om någon kommer ihåg dem) över Dell, fast i "något större" upplaga.
När de dessutom inte kan skicka ett hårddisk-kabinett som kraschat inom en rimlig tid, utan måste skicka denna med BÅT från Irland (för tungt för att flygas tror jag anledningen var) så beslutade chefen att inte köpa med från Dell. Den senaste servern vi köpte var istället från Compaq. Fast det är ju klart, att behöva vänta i dryga 1-2 veckor på att kunna logga in i sin dator (inloggningsservern dog p g a kraschen), att inte komma åt alla patientjournaler etc gör kanske inte så mycket...
DELL RULES

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-04 22:15

Dell är BARA billiga - i flera avseenden. Man får vad man betalar för, precis som med allting annat.

[ 04 Augusti 2002, 22:15: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

• Medlem
  • Malmö
  • 2002-08-05 00:43

...Fast...för att vara i PC-världen gör faktiskt Dell en del snygga datorer...Ska jag tvunget ha en PC har jag hellre en Dell som är lite halvskakig än en beige tråkig sak...

• Oregistrerad
  • 2002-08-05 01:12
Citat:

quote:Ska jag tvunget ha en PC har jag hellre en Dell som är lite halvskakig än en beige tråkig sak.

Det bästa med PC är att man kan bygga ihop sin egna "burk" till vettigt pris, och välja precis vad man vill. Det bästa med macen är Apples avantgardistiska datordesign, typ Cube, iMac G4, Tibook, mfl. Denna typ av maskiner skulle inte kunna byggas efter "HELL´s" concept, eller???

Fast nog kunde man ta fram nya modeller som ovanstående, och fortlöpande förbättra dom. Alltså, större hårdiskar, minnen, mm, mm... Då skulle man känna sig midre blåst i alla fall.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-05 01:14

Du menar en sån här:

Dubbelt så tjock och dubbelt så tung som Apples TiBook!

Nej tack säger jag.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-05 15:21

Nja, tycker inte direkt att Dell har snygga bärbara.

Däremot har Sony sin Vaio dator som är rätt snygg. Det var väl lite därifrån Apple fick inspiration till TiBooken?

Dell har en förmåga att leverera trasiga datorer, fel mjukvara osv. Lite elakt kanske men på min förra arbetsplats hade vi lite otur med Dell. Dessutom tog det 4 månader innan vi äntligen fick extra minne till en burk trots en massa mail och telefonsamtal. En trasig HD bytes mot en trasig HD, ett grafikkort som var trasigt bytes mot ett som inte passade osv.

Jag har också frustrerande erfarenheter från Dell. Däremot har jag förstått att de är sämre på bärbara än stationära men jag skulle aldrig rekommendera Dell till någon som funderar på att skaffa dator.

En fördel med Apples upplägg med Keynotes har ju varit att Apple lyckas få oerhört stor medial uppmärksamhet med sina produktlanseringar, och därmed mycket gratisreklam. Undersökningar visar att Apple får mångdubbelt större uppmärksamhet än dess storlek skulle motivera i media i USA, jämfört med övriga datortillverkare, och skälet till detta beror till stor del att produktlanseringarna blir nyheter, medan en uppgradering av Inspironserien hos Dell överhuvudtaget inte uppmärksammas.

När ÅF eller distrubutör beställer datorer ifrån Apple så byggs dem. Dvs de finns inte på lager.

AppleStore fungerar ju precis som dell gör.

Så den stora skillnaden mellan dell och Apple i detta sammanhang är, som sagt, att Apple använder sig av återförsäljare. Och har därmed, oftast, snabbare leveranser.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-05 16:42

Jag beställde en gång en Smell Transpiron. Efter fyra veckors väntan avbeställde jag den och köpte en dator från en annan tillverkare via Dustin. Datorn kom dagen därpå, var billigare och bättre...

