Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flytta filer från gammal hårddisk

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2012-07-09 23:01

Hej! Jag hade tänkt att sätta in en SSD i min MBP, och jag undrar hur man gör för att överföra enstaka filer och program från den gamla hårddisken. Jag vill inte klona den gamla hårddisken rakt av, utan bara de filer och program jag behöver. Den gamla hårddisken innehåller en massa filer och program jag inte har användning för. Behövs någon speciell mjukvara för operationen, och var får man i så fall tag i den? Jag har aldrig bytt en hårddisk tidigare så jag behöver flera bra nybörjartips! (vi utgår i från utgångsläget att jag gjort en nyinstallation av OSX på SSD:n)

  • Medlem
  • 2012-07-10 10:07

Enklast är att köpa ett vanligt 2'5-chassi och sätter in hårddisken i. Via usb så ser du den som vilken extern disk som helst! Dra över de filer du behöver.

Eller så sparar du dina filer (om de inte är så många) på ett usb-minne innan du byter disk.

Dock - program mår bäst av att klonas eller ominstalleras eftersom de förväntar sig en massa andra filer som skapas vid installationen. Macar är snällare än pc, så många program funkar - men du kan behöva uppge serienummer etc igen.

Enklast är att klona - och bara välja de filer du vill ha med - för jag antar att du egentligen frågar är vad du kan ta bort eftersom SSD:n är mindre än HD:n.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2012-07-10 11:15

Tack för ditt svar. jag tror att jag fått svar på min fråga! Men jag kom på att jag har några nya frågor, och det är behöver SSD:n formateras före installation av OSX? Hur går det till? Funkar det bra att använda orginalskivorna som följde med datorn? Behöver man intallera drivrutiner på den nya SSD:n före den installeras i datorn, och hur gör man det?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-07-10 11:25

Goflorp har en klistrad tråd här på forumet om hur man formaterar hårddiskar på Mac. Använd Skivverktyg som finns i Program/Verktygsprogram
Vad gäller flytt av filer/program har jag med framgång använt mej av Flyttassistenten. Testa den och se om den löser dina problem.

1
Bevaka tråden