Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

panther - vad hände?

Tråden skapades och har fått 60 svar. Det senaste inlägget skrevs .

"Snappy" - är det ett nytt macmodeord för "snabb" eller "responsiv"?

Citat:

Skrevs ursprungligen av scooterbabe
"Snappy" - är det ett nytt macmodeord för "snabb" eller "responsiv"?

Jo. Jag gillar det svenska ordet "snärtigt" istället!

Någon som vet vad Apples policy är beträffande uppgraderingar?

Jag har beställt en PB 15" som är försenad (vet inte hur länge). Vad är chansen att man får en gratis uppgradering till 10.3?

  • Oregistrerad
  • 2003-10-03 13:02
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jonas Mellander
Någon som vet vad Apples policy är beträffande uppgraderingar?

Jag har beställt en PB 15" som är försenad (vet inte hur länge). Vad är chansen att man får en gratis uppgradering till 10.3?

med jaguar var det så att om din dator var inköpt efter ett visst datum så fick du köpa en uppgradering för 200 kr. Jag har fär mig att tidsfristen var runt 4 månader. Förväntar mig att samma sak kommer att gälla panter.

/Erik

i så fall - me happy -

min dual G5 hade slukat panther med hull och hår

Citat:

Skrevs ursprungligen av Erran
med jaguar var det så att om din dator var inköpt efter ett visst datum så fick du köpa en uppgradering för 200 kr. Jag har fär mig att tidsfristen var runt 4 månader. Förväntar mig att samma sak kommer att gälla panter.

/Erik

Är det nån som har prövat att jobba i Panther? Nyfiken på intrycken!:rolleyes:

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-10-03 16:10

Någon som vet varför findern i Panther fortfarande skrivs i carbon istället för cocoa?

  • Medlem
  • Österåker
  • 2003-10-03 16:27
Citat:

Skrevs ursprungligen av Excelsior
"7B80 is freakin awesome, I makes my G4 350 feel speedy again!

Anyone else notice that when turning the volume dial on your logitech wireless keyboard it's now super smooth like it should be, not jumping all over the place like in 10.2, it's just awesome!!

7B80 is so nice it's definetly useable as a full time OS.

Lovin it!!"

Jag är lite trögfattad, hur kan killen sitta med 7B80 när det är 7B74 som finns på ADC? Finns det en "inre" nivå av ADC, typ vissa få utvalda företag som kan hämta mer eller mindre nattliga byggen?

det finns senare byggen "out there"

Citat:

Skrevs ursprungligen av Khedron
Jag är lite trögfattad, hur kan killen sitta med 7B80 när det är 7B74 som finns på ADC? Finns det en "inre" nivå av ADC, typ vissa få utvalda företag som kan hämta mer eller mindre nattliga byggen?

  • Medlem
  • Österåker
  • 2003-10-03 17:00

Jo, det är ju uppenbart.
Jag är bara lite nyfiken på hur de kan tänkas hitta ut, om det är Apple-anställda internt som läcker eller om det är andra företag och vad är villkoren för att de skall få en seed?

Det är lite trist när det läcks så friskt från vad som ändå måste vara en begränsad krest, i värsta fall slutar Apple helt med att dela ut utvecklingsversioner, vilket skulle skada både utvecklarna och Apple.
Suck. Men det är väl just det som gör att Apple ännu inte har gjort allvar av det hotet.

Citat:

Skrevs ursprungligen av tobot
Någon som vet varför findern i Panther fortfarande skrivs i carbon istället för cocoa?

Gör det nån skillnad? Om du kommer med argument som "cocoa är mycket snabbare" så föreslår jag du googlar runt lite, alternativt frågar nån som vet (och som inte bara har hört en massa rykten).

cocoa är inte snabbare än carbon.

Senast redigerat 2003-10-04 00:01

Det är sant som johan dansk säger, om man tror att Cocoa automatiskt skulle ge snabbare och bättre program än Carbon är ute på hal is.

Jag läste en lång artikel om detta, om jag bara kunde hitta den igen...

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2003-10-03 22:51

Jag har för mig att jag läste någonstans att iMovie2 är skrivet i Carbon och iMovie3 är skrivet i Cocoa...

Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Jag läste en lång artikel om detta, om jag bara kunde hitta den igen...

Cocoa VS Carbon, kanske?

Citat:

Skrevs ursprungligen av iBjorn
Jag har för mig att jag läste någonstans att iMovie2 är skrivet i Carbon och iMovie3 är skrivet i Cocoa...

iPhoto är skrivet i Cocoa och vi vet ju alla hur snabbt det programmet är...

Citat:

Skrevs ursprungligen av thevil
Cocoa VS Carbon, kanske?