Nej, inga fler Dell-burkar för min del. Man får vad man betalar för. Visseligen är skärmen på min bärbara IBM trasig och datorn inne på reparation i Järfälla, men ändå.

Nå, om man nu av någon outgrundlig anledning måste ha en bärbar pc, vilket märke ska man då satsa på? Toshiba, Sony, IBM, Gateway, HP eller vad? Jag har inte sett några Sony Vaio-maskiner med svenska tangentbord. Säljs Sonys maskiner ö h t i Sverige?

• Oregistrerad
  • 2002-08-05 16:50
Citat:

quote:Nå, om man nu av någon outgrundlig anledning måste ha en bärbar pc, vilket märke ska man då satsa på?

Om inte sony maskinerna finns med svenskt tangentbord så kan man välja toshibas burkar. Rätt smidiga och halvsnygga för att vara PC

[ 05 Augusti 2002, 16:53: Meddelandet ändrat av: MrT ]

Har inte överdrivet bra koll på bärbara pc:ar, men jag kan säga att HP Omnibook inte direkt utmärker sig för att ha pålitliga komponenter. Eller snarare: det verkar sitta slumpgeneratorer i BIOS, så vid uppstart är det alltid lika spännande att se om Omnibooken känner för att hitta sitt tangentbord.
Mycket förtroendeingivande, ger en ypperlig känsla av kvalitet.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-05 21:35

Apropå Dell så hände något lustigt med en Dellburk på jobbet härom dan: helt utan förvarning "exploderade" en cd-skiva som satt i läsaren! Det var en Officeskiva, en sån där med hologrammönster på, som med en ljudlig smäll förvandlades till hundratals små vassa skärvor. När man skakade på driven lät det precis som en termos med trasig innerflaska...

Någon som vet mer om detta fenomen? En kompis som är nån slags plastkemist menade att den typen av plast är extremt känslig för vissa typer av lösningsmedel. En liten droppe aceton eller liknande får tydligen bindningarna i materialet att kollapsa ögonblickligen. Nu hade vi inte droppat aceton på skivan vad jag vet, men ändå...

/Nils

Både ja och nej - Dell är en volymleverantör som främst konkurrerar med pris och stora annonskampanjer. Framgångsrikt får man väl säga eftersom grejjerna är rätt bra.

Nackdelen med det är att det inte är särskilt exklusivt att äga en Dell, oavsett vad den kostar. Varumärket är inte lika laddat som Apples, som inte är en volymleverantör utan en nicheleverantör som i första hand säljer en livsstil och inte en dator.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-05 22:34
Citat:

quote: Apropå Dell så hände något lustigt med en Dellburk på jobbet härom dan: helt utan förvarning "exploderade" en cd-skiva som satt i läsaren! Det var en Officeskiva, en sån där med hologrammönster på, som med en ljudlig smäll förvandlades till hundratals små vassa skärvor. När man skakade på driven lät det precis som en termos med trasig innerflaska...
Någon som vet mer om detta fenomen? En kompis som är nån slags plastkemist menade att den typen av plast är extremt känslig för vissa typer av lösningsmedel. En liten droppe aceton eller liknande får tydligen bindningarna i materialet att kollapsa ögonblickligen. Nu hade vi inte droppat aceton på skivan vad jag vet, men ändå...

Det där är en feature som Microsoft experimenterar med. Om man inte betalar licensen visas följande varningsmeddelande på skärmen.

Fy bajs! Du har inte betalat licensavgiften för innevarande år. Du måste betala inom två dagar annars kommer installationsskivan att explodera. Hej så länge då.

