Varför skulle det vara skillnad på olika försäkrade saker? Jag har då aldrig hört talas om att ett försäkringsbolag skulle ersätta en sak med en ny om den man har "förolyckas" på något sätt. Jag fick min oboe stulen, ett musikinstrument som kostar rejält med pengar. Försäkringsbolaget bad om värdering från handlare, och det var den summan jag fick trots att det motsvarade inköpspriset av en motsvarande begagnad, knappast en ny som ju jag hade köpt 5 år innan.
Krockar man sin bil får man den lagad, eller inlöst för en summa som motsvarar dess värde vid olyckstillfället, oavsett om bilen är en dag eller 10 år.
Drabbas man av brand hemma så värderas det man kan lista som förlorat och försäkringsbolaget ersätter med priset, minus slitage för ålder och så vidare. Hela vårt garage brann, med _massor_ av saker. Det mesta fick vi noll och inget för eftersom det ju var "begagnat". Trädgårdsredskap i mängder: 5000:- schablon. Vinterdäck på alufälg: 2000:- schablon. Osv, osv. Ingen gång var det tal om att man skulle få vad det kostade "nytt" utan vad det var värt vid olyckstillfället.
Varför skulle mobiltelefoner vara undantaget alla vanliga försäkringsregler och alltid ersättas med en ny? Dumheter på det hela taget, en mobiltelefon som förolyckas skall ju ersättas med "likvärdig", för det var ju din förlust, inte en spritt ny med kartong och allt, den har du väl ändå kvar i garderoben?