Näe, det var inte den jag tänkte på (även om jag läst den också) utan det som John Gruber skrivit i sin blog Daring Fireball. Han skriver förövrigt väldigt bra och långt om många saker och har i mina ögon väldigt vettig syn på mycket.

Den text jag tänkte på var den här som i sin tur är en uppföljning till den här där han sågar en programutvecklare som är extremt anti-Carbon. Läs gärna båda texterna, de är bra.

Ett bra citat för att få igång läslusten:

Where I went wrong, I think, is in accusing Stone of underhandedness. I made the assumption that because Stone is obviously very intelligent, that he must realize that Carbon is not a stop-gap, that it is a fundamental API layer on Mac OS X that is here to stay. Thus, I assumed, he knew that what he was saying wasn’t true, and was doing so to create FUD (fear, uncertainty, doubt) among less technically-savvy Mac users. I.e. trying to convince people to buy Stone Design software not because it’s better, but just because it’s Cocoa.

But now, a few months later, I’ve come to a different conclusion: Andrew Stone is out of his fucking mind.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-05 23:47

Nu verkar det som att panther ska va på gång

Från macrumors:

MacGuardians.de (German) claims that Panther 7B85 has gone Gold Master and is already in duplication. An anonymous MacRumors report, today, also claimed that build 7B85 would be Gold Master.

While neither source has had much of a rumor history, speculation about Final Candidate status on the Panther Builds has grown since internal build 7B80 was stripped of its Pre Release designation.

Reports of Build 7B85 showed up on Monday as an Internal Release at Apple. No details on the build were available, but AppleInsider since noted some very minor tweaks in the 7B85 build.

Tentative target dates have been rumored to be October 24th, 25th or even in early November. More details as they come in...

Update: Appleinsider confirms that Panther has been declared Gold Master.

Update 2: An unconfirmed Page 2 report may provide some clarification on build numbers. (85 vs 86)

Källa: Mac Rumors

Vad tror ni?

/Erik

Citat:

Skrevs ursprungligen av Erran
Nu verkar det som att panther ska va på gång

Från macrumors:

[...]

Källa: Mac Rumors

Vad tror ni?

/Erik

Samma artikel som jag länkade två sidor tidigare i denna tråd.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-06 09:56
Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Samma artikel som jag länkade två sidor tidigare i denna tråd.

....oops sorry jag tittade igenom tråden lite för snabbt....;)

/Erik

Nu bubblar det lite på nätet om att det ska komma Panthernyheter redan idag eller imorgon! Först här och sen här.

Frågan är hur Apple lägger upp det hela..
Om dom vill trycka o hinna skeppa skivorna innan dom "lanserar" Panther så lär det inte komma idag..

Om dom däremot lanserar Panther idag men säger att det finns att köpa från ett visst datum, så visst..

  • Oregistrerad
  • 2003-10-07 20:34

Har nu fått chansen att prova panter, VILKEN SKILLNAD!!!. Min PB 17" blev...ja låt säga runt 40-50% rappare framför allt i finder. Även aplikationer känns "snärtigare" har bara hunnit prova Photoshop och Finalcut 4 ännu.

Men jag säger bara det.......EXPOSE!!!

  • Oregistrerad
  • 2003-10-07 20:54
Citat:

Skrevs ursprungligen av Erran
Har nu fått chansen att prova panter, VILKEN SKILLNAD!!!. Min PB 17" blev...ja låt säga runt 40-50% rappare framför allt i finder. Även aplikationer känns "snärtigare" har bara hunnit prova Photoshop och Finalcut 4 ännu.

Men jag säger bara det.......EXPOSE!!!

Ja men jag undrar hur kan det bli sådan skillnad? ok, jag har inte provat själv för jag till hör inte den fina skara användare som fått tillgång till panther.
Dock inte sagt att jag inte är sugen. Fy F*n det ska Steve veta att jag är

Men som sagt hur kan det bli sådan skillnad på datorn?
Och vilken provade du? Alltså vad det 7B85:an eller vilken av alla versioner var det som finns där ute?????

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-07 21:08

Men som sagt hur kan det bli sådan skillnad på datorn?
Precis som att MacOS9 kan upplevas väldigt rappt på en maskin där OSX Jaguar känns något "segrot" (ibland) kan Panther ge samma "OS9" känsla tillbaka. Det handlar helt enkelt om vidare optimeringar, smartare lösningar m.m. på hur allting hanteras.

Jag har kört 7b80 titt som tätt på en Dual G4/500 och jag är mkt impad av fartkänslan. En del kan vara att det är ett helt "rent" system, men det mest är "instant" i systmet. Öppna PDF:er och bilder i Preview är en fröjd, Safari känns rappare, menyer är snabbare på att komma upp också.

