Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Det här med ram-minne

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Boden
  • 2012-07-06 15:57

Hej. Nu är det så att jag inte riktigt vet hur ram minne funkar. Jag vet att ramminnet används av aktiva program för att snabbt lagra data temporärt för snabb åtkomst. Hur det påverkar datorns hastighet vet jag inget om, men datorn hickar till ibland, och det måste bero på att ram minnet är fullt. CPUn har 80% ledigt.

Hade 4 gb i förra datorn. Det fylldes direkt. Köpte en ny dator och gött med 8gb tänkte jag, det blir svårt att fylla. Men nu, på nya datorn (Macbook pro retina 8gb) fylls ram minnet också direkt. Har just nu 26mb ledigt vilken känns lite lite.

Jag upplever inte att datorn är långsam, men den hickar till ibland och stannar upp en sekund eller så. Mission control laggar grymt mycket (ibland tar det 2-3 sekunder innan något ens händer)

Hur fungerar det egentligen med ram minnet? Använder program mer om det finns mer att ta från? 26mb låter lite lite att ha ledigt, går det att begränsa någonstans hur mycket ram som ska hållas ledigt så det inte alltid är på gränsen?

Top 5 minnesätare:
VMware: 1,25gb
Chrome: 455mb
WindowServer: 373mb
Chrome (igen): 340mb
Chrome (igen): 200mb

RAM ska fyllas, annars gör det ingen nytta. Du har garanterat mer än 26MB ledigt (vilket inte är samma som Free i Activity Monitor).

Vad säger Activity Monitor?
Läs här hur det fungerar: Using Activity Monitor to read System Memory and determine how much RAM is being used

• Medlem
  • Boden
  • 2012-07-06 16:10

aha.. så inaktivt ram minne innebär i princip samma som free, men behåller datan tills utrymmet behöver användas. Så jag har 1,5gb ledigt ram med andra ord..

• Medlem
  • Boden
  • 2012-07-06 16:07

Jag kollar i iStat menus.

Just nu:
Resident: 3.48gb
Aktivt: 3.01
Inaktivt: 1.48gb
Ledigt: 61mb

Ursprungligen av jensm:

Jag kollar i iStat menus.

Just nu:
Resident: 3.48gb
Aktivt: 3.01
Inaktivt: 1.48gb
Ledigt: 61mb

Jag skapade en tråd där du kan se om du verkligen har behova av mer RAM-minne. Och som nämnts tidigare i denna tråd, RAM-minnet i din dator är till för att användas. Ju mer du har, destå mer använder systemet. Detta är BRA.
http://www.99mac.se/macbook-pro-air/296415-har-nytta-mer-ram-minne-sa-har-ta-reda-pa-det.html

Ursprungligen av jensm:

VMware: 1,25gb
Chrome: 455mb
WindowServer: 373mb
Chrome (igen): 340mb
Chrome (igen): 200mb

Snälla, tänk på enheterna. MB och mb är inte samma sak. GB och gb är inte samma sak.

I just det här fallet är det klart att det är GB och MB som avses, men i ett annat sammanhang kan felaktiga enheter orsaka missförstånd.

G = giga
g = gram
M = mega
m = milli
B = byte
b = bit

OBS! Detta är inte en arg pekpinne, utan bara en liten upplysning i all välmening.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2012-07-06 18:37

8GB borde räcka för de flesta, men jag är ändå fundersam på varför man beställer en retina utan att välja till 16GB ram?
Särskilt om man kör Vmware.

1
Bevaka tråden