• Oregistrerad
  • 2002-08-05 22:48

[quote]quote:
Fy bajs! Du har inte betalat licensavgiften för innevarande år. Du måste betala inom två dagar annars kommer installationsskivan att explodera. Hej så länge då.
[/quote]Asgarrrv.... Hej så länge då, pfff...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: MrT:
[quote]quote:[qb]Nå, om man nu av någon outgrundlig anledning måste ha en bärbar pc, vilket märke ska man då satsa på?[/quote]Om inte sony maskinerna finns med svenskt tangentbord så kan man välja toshibas burkar. Rätt smidiga och halvsnygga för att vara PC

/QB]

Dom går även att få med rätt så ball spec:

Satellite 1900-703

Intel® Pentium® 4 processor 2,2 GHz
512 MB DDR RAM
Wireless Lan ( inbyggd antenn )
IR-port
Modem
10/100 Mbit lan
16,0" Super Fine Screen TFT (1280x1024)
Inbyggd DVD/CD-brännare och diskettstation
GeForce4T 440 Go grafikadapter
- 32 MB DDR Video RAM
4,39 kg
TV-utgång ( S-video )
40 GB hårddisk
Trådlöst tangentbord och mus
Windows XP Home Edition sv

Ca 38 000:- inkl moms

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-06 04:17

Fint, men det är för mycket pengar för en Windows-burk. Då köper jag hellre en TiBook som jag vet fungerar.

38 000 är dock för mycket för en dator såvida man inte tjänar en helvetes massa pengar på den. Det är bara ett verktyg när allt kommer omkring och den blir snabbt omodern.

Men ja, min nästa bärbara blir nog en Toshiba eller kanske en IBM igen. Min Thinkpad T22 har fungerat klanderfritt - bortsett från att skärmen ballande ur och blev alldeles röd.

4,39 kg är alldeles för mycket för en bärbar dator. T22 väger 2,1 kilo, som lilla iBook.

Två annan saker som jag tycker är oerhört viktiga när det gäller bärbara datorer är byggkvaliteten och ergonomin. IBMs Tänkpaddor måste ha marknadens bästa och skönaste tangentbord och ergonomin är superb. Trackpoint tycker jag för övrigt är helt överlägset en trackpad, men det är kanske en vanesak.

Jag måste tyvärr ha en pc vid sidan av Macen, och då vill jag 1) ha en bärbar och 2) en kvalitetsdator, inget smäck.

[ 06 Augusti 2002, 04:50: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Jag skulle aldrig betala 38000 för en dator som inte funkar i nätverk, inte ens ett Windowsnätverk.

För de har väl kvar den begränsningen i XP Home Edition som de hade i 98/Me/Millenium/CeMeNT Home Edition, ja vad f-n heter skräpet?! Kan någon berätta för mig hur många Windows-versioner det finns där ute på marknaden egentligen och vem de är tänkta för?

Om de inte har kvar den begränsingen så skulle jag inte köpa en pc ändå...

[ 06 Augusti 2002, 11:41: Meddelandet ändrat av: Marcus Holmer ]

• Medlem
  • 2002-08-06 11:26

"Jag skulle aldrig betala 38000 för en dator som inte funkar i nätverk, inte ens ett Windowsnätverk."

?

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: stfm:
"Jag skulle aldrig betala 38000 för en dator som inte funkar i nätverk, inte ens ett Windowsnätverk."

?

Sorry, var lite otydlig. Windows 98/Me Home Edition har en spärr som gör att man inte kan använda dessa i större nätverk, varken Windows- eller Novell-nätverk. Min fråga var om denna spärr finns kvar i XP Home Edition eller om den är borttagen...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-06 13:47

Win XP är undermåligt men man kan ju alltid installera Linux. Synd att det har blivit så här med Microsoft och Windows på pc-sidan. Det är verkligen sorgligt. Men bra för Apple!

[ 06 Augusti 2002, 13:47: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Hellre XP/Linux än OS X på en PC.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-07 14:31
Citat:

quote: Hellre XP/Linux än OS X på en PC.

Men varför? Du kommer jämt med en massa kategoriska uttalanden men motiverar aldrig varför eller varför inte.

[ 07 Augusti 2002, 14:38: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Bevaka tråden