Apple har också varit smarta nog att snabba och även snygga upp många systemanimationer. Sheets kommer nu ut i en mycket fräsh 3D "roll-out", fönsteranimering är snabbare än i Jaguar m.m.

Systemet SER bättre ut också. Text är tydligare (vet inte om det beror på förändrade typsnitt eller bättre antialiasing, bättre är det dock).

Alla nya funktioner talar för sig själv...

Ska bli intressant att testa lite mer storskaligt när det släpps i handeln.

Exposé är, skulle jag nästan säga, revolutionernade. Fast för att ta full nytta systemet nu vill man i stort sätt ha 4-5 knappar på musen nu...

jaja...

  • Oregistrerad
  • 2003-10-07 21:29
Citat:

Skrevs ursprungligen av Erik.dv
Men som sagt hur kan det bli sådan skillnad på datorn?
Precis som att MacOS9 kan upplevas väldigt rappt på en maskin där OSX Jaguar känns något "segrot" (ibland) kan Panther ge samma "OS9" känsla tillbaka. Det handlar helt enkelt om vidare optimeringar, smartare lösningar m.m. på hur allting hanteras.

Jag har kört 7b80 titt som tätt på en Dual G4/500 och jag är mkt impad av fartkänslan. En del kan vara att det är ett helt "rent" system, men det mest är "instant" i systmet. Öppna PDF:er och bilder i Preview är en fröjd, Safari känns rappare, menyer är snabbare på att komma upp också.

Apple har också varit smarta nog att snabba och även snygga upp många systemanimationer. Sheets kommer nu ut i en mycket fräsh 3D "roll-out", fönsteranimering är snabbare än i Jaguar m.m.

Systemet SER bättre ut också. Text är tydligare (vet inte om det beror på förändrade typsnitt eller bättre antialiasing, bättre är det dock).

Alla nya funktioner talar för sig själv...

Ska bli intressant att testa lite mer storskaligt när det släpps i handeln.

Exposé är, skulle jag nästan säga, revolutionernade. Fast för att ta full nytta systemet nu vill man i stort sätt ha 4-5 knappar på musen nu...

jaja...

Jaha men kan inte säga att "ha begäret" försvann direkt.
Nej tvert om!!!
Nu bara måste jag ha den! men hur?
Nej jag får nog helt enkelt vänta till den kommer ut :/

Men hur är den nya mailen i panther?
Funkar den i hop med adressboken och ICal (kommer inte ihåg vad det heter) och vad är det som ska vara så nytt och tufft?

Sen vill jag minnas att det var någon som sanckade om att man laggt in någon funktion som win har haft länge det vill säga att man kan tabba mellan programmen på något ny sätt eller hur det var?
Hur är det med den saken??

Öh! Hur funkar panther förästen på en pb 15"Alu någon måste juh ha provat inte sant?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-07 22:08
Citat:

Skrevs ursprungligen av Helmot
Sen vill jag minnas att det var någon som sanckade om att man laggt in någon funktion som win har haft länge det vill säga att man kan tabba mellan programmen på något ny sätt eller hur det var?
Hur är det med den saken??

Den där rutan mitt på skärmen för att tabba mellan fönstren som är tagen från windows har funnits sen långt innan OS X i form av Liteswitch. Så det kan Du prova redan idag. Det som finns i panther har inte lika många finesser, men är i det närmaste identiskt utseendemässigt och är gratis.
Helt oumbärlig funktion IMO. Att cmd-tabba i docken är hopplöst.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Helmot
Sen vill jag minnas att det var någon som sanckade om att man laggt in någon funktion som win har haft länge det vill säga att man kan tabba mellan programmen på något ny sätt eller hur det var?
Hur är det med den saken??

Kolla här.

  • Oregistrerad
  • 2003-10-07 23:02
Citat:

Skrevs ursprungligen av C-mon
Den där rutan mitt på skärmen för att tabba mellan fönstren som är tagen från windows har funnits sen långt innan OS X i form av Liteswitch. Så det kan Du prova redan idag. Det som finns i panther har inte lika många finesser, men är i det närmaste identiskt utseendemässigt och är gratis.
Helt oumbärlig funktion IMO. Att cmd-tabba i docken är hopplöst.

Tack ska du ha det funkar verkligen jätte bra. Dock så blev jag lite orolig när jag startade upp den första gången.
Dockan försann och jag kunde inte få tebax den, men med en lite boot så fixade det sig

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-10-08 14:49
Citat:

Skrevs ursprungligen av Adrian B
Fast jag tror nog mera på den 24:e.

*host*

Bevaka tråden